BasBQ
Beef en Steak

kcbs kip experiment

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
afgelopen week heel even in Delft geweest, pot BBQ-saus bij onze helden gescoord en daarna bij een ander team een stukje kip geproefd. Die smaak bleef de hele week in mijn gedachten zitten. Gisteren bij de Makro 2 bakken met ontbeende kippendijen gekocht (en 3 kg bavette en 1,5 picanha). Vandaag een poging gedaan om die smaakt te evenaren. En ik moet zeggen, naar mijn idee redelijk tot goed gelukt.
Kip voorzien van BBQguru en Apple rub, ondertussen in alubakje half pakje roomboter gesmolten en vervolgens de kippen dijen erin gelegd. Op de Q zo'n 30 minuten op 125 gr laten "garen". Daarna Q naar 140C? gebracht, rookhout (appel en hickory)  toegevoegd en kip op het rooster indirect verder laten garen tot temp van circa 70C?. Daarna de dijen boven direct vuur gekleurd tot ze een temp van 79C? hadden. Ondertussen de SSS bbq saus verwarmd en toen de dijen de juiste temp hadden de dijen ermee ingesmeerd. Alle gasten waren unaniem... zulke lekkere kip hadden ze nog nooit op. Experiment geslaagd :D
Volgende keer zelf dijen ontbenen en .... dan met vel proberen klaar te maken

Dijen voorzien van rub

In de roomboter alvast wat garen

Beetje rookhout

Voorzien van SSS bbqsaus. Het was een geslaagd experiment
 
Lekker man! Ziet er erg goed uit.
Heb die kip in Delft ook kunnen proeven. En idd, erg, erg lekker is dat.
 
Ook de kippen zien er fantastisch uit.

Heb je de dijen opgerold of dichtgeklapt?
 
Mr. Orange zei:
Ook de kippen zien er fantastisch uit.

Heb je de dijen opgerold of dichtgeklapt?
Opgerold
 
Ziet er heel lekker uit... rookhout zo laat erbij snap ik alleen niet... rookhout heeft het meeste effect als je vlees/kip het koudst is.
 
Sander72 zei:
Ziet er heel lekker uit... rookhout zo laat erbij snap ik alleen niet... rookhout heeft het meeste effect als je vlees/kip het koudst is.
Daar heb je wel een punt, doordat de dijen in een bak zaten en die was dan ook nog eens half gevuld met gesmolten roomboter dacht ik dat het geen zin zou hebben. Volgende keer wellicht rookhout al eerder toevoegen
 
Ik geloof zelfs dat je boter lekkerder wordt van rook! Zeker proberen!
 
Sander72 zei:
Ik geloof zelfs dat je boter lekkerder wordt van rook! Zeker proberen!
Hoi Sander,
Vandaag opnieuw gemaakt en je hebt gelijk. Vanaf het begin meteen rookhout toegevoegd en dat was in het eind resultaat goed te proeven. De SSS saus maakt het geheel dan helemaal af. Mijn gasten hebben weer heerlijk gegeten (geen foto's dus niet gebeurt  B-))
 
Terug
Bovenaan Onderaan