BasBQ
Beef en Steak

Kant en klaar ofzelf gemaakt???

H

Hilfire

Gast
Hoi allemaal, ik ben sinds gister lid van dit forum en mijn vriendin heeft mij gisteravond al achter de pc weg moeten sleuren om naar bed te gaan.
Vanmorgen ben ik maar wat eerder opgestaan om toch nog even te kijken op het forum voordat ik naar het werk ging.
Dus dat zit wel snor.

Wat ik me afvroeg na het lezen van het een en ander; Hoe staan jullie tegenover kant en klaar rubs en bbq sauzen?
Ik ben wat dat betreft misschien een beetje ouderwets (van mijn vader meegekregen) maar ik wil altijd de recepten hebben of de rubs en sauzen zelf maken.
Ik bbq nog niet heel erg lang maar sindsdien wil ik alles zelf in de hand houden.
Wat is jullie mening hierover (ben ik wel benieuwd naar).

Kunnen jullie nog goede comerciële rubs en/of sauzen aanbevelen?

Alvast bedankt.
Gr Hilfire.
 
Frank, ik maak mijn rubs meestal zelf, dan weet ik wat erin zit en het is veel goedkoper ;).

Ook was het moeilijk om tot voor kort aan goede rubs te komen, of je moest iemand kennen die naar de States ging.

Sinds een jaar kunnen we bij het barbecuepaleis in Cuijk de rubs van Dizzy Pig kopen en sinds een half jaar verkoopt Hugo ook hele mooie rubs van Big Bob Gibson en nog veel meer in zijn webshop van true2bbq.nl (hij verkoopt ook heerlijke sauzen bijvoorbeeld Sweet Baby Ray)
 
Ik koop ook veel kant en klaar maar als die op zijn probeer ik ze na te maken en ik maak ook hele nieuwe smaken door te doen wat me lekker lijkt.
 
ik heb voorheen wel mijn eigen sauzen gemaakt, maar ben er ondertussen achter dat er suazen in de handel zijn die zo veel beter zijn dan ik ze ooit kan maken....
 
Ik heb je draadje even verplaatst, het receptendeel is voor recepten.

Ik gebruik beide, toen ik net met BBQ begon was er eigenlijk niets te koop, om een beetje idee te krijgen van wat er gebruikt werd in de VS nam ik dan het e.e.a. mee daar.
Zelf heb ik er een hekel aan als een merk hier maar tijdelijk te koop is en je grijpt daarna weer mis, dus daarom maak ik ook zelf. Ook omdat je daar lekker mee kunt rommelen :)

Er zijn hele goede commerciële sauzen en rubs op de markt tegenwoordig. Hugo heeft een aantal van mijn favorieten in zijn selectie opgenomen dus tegenwoordig maak ik eigenlijk minder zelf dan ik zou willen.
 
Ik gebruik bijde,we kopen wat en we maken zelf.
Ik denk dat de meeste dat wel doen.
 
Mike v R zei:
Ik gebruik bijde,we kopen wat en we maken zelf.
Ik denk dat de meeste dat wel doen.

+1
 
noskos zei:
Ik heb je draadje even verplaatst, het receptendeel is voor recepten.

Ik gebruik beide, toen ik net met BBQ begon was er eigenlijk niets te koop, om een beetje idee te krijgen van wat er gebruikt werd in de VS nam ik dan het e.e.a. mee daar.
Zelf heb ik er een hekel aan als een merk hier maar tijdelijk te koop is en je grijpt daarna weer mis, dus daarom maak ik ook zelf. Ook omdat je daar lekker mee kunt rommelen :)

Er zijn hele goede commerciële sauzen en rubs op de markt tegenwoordig. Hugo heeft een aantal van mijn favorieten in zijn selectie opgenomen dus tegenwoordig maak ik eigenlijk minder zelf dan ik zou willen.

Hey Noskos dat bedoel ik eigenlijk ook, je hebt net een goeie rub gevonden en als die op is kan je hem nergens meer krijgen dat is waar ik huiverig voor ben.
Ik ga in ieder geval eens kijken op de site van Hugo.
De sweet baby ray saus die naam kom ik wel vaker tegen hier dus daar ben ik wel benieuwd naar.
Gr Frank
 
Sweet Baby Rays is fantastisch en nu op een paar plekken verkrijgbaar. Staat hier ook in de koelkast. Rubs als Big Bob Gibson's, Plowboys Yardbird kan ik ook aanbevelen al is het maar om een keer te vergelijken.
 
noskos zei:
Sweet Baby Rays is fantastisch en nu op een paar plekken verkrijgbaar. Staat hier ook in de koelkast. Rubs als Big Bob Gibson's, Plowboys Yardbird kan ik ook aanbevelen al is het maar om een keer te vergelijken.

Oké ga ik zeker eens proberen.
Ik zag op de site van Hugo dat er verschillende versies van de Sweet Baby Ray saus is.
Wat voor saus is lekker op bijvoorbeeld spareribs?

Ik zal straks ook even mijn rub posten.
 
Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk zelf maken, vooral sauce. Maar er zijn ook rubs te koop die ik fijn vind. Todds Dirt bijvoorbeeld, die gooi ik op kip of op aardappeltjes. Er lekker.
 
Beide, net zoals het uitkomt.
Nadeel van kant en klaar is dat je zoveel potjes krijgt :)
 
@ Ystava_nl Ik vind juist het nadeel van je eigen rubs maken dat je zoveel potjes krijgt. Ik blijf maar aanpassen en elk vlees krijgt zijn eigen mix. Wat overblijft gaat dan weer in een potje. En zo'n kastje met zowel ingrediënten en als eigen mixen loopt snel vol. Ik bbq dus maar zo veel mogelijk om ze weer op te krijgen ;)
Sauzen zelf maken doe ik niet veel omdat dit meestal sneller bederft dan ik het op krijg.
 
@hilfire, al de smaken van SBR zijn prima, en werken allemaal goed op ribs, vaak pas ik ze nog wat aan naar mijn eigen wensen, bij de normale doe ik bijvoorbeeld wat honing en appel-, of ananassap. Ik vind iets zoeter lekkerder en door het sap krijg ik geen strepen op mijn ribs bij het insmeren ;)
 
ik gebruik beide, zelf gemaakte of een mij bekende uit de winkel als ik een beproefd gerecht wil maken.
Onbekende in de winkel kan ik nooit laten liggen :-[ maar die probeer ik eerst uit op een speklapje of kippepoot.
Bij de Lidl eens wat gekocht, dat smaakte puur naar kaneel en de ander was alleen zout, weggegooid.
Sligro had laatst wat liggen van Nomu en die zijn weer erg lekker : www.nomu.co.za
 
Terug
Bovenaan Onderaan