BasBQ
Beef en Steak

Kamado lekt vocht

WimpierPad

Kooltjesharker
Berichten
119
Beste allemaal,

Ik ben op dit moment een stoofpotje rundvlees aan het maken in mijn Dutch oven welke in mijn kamado staat.
Temperatuur is ongeveer 150 graden op de thermometer.
Er zitten 2 biertjes en wat bouillon in,
Hij pruttelt wel, maar kookt niet over.
Toch drupt er wat vocht uit mijn onderste luchtschuif op de grond, nu een bakje onder gezet, maar kan me niet heugen dat ik dit zo bij andere kamado’s had.
Ik begrijp dat de lucht condenseert maar dan nog, hebben meer mensen dit?
Ik gebruik atm mijn basterd vx large.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Ik stook op marabu houtskool, kurkdroog zonder rookhout
 
Zelf nooit gehad met mijn bastard (stoofpotje’s genoeg gemaakt) .
Maar ben de minste niet , wil hem wel met je om ruilen 😄
 
Zelf nooit gehad met mijn bastard (stoofpotje’s genoeg gemaakt) .
Maar ben de minste niet , wil hem wel met je om ruilen 😄
Haha snap ik😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Met deze temperaturen (dome en buitenlucht) zou je geen condensatie moeten hebben. Dit is veel.
Lekt er toch niet iets langs de ketel of heb je geknoeid met de bouillon?
 
Heb ik ook bij mijn bastard. Het smaakt er niet minder om. Ikzelf vind het niet vreemd. Het materiaal zal wat vocht opnemen dat bij warmte droog wordt gestookt. Overige is het zo dat dit inderdaad voorkomt als het wat vochtiger is buiten
 
Met deze temperaturen (dome en buitenlucht) zou je geen condensatie moeten hebben. Dit is veel.
Lekt er toch niet iets langs de ketel of heb je geknoeid met de bouillon?
Nee niet geknoeid, specifiek op gelet. Dome en deksel en houtskool ogen ook volledig droog, geen druipers te zien, alleen echt onderin lekt ie alleen
 
Heb ik ook bij mijn bastard. Het smaakt er niet minder om. Ikzelf vind het niet vreemd. Het materiaal zal wat vocht opnemen dat bij warmte droog wordt gestookt. Overige is het zo dat dit inderdaad voorkomt als het wat vochtiger is buiten
Vreemd
 
Toch misschien beter op de vuurtafel of stove dan maar
 
Ik heb ook al gemerkt bij mijn KJC dat er onderaan wat vocht zit. Heb er zelfs nog nooit bij stilgestaan.
 
@WimpierPad , zie reacties hierboven. Voorlopig geen paniek en rustig verder stoven.
 
Ik heb dat bij de VX ook. Maar niet elke keer. Zal toch iets met het gerecht, kolen, rookhout of combinatie daarvan te maken hebben.

Ik vind het alleen jammer dat het vlekjes op mijn tuintegels achterlaat. Het is namelijk geen schoon water.

Ik heb dat vocht ook wel eens gezien uit de topvent als de dome even open staat. Dan loopt er een druppeltje over de dome naar beneden.
 
Geheel normaal fenomeen.
 
Volgens mij ook een gegeven dat erbij hoort als vocht verdampt. Misschien merk je er niets van als je de DO- deksel een stuk draait. Het "deksel ventiel" ( kleine inkeping in DO deksel) zit dan verder van de luchtschuif. Ik kan mij voorstellen als het ventiel op de zelfde vertikaal lijn zit als de luchtschuif, en de DO stoomt die richting op er een waterstroompje recht richting de luchtschuif loopt.
Ook kan de temp van invloed zijn; 150 graden is hoog, bij 110 graden verdampt water ook en pruttelt het stoofpotje. Alleen beduidend minder stoom.
 
Allen bedankt voor de reactie, ben geheel gerustgesteld, was ook meer voor de vlekken op mijn tegels dat de vrouw wat mopperde, maar goed. Het hoort er dus gewoon bij💪
 
Heb ik ook. Niks aan de hand.
 
Bakje eronder en gaan ;) Ik heb hier ook een tuintegel bevlekt met vocht uit de kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan