BasBQ
Beef en Steak

Kerstmaal in een notendop

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
Heb voor kerst een voorgerecht van zelf gemaakte konijn rillette met rode biet, met wortelpuree en gebakken ganzenlever.

lamsbout op het ei gelegd. Rub ingevreven, voorzien van wat rozemarijntakjes en dan enkele uren laten trekken.
Low and slow op 105? gedurende 3 uur met notenhout, nadien vloeibare honig er over en dan nog een dikke 45min. Kerntemp 57? en dan licht gekorst op 215?. Eind kerntemp was 61,8?


Dit was een lamsbout met been. Ik vind vlees met been veel smakelijker dan zonder.
Toch nog een vraagje ivm temperatuurmeting. Zoals jullie kunnen zien plaats ik mijn  tempmeter van de bbq net boven de rooster van mijn opvangbak waar ik tevens mijn vloeistof inzit. Is dit correct of moet hij op de rooster boven het vuur staan??
Als jullie spreken over oventemperatuur is dit dan gemeten boven  de vuurrooster, ter hoogte van het vlees of groenten of eventueel ter hoogte van de uitlaat, waar de meter zit van het ei zelf??
 
=D> =D> =D> =P~
Zucht....
 
Marc17960 zei:
Toch nog een vraagje ivm temperatuurmeting. Zoals jullie kunnen zien plaats ik mijn  tempmeter van de bbq net boven de rooster van mijn opvangbak waar ik tevens mijn vloeistof inzit. Is dit correct of moet hij op de rooster boven het vuur staan??
Dat is een lekker hapje geweest!
Verder lijkt me de pit probe op de juiste plaats in het rooster geklemd, ter hoogte van het vlees; ik doe het in ieder geval ook zo.
 
Nice !
 
Jullie hebben heerlijk gegeten!!
 
Ziet er heerlijk uit dat zal best gesmaakt hebben.
 
Restaurant waardig, al zeg ik het zelf.
 
Potverdorie dat is een fraaie lamsbout.
 
Puike hapjes zeg!

Bij zo'n groot stuk vind ik het prettig om op meerdere plekken te meten. Ik meet sowieso altijd thv het rooster, maar bij grootvlees ook erboven. Meestal zie je dat de temp boven het vlees wat hoger is dan aan de onderkant, dus ik hou de bovenkant ook altijd in de gaten om overbruinen te voorkomen.
 
El Fumarole zei:
Puike hapjes zeg!

Bij zo'n groot stuk vind ik het prettig om op meerdere plekken te meten. Ik meet sowiesi altijd thv het rooster, maar bij grootvlees ook erboven. Meestal zie je dat de temp boven het vlees wat hoger is dan aan de onderkant, dus ik hou de bovenkant ook altijd in de gaten om overbruinen te voorkomen.

Gaat dit ook nodig zijn bij low and slow??
 
mooie garing! prachtig!
 
ziet er werkelijk prachtig uit, petje af
 
Marc17960 zei:
El Fumarole zei:
Puike hapjes zeg!

Bij zo'n groot stuk vind ik het prettig om op meerdere plekken te meten. Ik meet sowiesi altijd thv het rooster, maar bij grootvlees ook erboven. Meestal zie je dat de temp boven het vlees wat hoger is dan aan de onderkant, dus ik hou de bovenkant ook altijd in de gaten om overbruinen te voorkomen.

Gaat dit ook nodig zijn bij low and slow??
Ik doe dat juist bij l&s sessies, omdat  de boel dan juist langzaam moet gaan. Je wilt dan niet dat het boven je gerecht 15 of 20 graden warmer is dan eronder. Nu valt dat over het algemeen wel mee hoor, maar ik hou de boel gewoon graag in de gaten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan