BasBQ
Beef en Steak

Kersttest: bavetterollade

 
 

mrwolf

Pitmaster
Berichten
610
Met de kerst wil ik een bavette-rollade gaan maken (naar een recept in het grote Weber BBQ-boek). De bavette wordt gevlinderd en gevuld met wat feta en kruiden, en daarna 20-30 minuten op de Q. Klinkt heerlijk, dus ik ga het morgen vast uitproberen met een stuk bavette dat nog over was van een S&M-sessie.

Ik wil wat gaan afwijken van het Weber-recept, en de buitenkant van de rollade inrubben (nog even kijken welke rub ik nog heb liggen voor de test).

Ik kan vrij weinig terugvinden over (runder)rollades op de Q, zijn er nog mensen hier met tips of ervaringen? Een kerntemperatuur van de rollade van 50-55 graden lijkt me een goed punt, of spelen hier andere zaken mee? Wordt dan de buitenste laag van de rollade niet te well done?

Als ik morgen aan de slag ga volgt in dit topic uiteraard het verslag en foto's :)
 
gezien bavette een van onze favorieten klikte ik dit topic aan in de hoop iets heerlijk te zien, jammer genoeg moet je het nog maken :)

kan je helaas geen tips geven, maar ben wel zeer benieuwd naar je resultaat en hoe het beviel :)

succes morgen!
 
Ik zou indirect beginnen low-and-slow tot een kern van 45-50 en dan even kort en heel heet afgrillen rondom, tussendoor even onder folie bewaren zodat de grill echt lekker heet kan oploeien... dat zou ik dus doen...  :D
 
Daar zat ik ook aan te denken, maar is een bavette wel geschikt voor low&slow, wordt het daar niet te droog van?
 
Kan prima, let vooral op de draad bij het snijden, dwars erop is belangrijk!
 
mrwolf zei:
ik ga het morgen vast uitproberen met een stuk bavette dat nog over was van een S&M-sessie.
Als ik morgen aan de slag ga volgt in dit topic uiteraard het verslag en foto's :)
50 shades of bavette? Benieuwd naar het verslag!  B-)
 
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de test is geslaagd  :D

De voorbereidingen waren verre van optimaal, dus ik moest dat even snel tussendoor doen. Nog net een foto kunnen schieten van het geheel opgerold:
df49f48a208099d40715087543a0eda0_zps2de90a83.jpg


Daarna op de Q op 170 graden indirect, tot een kern van 50 graden. Het idee was om de platesetter eruit te halen, en het geheel flink aan te grillen. Dat is faliekant mislukt helaas. Bij het verwijderen van de platesetter bleken er flinke vlammen in de Q te zijn, die oplaaiden zodra ik de platesetter wilde verwijderen. Met alleen twee lashandschoenen heb ik zo een tijdje lopen klooien, maar ik vond het te link. Ik had ook niet meer de tijd om de vlammen rustig te laten doven, dus uiteindelijk ook het laatste stukje indirect gedaan tot 56 graden...

Het resultaat dan: heerlijk! Supermals en van binnen mooi medium rare. De vulling was ook super, dus deze komt op het kerstmenu!

191f3e9d60ed8b80eea1b05287c85fb4_zpsd9675435.jpg

 
Fijn hoor, ik zeg: niks meer aan doen!

Ik ben erg blij met mijn Ralphie... misschien eens overwegen?  ;)
 
Sander72 zei:
Werkt dit zo met een linkje?

http://www.kookpunt.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/RDKPLBGE/RDKPLBGE_mi1_pd1500x1500_1.jpg

Het is een handvat om snel je platesetter eruit te nemen EN daarna zet je die gewoon met Ralphie en al op de schuurvloer of je terras, dan koelt de plate langzaam af, ik vind het erg handig werken!
Ah, nu snap ik het. Ik had plate lifters wel eerder gezien, maar 40 euro voor een stukje RVS vind ik erg prijzig. Misschien nog een keer ooit...
 
Ziet er mega lekker uit!
 
Ziet er lekker uit.


BTW: Aan of af grillen op bijvoorbeeld een WGA kan ook een mooie oplossing zijn.
 
Ziet er heerlijk uit!!
 
Mooi gemaakt!

BTW zo'n plate setter lifter is goedkoper dan een nieuwe platesetter en je handen zullen er niet mee verbranden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan