BasBQ
Beef en Steak

Kamado kiezen, hulp nodig!

Zeker. Alleen ik vind het al heel wat dat mij vrouw me een bbq van ong. 1000 euro heeft laten kopen. Ik denk dat ik haar er niet gauw van kan overtuigen dat ik er een 2e bij koop ;)
Koop dan die 2de voor haar? :ROFLMAO:

Ik heb zelf de Classic 1 en heb in december een Junior erbij gekocht. Ik had nu wel het geluk dat ik eindejaarscheques als cadeau van de baas had gekeregen en mijn KJ dealer ze aannam, waardoor het niet veel was. Maar sowizo hebben wij aparte rekeningen en doe ik met mijn geld wat ik wil. Ik hoor ze toch niet zo heel veel klagen als ik er wat lekkers op klaar maak :ROFLMAO:
Zelfs vlees koop ik zeer vaak van mijn geld.
 
Thanks allemaal voor de terugkoppeling en tips!

De kamado zal voornamelijk voor 2 personen in gebruik zijn, daardoor dat ik er van uitging dat een medium groot genoeg zou moeten zijn. Is een Large echt de must in dit geval?

Zal toch nog maar eens gaan kijken en vergelijken alvorens de stap. Houdt jullie sowieso op de hoogte!👍
Eigenlijk moet je zelfs een XL hebben :D
Ruimte kom je al snel te kort, en ja het is mogelijk om er omheen te werken maar ik vind het toch wel handig dat ik zonder gedoe iets direct kan grillen terwijl iets indirect klaar maak. Hier was mijn xl al redelijk vol met een kippetje en bijgerechten
E72D23D5-0185-423E-9A6B-BC9B62602538.jpeg
 
Eigenlijk moet je zelfs een XL hebben :D
Ruimte kom je al snel te kort, en ja het is mogelijk om er omheen te werken maar ik vind het toch wel handig dat ik zonder gedoe iets direct kan grillen terwijl iets indirect klaar maak. Hier was mijn xl al redelijk vol met een kippetje en bijgerechten
Dat is net het moeilijke vind ik. Ik probeer de recepten en werkwijzen perfect te volgen en loop telkens tegen die verschillende temperaturen aan. Als ik bv 3-2-1 ribben doe, dan zie ik niet hoe ik dan daarnaast bv nog mais of aardappelen kan klaar maken. Want die moeten aan 200°. Maar dat zal wel aan mijn onervarenheid liggen en voor mezelf is het dus makkelijker op meerdere toestellen dan gecombineerd op 1 toestel :ROFLMAO:

Zelf heb ik 1 x met de halve deflector gewerkt en dat was de allereerste keer. Daarna legde ik bij een reverse sear de complete deflector erin en op de onderste etage gietijzeren rooster met daarop de RVS roosters om de reverse te doen. Zo warmt de gietijzeren al mee op. Daarna haal ik de deflector eruit en stook ik hem op.

Daarom dat ik wel al eens kijk naar een degelijke workshop waar ik dit uitgebreider kan doen, maar de meeste zijn basis-workshops waar ze gewoon de verschillende wijzes aanleren, maar minder bezig zijn met combinaties.

Dus ga nog veel moeten oefenen :)
 
Ik heb een naamloze Chinese kamado gekocht 2 jaar geleden.
Nog steeds zeer blij mij.
24 inch met D&C systeem.
Giet ijzer rooster, half ronde gietijzer rooster en plancha.
Alles samen voor €650.
Ik dacht toen, ik koop een goedkope om te zien of het iets voor mij is.
Indien versleten dacht ik dan wel voor een topmerk te gaan.
Nu denk ik er anders over, dat ding gaat zeker nog lang mee.
 
Als je pizza-ambitie echt belangrijk is dan moet je zeker voor een Large gaan.
 
Komt met een vraag welke medium bbq hij moet hebben, en krijgt een xl en een ooni aangeraden 🤣

Juist! Dat zijn de echte adviezen.

En er zijn er hier ook meerdere die weer adviezen kunnen geven over hoe je dit thuis aanpakt.
 
Laatst bewerkt:
Grappig eigenlijk dat iedereen over een large begint.

Zelf heb ik een Weber 58 en we zijn thuis met zijn 4-en.
In de praktijk heb ik altijd ruimte over en/of gaat er een half pak houtskool doorheen voor een paar hamburgers die nog geen kwart van de oppervlakte nodig hebben.
 
Komt met een vraag welke medium bbq hij moet hebben, en krijgt een xl en een ooni aangeraden 🤣

Grappig eigenlijk dat iedereen over een large begint.

Zelf heb ik een Weber 58 en we zijn thuis met zijn 4-en.
In de praktijk heb ik altijd ruimte over en/of gaat er een half pak houtskool doorheen voor een paar hamburgers die nog geen kwart van de oppervlakte nodig hebben.

Het gaat er vooral om dat je flexibeler bent met een large.
De Junior die ik heb, kan ik veel op klaar maken, maar als ik dan een complete menu wil maken, wordt het moeilijk. Denk zelfs dat daar geen D&C voor bestaat. Ruimte is 1 ding als je er veel ribben wil op gooien, maar soms wil je vlees, aardappelen en groenten erop klaar maken op dezelfde moment en dan loop je toch wel tegen wat issues aan. Het is zoals een auto. Die kan je nooit te groot kopen, enkel maar te klein :ROFLMAO: Maar een grote wagen voor het gezin en een kleine snelle sportwagen als funcar moet kunnen.
 
Grappig eigenlijk dat iedereen over een large begint.

Zelf heb ik een Weber 58 en we zijn thuis met zijn 4-en.
In de praktijk heb ik altijd ruimte over en/of gaat er een half pak houtskool doorheen voor een paar hamburgers die nog geen kwart van de oppervlakte nodig hebbe
Het gaat er vooral om dat je flexibeler bent met een large.
De Junior die ik heb, kan ik veel op klaar maken, maar als ik dan een complete menu wil maken, wordt het moeilijk. Denk zelfs dat daar geen D&C voor bestaat. Ruimte is 1 ding als je er veel ribben wil op gooien, maar soms wil je vlees, aardappelen en groenten erop klaar maken op dezelfde moment en dan loop je toch wel tegen wat issues aan. Het is zoals een auto. Die kan je nooit te groot kopen, enkel maar te klein :ROFLMAO: Maar een grote wagen voor het gezin en een kleine snelle sportwagen als funcar moet kunnen.
Snap ik wel hoor, maar het is alsof je een onzuinige grote auto koopt voor 2* per jaar op vakantie terwijl je met een kleine zuinige variant ook uitkomt voor 95% van de tijd.

Als je altijd hele maaltijden gaat bereiden snap ik het wel, maar als je 1* in de week wat vlees / groenten gaat maken lijkt mij een medium (of kamado joe junior) ook afdoende, zeker als je aan je budget loopt.
 
Als je altijd hele maaltijden gaat bereiden snap ik het wel, maar als je 1* in de week wat vlees / groenten gaat maken lijkt mij een medium (of kamado joe junior) ook afdoende, zeker als je aan je budget loopt.

Ik heb het van de week nogal aangehaald, maar mijn persoonlijke mening over BBQ's is het principe van N+1. Zelf werk ik het liefste op 2 à 3 BBQ's tegelijk. Dan kun je verschillende temperaturen hanteren en kun je H&F op de ene doen en L&S op de andere. Ik heb er thuis 4 ter beschikking, maar gebruik er in principe maar 3 van en die 4de is voor mee te nemen op vakantie of als ik echt nog capaciteit te kort heb :ROFLMAO:
Ik heb een large kamado, medium kamado en een 4-pits gasBBQ die ik bij de regelmaat gebruik.

Nu zaterdag ga ik wss ze alle 3 tegelijk gebruiken voor maar 1 menu.
 
@Kickinalfa Large is maar 42 46cm gril oppervlak ;). Nu kan je op de kamado vanwege de deflector iets efficiënter bbq als je iets indirect wil klaarmaken.
 
Laatst bewerkt:
De ene large is dan andere niet ,de bastard heeft 49cm oppervlak
 
Na goed overleg met de vrouw zojuist de knoop doorgehakt en de Kamado besteld! Het is een Masterbuilt geworden uiteindelijk😎 binnenkort updates!
Dat is een zalige keuze.
Als je hier blijft rondhangen dan staat hij vanzelf minstens 1x per week aan, dat weet ik zeker.
Ook ik kwam van de mooi weer, keertje wat baaien buiten, en ren nu wel eens door wind en weer om ff snel een gegrild vleesje te maken, toch lekkerder dan uit de pan.

Neem ons vooral mee in je avontuur!
 
Mijn vrouw wilde eigenlijk toch liever een medium. Gelukkig is het uiteindelijk toch de large geworden.😎 Ik ben zelf ook echt ontzettend benieuwd!

Ik kijk echt al sinds een jaar of 3 steeds naar al die mooie kamado’s die ik in de winkels tegenkom. Voorkeur heeft altijd uitgegaan naar een Bastard, zo vaak zien staan. Dat zou eigenlijk een medium zijn geworden. Vrienden hebben een KJ, maar dan die bekende rode.😉 Niks mis mee maar wilde toch graag een zwarte Kamado hebben. Zo uiteindelijk mede via dit mooie forum bij de Masterbuilt Kamado terecht gekomen! Ook mede omdat alle KJ spullen hierop passen.

Het zal nog een paar weken duren voor die in volle glorie in de tuin staat, maar hij komt er te staan en dat is het belangrijkste!👌

Kan niet wachten om mooie en lekkere recepten te maken, zie zoveel voorbij komen. Gaat een wereld voor me open. Heb er zin in!
 
Leuk!

Gefeliciteerd met de aankoop.
We zien al dat lekkers hier wel voorbij komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan