BasBQ
Beef en Steak

Ketjap manis, maar welke moet je kiezen?

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
20210728_133145.jpg

Er zijn heel veel merken ketjap manis of ook wel sweet soy sauce genoemd.
Als kind ben ik opgegroeid met de Indonesische keuken. Niet vreemd als je in den Haag bent geboren en boven Toko Toet op de Beeklaan aldaar hebt gewoond.
De 2 grootste merken ketjap manis in Indonesië zijn ABC (van Heinz) en Bango (van Unilever)
Andere goede merken zijn Kentel A en ketjap medja van kaki tiga. Voorheen voornamelijk kentel A of medja in huis. Een aantal jaar geleden na een stukje te hebben gelezen op Aziatische ingredienten.nl nieuwsgierig gemaakt door Robin, de beheerder daar, naar de ABC ketjap.
ABC is niet moeiljik te verkrijgen toko's en supermarkten verkopen het, Bango is wat lastiger die ben ik alleen in toko's tegengekomen.
Kentel A en Medja zijn vrijwel overal te koop.
Grappig dat smaken verschillen, een Indonesisch dametje die ik tegenkwam in de toko vond Bango lekkerder dan ABC en ik omgekeerd. Maar ik ben een Blanda en niet geboren en getogen in Indonesië;)
Robin van Aziatische ingredienten.nl omschrijft de ABC als een zoutige appelstroop en deze heeft haar voorkeur, niet dat de anderen slecht zijn ze hebben een net iets andere smaak.
Voor mij heeft ABC een mooie balans van zoet met een tikkeltje zout, romig bijna, heel subtiel, Ketjap Medja lijkt er het meest op.
Bango is iets zouter dan ABC met een licht wrang zuurtje krijgt daardoor een hint van drop, en lijkt het meest op Kentel A.
Let wel dat ketjap manis typisch Indonesisch is
Als er ergens in een Engelstalig recept soy sauce staat wordt altijd de zoute bedoeld anders staat er expliciet sweet soy sauce in het recept. Zo moet je ook oppassen met vertalingen van recepten vanuit het engels naar nederlands heel vaak wordt soy sauce verkeerd vertaald met ketjap manis, oa de Weber boeken vertalers hebben daar een houtje van. Totaal verschillende smaken.

Doe er je voordeel mee.
 
Laatst bewerkt:
ABC staat hier ook standaard in de kast. Het lijkt wel stroop, heerlijk!
 
Niets mis met die ABC ketjap manis.

Ben wel al een tijdje aan het experimenteren met minder ketjap manis en deze deels te vervangen door Pearl River Bridge Dark Soy.
 
Niets mis met die ABC ketjap manis.

Ben wel al een tijdje aan het experimenteren met minder ketjap manis en deze deels te vervangen door Pearl River Bridge Dark Soy.
Sommige recepten vragen om Ketjap Manis, vooral Indonesische recepten.
Zelf gebruik ik bij voorkeur Sojasaus en voeg naar behoeven suiker of honing of maple syrup toe.
Pearl River Bridge is een favoriet van mij die maken mooie producten.
Zelf ben ik geen echte aanhanger van donkere soyasaus, de lichte sojasaus van en zeker die van PRB is echt een topper, die kan zo concureren met de japanse kikkoman sojasaus.
Let wel dat de Chinezen de donkere sojasaus alleen gebruiken voor het koken, de lichte is daar een allrounder.
Donkere sojasaus heeft een veel grovere smaak dan de verfijndere lichte sojasaus.
 
Ik gebruik ook de ABC ketjap. Aangezien er wel aardig wat doorheen gaat koop ik de grote jerrycans bij de Hanos en vul ik mijn glazen Ikea fles. Voor Surinaamse marinade de blikken Yellow Label en Sur. nasi/bami de flessen soy saus met blauw.
 
In navolging op dit oude topic: Als een BBQ recept spreekt over sojasaus. Wat wordt dan bedoelt?

Deze
kikkoman-soy-sauce-buy-online-sojasaus-kopen-21021.jpg
of toch deze
plss_eur_150ml_31846.jpg
 
Ik kies vaak de Kikkoman met groene dop.... die is stuk minder zout.
oa voor de zalmbonbons
 
In navolging op dit oude topic: Als een BBQ recept spreekt over sojasaus. Wat wordt dan bedoelt?

Deze
kikkoman-soy-sauce-buy-online-sojasaus-kopen-21021.jpg
of toch deze
plss_eur_150ml_31846.jpg

Beide niet vereerd. Zeker als dipsaus
Ik gebruik vaak de soja sauzen van Pearl River Bridge. Light of de dark superior.
 
Beiden heb ik huis en zijn allebei lekker.

Ik wil wel graag een recept goed opvolgen. De verkeerde soja kan een saus of marinade toch uit balans brengen. Daarom meer de vraag als niet wordt gespecificeerd in een BBQ recept welke soja ze bedoelen, welke is dan de standaard?
 
Beiden heb ik huis en zijn allebei lekker.

Ik wil wel graag een recept goed opvolgen. De verkeerde soja kan een saus of marinade toch uit balans brengen. Daarom meer de vraag als niet wordt gespecificeerd in een BBQ recept welke soja ze bedoelen, welke is dan de standaard?
Ketjap manis is zoete sojasaus en is indonesisch
En is sojasaus die zoet wordt gemaakt met palmsuiker (gula djawa)
Zijn zoute neefje ketjap asin is ook typisch indonesisch.
In grote delen van de wereld zoals USA en Engeland kennen de mensen alleen de Chinese en Japanse variaties, sojasaus, die je voor de chinese weer kunt onderverdelen in lichte en donkere sojasaus. De chinese lichte sojasaus lijkt weer heel erg op de japanse kikkoman soysauce.
Deze sojasauzen zijn allemaal zout en heel anders dan de zoete insonesische ketjap manis en zelfs anders dan de indonesische zoute ketjap asin.
Als er in een recept over sojasaus (soysauce) wordt gesproken, zeker als het een engels of amerikaans recept is kun je er bijna zeker van zijn dat het gaat om de chinese of japanse lichte sojasaus (light soysauce) anders staat er in zo'n recept expliciet sweet soysauce.
Er worden zelfs vertaalfouten gemaakt, zeker in de weber bbq boekjes. Als daar ketjap staat moet je gaan nadenken want dat woord kennen ze niet in engelstalige landen dus is soysauce verkeerd vertaald. Sweet soysauce gebruiken ze in de USA en andere (engelstalige)landen
eigenlijk zelden.
Sweet soysauce = ketjap manis wordt eigenlijk alleen in Indonesie en Nederland veel gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ener
Beste Ewald en Bbq vrienden.
Ik heb de zelfde roods, en ook ik vind door gebruik van een andere smaak iets totaal anders uit pakt.
Ik had op een moment alle soorten in huis , dus de uitgesproken kans op een proef test met de kids.
Zo was bij ons de abc en de medja de nummers 1 ook een combi er van.
Maar ook de Conimex ging op tafel ( omdat hun moeders daar mee kookte ) je begrijp schoonfamilie haha.
Er is nog een andere mogelijkheid zelf maken kijk op you tube.
 
Zowel ik als mijn partner hebben coeliakie en zijn lang op zoek geweest naar goede sojasaus. De Bango is glutenvrij maar heeft een hele andere smaak dan ABC.
Voor ABC vinden wij de witte kannetjes met rode dop van Vanka-Kawat een goede vervanger, hoewel die mogelijk niet voor iedere coeliakie patiënt geschikt is omdat er wel iets van gluten in zit. Het is wel een hoeveelheid die veel van onze lotgenoten kunnen hebben.
Voor zoute ketjap zweren wij bij Megachef.
 
Zowel ik als mijn partner hebben coeliakie en zijn lang op zoek geweest naar goede sojasaus. De Bango is glutenvrij maar heeft een hele andere smaak dan ABC.
Voor ABC vinden wij de witte kannetjes met rode dop van Vanka-Kawat een goede vervanger, hoewel die mogelijk niet voor iedere coeliakie patiënt geschikt is omdat er wel iets van gluten in zit. Het is wel een hoeveelheid die veel van onze lotgenoten kunnen hebben.
Voor zoute ketjap zweren wij bij Megachef.
Zoute ketjap is altijd een indonesische sojasaus,
Ketjap asin dus, en voor zoete ketjap, ketjap manis. ketjap medja is zoet en hartig en minder bekend en wordt vaak bij de manis gezet.
Dus heb je het over ketjap dan is de oorsprong altijd Indonesië.
Voor de rest van de wereld heet het Sojasaus/ soysauce.
De meest gebruikte sojasauzen zijn de chinese en japanse light soysauces. De dark soysauce voornamelijk voor het koken.
In deze catergorie hebben de japanners een glutenvrije variant, niet zozeer voor mensen met een glutenintollerantie maar puur voor de smaak.
Tamari.
Tamari is een glutenvrije sojasaus, uitsluitend gemaakt met sojabonen en eventueel mais maar bevat normaal gesproken geen tarwe (altijd even checken op de verpakking) is minder zout dan gewone sojasaus heeft meer smaak, zegt men.
Tamari is specifiek Japans, het is een bijproduct van miso pasta.
 
Zoute ketjap is altijd een indonesische sojasaus,
Ketjap asin dus, en voor zoete ketjap, ketjap manis. ketjap medja is zoet en hartig en minder bekend en wordt vaak bij de manis gezet.
Dus heb je het over ketjap dan is de oorsprong altijd Indonesië.
Voor de rest van de wereld heet het Sojasaus/ soysauce.
De meest gebruikte sojasauzen zijn de chinese en japanse light soysauces. De dark soysauce voornamelijk voor het koken.
In deze catergorie hebben de japanners een glutenvrije variant, niet zozeer voor mensen met een glutenintollerantie maar puur voor de smaak.
Tamari.
Tamari is een glutenvrije sojasaus, uitsluitend gemaakt met sojabonen en eventueel mais maar bevat normaal gesproken geen tarwe (altijd even checken op de verpakking) is minder zout dan gewone sojasaus heeft meer smaak, zegt men.
Tamari is specifiek Japans, het is een bijproduct van miso pasta.
Bedankt voor de uitleg en tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan