Beef en Steak

Kerst: MOINK ballen + zalm met baconkorst

MacMarty89

Kooltjesharker
Voor de kerst hadden we bedacht dat iedereen een gedeelte van het kerstdiner zou maken. Ik had het aperitiefje voor mijn rekening genomen, om een beetje - zoals we dit in het mooie Brabantse land zeggen - te kunnen 'sneukelen'. Bij onze vrienden van B.B.Quality het noodzakelijke besteld. Voor 6 personen moeten zo'n 40 balletjes wel genoeg zijn. Dat bleek natuurlijk veûl te veel. Maar het was therapeutisch om te doen. MOINK balletjes zonder @noskos te benoemen kan natuurlijk niet. Want hij mag wel met zijn cojones in een blad hebben gestaan, je moet het toch een beetje hebben van het volk dat het reproduceert. Anyway, na het recept te hebben gevolgd en de ballen gedraaid en voorzien van het nodige engelenstof Texas Hold 'Um (zonder zout) van SuckleBusters, de BGE opgevuurd naar 110 °C (indirect). Zonder rook, geen stook, dus enkele mooie blokjes kersenhout erop gepopt. Fantastisch zo op de vroege ochtend. Na een kerntemperatuur van 65 °C te hebben bereikt, de balletjes afgelakt met Sweet Baby Ray's.

Daarna was het de beurt aan de Sockeye zalmfilet van 500g. Ik had het lumineuze idee om deze eens lekker te pekelen en te gaan roken. Zo geschiedde. Bij Van Beekum een zak van 2kg pekelzout gekocht, rookhout in de aanslag, belt de familie op om (nogmaals) te vragen wat het gerecht gaat worden. "Tja, Marty, allemaal leuk en aardig, maar wij vinden gebakken zalm toch nét wat lekkerder. Kun je niet dat maken?" "Fu... no..." "Jaaa, maar natuurlijk." Volgende keer beter bevestigen. De zalm twee uurtjes in de marinade gelegd van ketjap manis, rijstolie, appelazijn, sesamolie, vers geraspte gember en knoflook. Vervolgens de korst gemaakt voor op de zalm van paneermeel en gebakken bacon. De vlezigheid van mijn maat Socky Oog bedekt met het paneelgoedje en hem op het cederhoutenplankje gelegd. De BGE opgewarmd tot 150 °C en wat appel rookhout toegevoegd. Ik had wat marinade achtergehouden en Maple siroop toegevoegd, alleen dat was ik vergeten op het juiste moment over de zalm te laten vloeien. Uiteindelijk deerde het niet.

IMG_5451.jpeg
IMG_5452.jpeg
IMG_5453.jpeg
IMG_5455.jpeg
IMG_5456.jpeg
IMG_5459.jpeg
IMG_5460.jpeg

IMG_5458.jpeg

IMG_3445.jpeg

IMG_5461.jpeg

IMG_5464.jpeg

En uiteindelijk moet ik tijdens het koken ook zelf even wat genieten. Because who's lookin' ain't cookin'

IMG_5462.jpeg

Het was erg smaakvol, zo smaakvol dat de zalm werd geconfisqueerd voordat ik er erg in had. ;)

Terug
Bovenaan Onderaan