Lieve BBQ-vrienden!
Vandaag gingen we een paar gerechten uit India maken op het groene ei:
Begin een dag tevoren met de marinade voor de kip:

Marinade
10 ml olie
1 bekertje yohjurt
1 tl komijnzaad
1 tl korianderzaad
1/2 tl rode voedselkleurstof
3 kardamompeulen
10 kruidnagels
2 kaneelstokjes
1 laurierblaadje
2 teentjes knoflook
5 g verse gember geraspt
1 gele chilipeper in ragfijne ringetjes
1 snufje zout
1 mespuntje zwarte peper
sap van 1 citroen
Fruit de komijnzaadjes op een zacht vuur totdat het aroma goed vrijkomt. Zet apart. Doe hetzelfde met de korianderzaadjes. Vijzel of maal alle overige droge ingredienten voor de marinade fijn en breng in een kom samen met de natte. Wrijf hier de kippenbouten lekker mee in en zet zeker 12 uur weg.

Kippenbouten lekker inwrijven met het yoghurt mengsel:

Vervolgens maakte ik een deegje voor naans of flatbread:

Naan of flatbreads
500 g yoghurt
500 g bloem
7 g droge gist (ik gebruikte Italiaans biergist)
1 tl gemalen komijnzaad
1 el nigellazaad (kolonji)
Als alles mooi gemengd is en weggezet voor de eerste rijs kun je na een uurtje nog 10 g zout toevoegen en nogmaals doormengen.
Toen maakte ik de korma / currypasta:
25 g kokosrasp
20 g cashewnoten
75 g ghee of neutrale olie
25 g garam masala (specerijenmengsel, te koop bij toko en supermarkt)
2 uien, gesnipperd
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 tomaat, in kleine blokjes
1 blikje tomatenblokjes
1 stukje gember, geschild en fijngesneden of geraspt
peper & zout

Verhit de ghee of olie in een ruime pan en bak de ui, knoflook en gember ongeveer 5 minuten op middelhoog vuur tot het lekker geurig is.
Voeg de cashewnoten en kokosrasp toe, schep het geheel goed door en bak een paar minuutjes.
Voeg nu de garam masala (specerijenmengsel) toe en bak een minuutje mee. Voeg de blokjes tomaat toe, roer het geheel goed door en haal van het vuur. Voeg peper en zout toe naar smaak.
Doe alle ingredi?nten in een keukenmachine of pureer met een staafmixer tot een mooie gladde pasta.

Het originele recept zei dit:
Bak in een pan de kip gaar in een beetje ghee of olie. Zodra de kip goudbruin en bijna gaar is, voeg je de korma-pasta, het amandelschaafsel, de fijngehakte koriander en de kokosmelk toe. Zet het vuur hoger en laat het geheel inkoken.
Zodra het mengsel bubbelt, zet je het vuur helemaal laag en sudder je het gerecht nog zo?n 5 tot 10 minuten door. Als je van een wat zurige en romige smaak houdt, kun je er een flinke lepel (magere) yoghurt doorheen roeren.
Serveer met gekookte basmati rijst (ik kleurde die lekker met saffraan).
Maar wij hebben een BBQ natuurlijk! Dus grillen die handel:

Toen kreeg ik dorst en trek in een amberkleurige rakker uit een colab tussen Texelse en Gulpener:
Schuiven open en opstoken voor The Cavemen Adventures:
Er was tenslotte nog een fotowedstrijd te winnen:

Daar krijg je dorst van zeg... mooie IPA van De Hoop:
En verder met pompoenen helemaal de moeder roosteren:

Wat ruikt dat zalig:
Zodra de pompoenen afgekoeld zijn lepel je de pitjes eruit en bewaar je het zacht geworden vruchtvlees. Dat pureer je met een scheurje ahorn siroop (maple syrup) een vleugje komijn en wat peper en zout en een kneepje limoen tot een heerlijk fris pureetje. Ik serveerde die er koud bij als frisse tegenhanger van de pittige kip.
Het gerezen en gevormde flatbread of naan kon op de hete pizzasteen voor een paar minuten:

Korma pasta bij elkaar brengen met een blikje kokosroom en de stukjes kippendij:

Toen de kippenbouten lekker hard indirect (zo'n 250?C) afgrillen:

En toen alles lekker bij elkaar op een bordje:

Ik zette er een lekkere ?bersee Hopfen van Insel naast... een India Pale Ale natuurlijk!
Eet smakelijk lieve vrienden!