BasBQ
Beef en Steak

Karnemelkkip aan het spit met abrikozenglazuur

 
 

Bob

Stoker
Berichten
310


Kip met de marinade

Marinade : 0,5 liter karnemelk , 4 eetlepels grofgesneden verse rozemarijn , 4 knoflooktenen fijngehakt ,2 eetlepels grof zeezout , 1 theelepel versgemalen zwarte peper.
De kip in een afsluitbare zak lekker een uur of 6 laten marineren in de koelkast en een half uur voor het grillen eruitgehaald.
terwijl de kip lekker zijn rondjes aan het draaien was op de Q op het gemakje de glazuur/saus bereid.

Glazuur: 250 ml abrikozennectar (heb gewoon het sap van een blik abrikozen gebruikt) , 1 eetlepel Dijonmosterd ,  3 eetlepels ahornsiroop , 1 eetlepel wittewijnazijn.
Zachtjes laten pruttelen en een beetje inkoken , gedeelte voor de glazuur en de rest wegzetten als saus voor bij de kip.


Na ongeveer een uur op +/- 170 graden (met een heel klein beetje appelhout)de kip een aantal keren ingesmeerd  met de glazuur en na ongeveer 25 minuten erafgehaald.




Was erg lekker , het zwarte op de kip op de foto was veel minder donker , eerder donkerbruin , ligt denk ik aan mijn telefooncamera.
Voor de rest wat aardappeltjes met kruiden en cherrytomaatjes  erbij en gevulde paprika (met gekruide rijst en feta) uiteraard allemaal van de Q.
Lekkere salade erbij met rucola,tomaat,komkommer,geroosterde pijnboompitjes en de overgebleven abrikozen van het blik maar als toetje gebruikt met wat slagroom en een stuk warme appeltaart van vrouwlief.

Je kan slechter eten op een zaterdag toch ?

P.S. dit recept komt in grote lijnen uit een Weber kookboek , weet alleen niet welk , heb het een keer overgeschreven van iemand.



 
ziet er heerlijk uit
 
Lijkt me erg lekker. Proef je nog iets terug van de marinade?
 
Lijkt me lekker, spit is sowieso leuk werken :)
 
Dat lijkt me zo maar erg lekker!
 
Ridevi71 zei:
Lijkt me erg lekker. Proef je nog iets terug van de marinade?
Van de karnemelk eigenlijk niets , het schijnt het vlees malser te maken , de kruiden in de karnemelk proef je subtiel door de hele kip , vooral de rozemarijn.
De echte smaakmaker is de glazuur , die in combinatie met de kruiden in de kip erg lekker is
 
Lekker
 
Lekker lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan