BasBQ
Beef en Steak

Kerstspecial: Beef Wellington

 
 

Bramster

Gemarineerd
Berichten
1.852
In het najaar een Bastard aangeschaft dus dit jaar kon het niet anders dat ik samen met mijn vriendin het kerstdiner zou verzorgen voor de familie.
Een prachtige dag om het gezelschap te laten genieten van enkele gerechten van de BBQ met als klap op de vuurpijl Beef Wellington.
De weergoden zijn ons welgezind want het zonnetje kwam heerlijk door.  B-)

Dus wat stond er allemaal op de planning vraag
Een heerlijk aperitiefje met een amuse van geitenkaas en vijg.
Vervolgens als voorgerecht Zalm op cederhout planken.
En uiteindelijk als klap op de vuurpijl het hoofdgerecht, de Beef Wellington.
Een toetje kan niet ontbreken dus ook nog een heerlijk zelfgemaakte taart door mijn vriendin.
Maar foto's zeggen meer dus bij deze het fotoverslag :)

De voorbereidingen:
De gehele ossenhaas schoonmaken en verdelen in 2 mooie stukken vanwege de dikte van de chateaubriand. Proberen netjes op te knopen zodat de porties even rond zijn.
Dat was nog wel even wennen maar uiteindelijk zaten de meeste knopen goed vast en was de ossenhaas mooi rond
Vervolgens 2 kilo zalm in 4 porties gesneden volgens het recept uit het boek 'Let's make BBQ great again'.
nk4tqLpm.jpg
T7BLtuKm.jpg
EVnogiDm.jpg


Vervolgens het vlees weer in de koelkast gestopt om af te koelen.
Tijd om de haricoverts in bacon te wikkelen, bladerdeeg te laten ontdooien en duxelles te maken (ja wat ziet dat er eigenlijk onsmakelijk uit, maar wat een smaak explosie is dat).
Zelf gekozen tussen een mix van kastanjechampignons, oesterzwam en shiitakes.
Duxelles moet even pruttelen want vocht moet eruit dus daarnaast even snel de twee ossenhaas stukken afgebakken en weer direct terug in de koelkast zodat ze niet door garen.
MoOlr7lm.jpg
Rluml1fm.jpg
r614sQOm.jpg
GfmNB6rm.jpg


Nu beginnen aan het lastige gedeelte van de Beef Wellington.
Folie op het aanrecht en vervolgens voor de ene ossenhaas parmaham gebruikt en voor de andere serranoham.
De Duxelles evenredig aanbrengen op de ham wat waardeloos ging met een lepeltje. Met mijn handen ging het veel beter!
Goed strak oprollen en de koelkast weer in.
96FItpzm.jpg
ZwMyjhIm.jpg
6BvS2CTm.jpg
tnYbMaZm.jpg


Ok tijd om het vlees in het bladerdeeg te wikkelen. Gelukkig heb ik de week voor kerst al een keer proefgedraaid met een rosbief.
De handigheidjes die je oppikt met de hoeveelheden en het voorkomen van het geklooi met het kneden en omwikkelen van bladerdeeg was ik zeer blij mee.
Op 1e kerstdag wil je echt geen tegenslag hebben hiermee.
toTX9VVm.jpg
YRVCuAbm.jpg
LmZyl9lm.jpg


De Bereiding:
Laat ze maar komen! Alles staat klaar! de BBQ is aangestoken.
De restanten van het bladerdeeg in verschillende vormpjes uitgesneden en op de Beef Wellington geplakt om deze vervolgens in te smeren met eigeel.
De mensen komen binnen en nemen een drankje waarbij mijn vriendin als gastvrouw optreed, terwijl ik na iedereen begroet te hebben snel de zalm op de BBQ leg.
Nadat de zalm klaar was, konden de twee stukken Beef Wellington op de Bastard.
PzUN7vmm.jpg
wv2L9Zbm.jpg
gsNO5X9m.jpg
fqLr327m.jpg


Het moment van de waarheid. Komt de Beef Wellington er mooi uit, is het bladerdeeg goed bruin en knapperig, is het vlees niet te rauw of te doorbakken?
De temperatuur is zo enorm belangrijk. Zelfs nu was het vlees 2 graden warmer dan wat ik wilde maar anders werd het bladerdeeg niet knapperig en bruin genoeg.
in mijn testversie zat ik net 10-15 graden te laag wat betekende dat mijn vlees iets te doorbakken was want niemand zit te wachten op een zompig ongaar stuk bladerdeeg.
Maar het eindresultaat was in mijn optiek fantastisch! ik ben nog steeds erg blij dat het gelukt is en dat ik dit kon presenteren aan de gasten.
yDH0m3fl.jpg
lub2mKml.jpg


De Presentatie:

Het voorgerecht: De Zalm op Cederhout
cv21R4Wm.jpg


Het hoofdgerecht: De Beef Wellington
q03zXa0l.jpg


Het aperitiefje met Amuse: Geitenkaas met Vijg en Het Dessert: De Taart wil ik jullie ook niet ontnemen
Daar heeft mijn vriendin ook veel tijd ingestoken :)
JwUmZaYm.jpg
CVlRXdkm.jpg


Oh en hoe zag mijn bord er uit? Nou zo! heerlijk al zeg ik het zelf.
FzGnY2rm.jpg


Bedankt voor het volgen van dit fotoverslag van mijn kerstdiner.
Het was veel werk maar bracht ook veel voldoening met zich mee. Ik heb enorm genoten maar vooral de gasten waren echt onder de indruk.
En bij deze gun ik iedereen een goed uiteinde en ik hoop dat jullie genoten hebben met vrienden en/of familie tijdens de kerst.
Blijf allemaal gezond en blijf lekker barbecue?n!  <:p

Met vriendelijke groet,
Bram
 
Geweldig!
Wat een mooie gerechten gecombineerd tot een fantastisch kerst maal.
Top gedaan.
Hele goede voorbereiding ook. Dat betaald zich terug.

Mooi en leuk verslag ook.
 
Dat is een geweldig kerstmarkt goed voorbereid mooi gemaakt en nu nog nagenieten met een prachtige verslag te maken
Jou kerst kon niet meer stuk heerlijk als alles zo loopt als dat je gehoopt had je mag best trots zijn
 
Dit ziet er werkelijk waar schitterend uit :D wat een mooi menu en perfecte uitvoering, mijn complimenten, natuurlijk ook de complimenten aan je vriendin voor de mooie taart :)
Leuk uitgebreid verslag en dan is het zo leuk om de laatste regels te lezen, dat je vol trots kan zeggen dat alles gelukt is en de gasten zeer tevreden waren :)
Misschien een kleine tip voor de volgende keer, kijk eens in de supermarkt naar https://www.tantefanny.nl/mijn-deegsoorten/ die verkopen bladerdeeg op rol, misschien gemakkelijker dan van die kleine vierkantjes plakken ;)
 
Dit is toch top uitgevoerd.

Ik had graag aangeschoven. Ik geloof direct dat het heerlijk gesmaakt heeft!

Verstuurd met Tapatalk

 
Heel mooi en heel dapper, petje af!
 
Hele lekkere maaltijd en 't is dat we net gegeten hebben maar anders....... ;).
 
Heel mooi verslag, en die Beef Wellington ziet er schitterend uit!
Gordon Ramsay zou er jaloers op zijn.
 
Keurig man! Hij zat bij mij in de opties voor kerst maar in de eerste run was het veel te nat, en in de tweede was mn bladerdeeg te gaar. Dus voor kerst maar wat anders gedaan, en deze nog maar eens oefenen.

Complimenten!
 
Gewaagd gerecht als ik de reactie's zo lees.
Maakt het natuurlijk alleen maar mooier dat het goed gelukt is  :D

Taart ziet er ook heerlijk uit!
 
Bedankt voor al jullie leuke reacties! Erg blij mee  :)
En thx voor de bladerdeeg op rol suggestie. voorlopig zal ik dit niet meer maken
Nog zoveel op de to do Lijst en best wel een uitdaging.

BensBQ zei:
dat is een fantastisch kerstmaal, ziet er top uit :) proef je uiteindelijk veel verschil door de ??n met parma te doen en de andere met serrano

De gasten hadden het niet door maar ik merkte het. Misschien ook omdat je het weet.
Oh en niet iedereen kreeg 2 stukken op  ;) .



 
Mooi gerecht en een serieuze uitdaging. Ziet er echt super uit. Deze staat hoog op de wenslijst
 
Terug
Bovenaan Onderaan