BasBQ
Beef en Steak

Kennismaking met een mobiele houtoven

 
 

BBQ68

Stoker
Berichten
317
Na inmiddels enkele gerechten uit mijn houtoven in een draadje te hebben gezet, is het wellicht aardig wat meer over onze houtoven te vertellen.

46a6dee5647a9283750d40728297f736_zps62cf96a9.jpg


Inmiddels hebben we deze oven ruim een jaar en staat ie elk weekend aan! Net als in een bbq is het van belang om goede brandstof te kiezen. Ik stook ovengedroogd beuken. Dat brandt uitstekend en geeft een heerlijke smaak af. Het aansteken is een eitje, niet lastiger dan een bbq aansteken. Hout stapelen ??n aanmaakblokje er tussen en de boel brand al.

In begin hebben we ons veel gericht op pizza.  Deze oven is zeer eenvoudig tot temperaturen rond de 450-500C op te stoken. Voor een pizza betekent dit, klaar in 90 seconden! In begin traditionele napolitaanse pizza. Hierbij behoorlijk fanatiek om naast caputo bloem ook san marzano tomaten en natuurlijk niet rollen, maar stretchen! Tegenwoordig ook de New York style opgepakt, en dat is op dit moment mijn favoriet. Tussendoor ook nog Californian style geprobeerd, maar dat was niet helemaal mijn ding.

Wat maken wij zoal in de houtoven naast pizza? Eigenlijk nog al wat verschillende gerechten. Natuurlijk de grote lappen vlees zoals de ribeyes op hoge temperaturen.  Daarnaast ook wat minder voor de hand liggende zoals risotto (met tomaat),  lasagna etc.

Een aantal weken geleden hebben we een WSM gekocht omdat het 'vuur-management' in een dergelijke oven best lastig is. Niet zozeer de hoge temperaturen, maar vooral het constant houden van lage temperaturen is een uitdaging, niet geheel onmogelijk, maar zeker niet eenvoudig. Dus nu hebben we de ideale combi. De 1e PP poging was super uit de WSM, die zou ik nooit zo hebben gekregen uit de houtoven.

Tenslotte is de houtoven ook een ideale tuinhaard! Regelmatig blijven we na een maaltijd nog ruime tijd rond de houthoven zitten. Even een blokje erbij en je hebt een prachtig vuurtje waar je volledig in kunt wegdromen, hoe koud het ook is.
 
Ik meende te lezen dat jij barbequed op de temperatuur van de bodem. Hoe werkt dit principe?
 
structor zei:
Leuk verhaal, ik had me er een heel andere buitenkant bij voorgesteld deze is zo modern. Ik snap nu wel dat dit oventje makkelijk te verplaatsen is.
Ik had er ook een heel andere voorstelling bij.
Dit is een hartstikke leuk apparaat.
 
Bert zei:
Ik meende te lezen dat jij barbequed op de temperatuur van de bodem. Hoe werkt dit principe?

De vloertemperatuur geeft een goede indicatie van de warmte van de oven. Maar ook hier heb je te maken met verschillende temperatuur zones. Gerechten in de houtoven krijgen zowel de warmte van de vloer, als ook uit de hitte uit de dome.
 
Bert zei:
structor zei:
Leuk verhaal, ik had me er een heel andere buitenkant bij voorgesteld deze is zo modern. Ik snap nu wel dat dit oventje makkelijk te verplaatsen is.
Ik had er ook een heel andere voorstelling bij.
Dit is een hartstikke leuk apparaat.

Dank jullie  :). Het is ook zeker een leuk apparaat. Verplaatsbaarheid is okay. Hij weegt circa 80-90kg, dus je kunt er redelijk mee aan de wandel.
 
Misschien leuk om je gebruikte versie te laten zien? Na wat sessies iets te stevig doorstoken ziet hij er toch wel wat gebruikter uit als deze brandschone versie ;D
 
ik vind het ook een heel leuk ding, je hebt me echt niet jaloers gemaakt hoor  ;)
 
Mooi apparaat, inderdaad toch heel anders dan dat ik me had voorgesteld.

Ik zal nog maar niks voorstellen aan Mevr. N. :-[
 
Nosmo zei:
Mooi apparaat, inderdaad toch heel anders dan dat ik me had voorgesteld.

Ik zal nog maar niks voorstellen aan Mevr. N. :-[

Misschien heb je mazzel en houdt ze niet van pizza en kun je haar overtuigen dat zo'n fantastische houtoven eigenlijk niet zo handig is  :)

Ps. bij mij werkte dat ook niet!  :D
 
Altijd vol met onzin die man van mij.
Het echte verhaal is eigenlijk veel mooier.

In 2010 zijn we op vakantie geweest in Umbrie. Natturlijk hebben we daar overherlijk gegeten. Vooral de Pizza's, hele dunne, waren bijzonder en de Steak Fiorentina maakten grote indruk. Vlak bij ons huisje vonden we een restaurant wat uiteindelijk onze favoriet werd. Daar werd in een grote houtoven gekookt. Omdat manlief al een fanatiek Pizzabakker was (op de weber BBQ met steen) vroeg hij of hij eens mocht kijken hoe ze zo'n pizza bakten. Een paar minuten later werd hij uitgenodigd te komen kijken.

De kok was echt zo'n man vol passie over zijn vak. Hij had een grote houtoven waar vrijwel alles in werd bereid. Pizza's, Vlees, groenten en alles was heerlijk, zonder dat er heel moeilijk moest worden gedaan met sausjes, kruiden, liflafjes. Gewoon een goed stuk vlees die heel goed is bereid.

Dit heeft het vuurtje bij manlief behoorlijk aangestoken. Hij is weer aan het expirimentern gegaan met de BBQ, Recepten, pizza websites en uiteindelijk begon hij te kijken naar houtovens.  Nog even gedacht aan een echte stenen variant. Na veel gezoek kwam hij in december 2011 uit op deze mooie Alfa hij vond het design zo mooi. Het prijsverschil tussen Nederland en Italie was nog zo groot dat hij uiteindelijk uitkwam op Ebay.it.

Als manlief iets wil hebben om nog lekkerder te kunnen koken zul je van mij heel weinig bezwaar horen ;). Maar ik had toch wel enige twijfel of we dit nou midden in de winter moesten doen. Wachten tot de lente? Welnee. In de winter kun je ook pizza's bakken.
Hij kwam in januari 2012 en is sinds hij binnenkwam bijna elk weekend gebruikt.

Jammer genoeg hebben we nu zelfs in Itali? moeite om lekkere pizza's te vinden.
 
Ja ja, Itali? verpest iedereen :(
Daar heb ik ook last van en ik lust geeneens pizza's  :D
 
zo een ding wil ik ook nog wel! super gaaf! wat betaal je daar nou voor?
 
Big-T zei:
zo een ding wil ik ook nog wel! super gaaf! wat betaal je daar nou voor?

Jij bent ook zo'n type die in no time z'n hele tuin vol heeft staan. Let op de zelfbeheersing ;)
 
Bert zei:
Big-T zei:
zo een ding wil ik ook nog wel! super gaaf! wat betaal je daar nou voor?

Jij bent ook zo'n type die in no time z'n hele tuin vol heeft staan. Let op de zelfbeheersing ;)

was het zo maar zo Bert. Mijn eega werkt dat tegen. Heb in 4 jaar fanatiek BBQ'en een WSM, OTO en WGA, dus dat valt best mee! al moet die primo (of BGE) er wel komen. Dit ligt nu al wat maanden in de week.
 
Big-T zei:
Bert zei:
Big-T zei:
zo een ding wil ik ook nog wel! super gaaf! wat betaal je daar nou voor?

Jij bent ook zo'n type die in no time z'n hele tuin vol heeft staan. Let op de zelfbeheersing ;)

was het zo maar zo Bert. Mijn eega werkt dat tegen. Heb in 4 jaar fanatiek BBQ'en een WSM, OTO en WGA, dus dat valt best mee! al moet die primo (of BGE) er wel komen. Dit ligt nu al wat maanden in de week.

Hoe ging dat ook alweer? Achter iedere................... staat een verstandige vrouw.
 
af en toe is dat wel vervelend hoor, een verstandige vrouw ;)
 
Big-T zei:
zo een ding wil ik ook nog wel! super gaaf! wat betaal je daar nou voor?

Deze specifieke is vrij prijzig in NL, circa 2000 euro (excl onderstel). Daarom ben ik op ebay.it gaan zoeken en vond 'm daar (incl onderstel) voor 1200 euro. Transportkosten waren nog 200 euro. Nog steeds een kostbare grap, maar nog steeds de moeite waard volgens mij (en mw BBQ68). Het loont om regelmatig op ebay.it voor dit soort dingen te kijken.

Overigens zijn er goedkopere varianten op de markt voor circa 700 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan