BasBQ
Beef en Steak

Kamado kiezen, hulp nodig!

 

Robsteady

Kooltjesharker
Berichten
106
Goedenavond beste mensen,

Net nieuw hier, kom regelrecht uit het voorstelblok😎

Het kiezen van een kamado, ja ik heb al meerdere berichten voorbij zien komen ondertussen. Ook wel al wat rondgekeken maar dan toch, keuzes keuzes keuzes..

Ik zal even kort wat meer toelichting geven;
Ik kook graag, het is niet zo dat ik een topkok ben maar kan aardig uit de voeten. Barbecuen, dat doe ik tot op heden voornamelijk bij goed weer op een elektrische grill of op m’n weber alleen is het meestal redelijk standaard tot nu toe.

Ik wil graag wat meer en daardoor ben ik geintresseerd geraakt in de kamado.

Een green egg? Prachtig, zal zeker top zijn dat geloof ik graag. Echter vindt ik het prijskaartje wat hoog, ik verwacht niet dat ik het ding dagelijks gebruik. Eerder 2 x per maand (wordt waarschijnlijk vanzelf meer😉). Daardoor heb ik me al lang gestort op de Bastard, en dan zou het gaan om de medium. Echter, nog steeds een aardig prijskaartje. En de wederhelft vindt er uiteraard ook iets van.

Nu kwam ik laatst een GrillGuru medium tegen, niet te veel aandacht aan besteedt op dat moment, ik dacht dat het haast niet kon voor de prijs..

Nu na wat online speurwerk, zie ik toch dat er echt wel wat mensen zijn die een GG hebben. Het is nog steeds de helft qua prijs van the Bastard uiteindelijk.

Ik begrijp uiteraard dat hoe duurder de kamado, des te beter de kwaliteit.

Is een GG goed genoeg voor mijn wensen? aangezien het ding niet dagelijks gebruikt wordt. Ik wil wel echt gaan verdiepen in low en slow, en ook echt pizza’s en schotels klaar kunnen maken.

Hij komt sowieso onder een afdak te staan wanneer hij niet in gebruik is. De hoes heb ik al wat negatieve berichten over gelezen namelijk. Dus GG is n prima ding, of is een Bastard of 1000+ segment toch echt de must? Ik zie graag jullie reacties tegemoet!😎
 
Laatst bewerkt:
Ik zou je willen adviseren om naar een goede bbq shop te gaan en daar je wensen te bespreken.
Kijken, voelen, en uitproberen,.
Succes.
 
Welk merk je ook kiest ,zou wel voor een large gaan , kun je gewoon meer mee kwa ruimte voor pannetje er bij enz ,
Je koopt hem nooit te groot wel te klein 😅
 
Zoals hiervoor word gemeld. Idd een large is een betere keuze. Je komt al snel ruimte tekort op een medium.
 
Daarnaast, omdat bij ongeveer alle merken de large het meest verkochte model is, worden nieuwe accessoires meestal als eerste voor de large modellen gelanceerd.
 
Ben zelf voor de BGE Large gegaan, in redelijk dezelfde situatie als jij. Alleen lang de tijd genomen voor de afweging en uiteindelijk met Black Friday met flinke korting aangeschaft. Nadat ik eerst een compact heb genomen om er zeker van te zijn dat het voor mij geen eenmalige hype was.

Zou in ieder geval een Large sterk aanbevelen boven een medium, zoals de rest.

De GG is voor het budget een prima alternatief. Weet dat hij velen heel goed bevalt. Alleen als je denkt dat je hem echt op de lange termijn steeds vaker gaat gebruiken zou ik wel naar een van de grote 3 gaan kijken. Weet bijvoorbeeld dat er regelmatig een aanbieding van de Black Bastard is, een complete Large (weer niet precies wel model) voor €999 heb ik volgens mij redelijk vaak voorbij zien komen.

Je kan ook beginnen met een kleintje (compact/minimaxx/junior) en later als het goed bevalt voor de uitbreiding naar een Large gaan. Die combi is ideaal. Zit je in het begin alleen wel steeds met ruimte gebrek.
 
Ik zat int begin ook met dezelfde vraag. Niet omdat het niet kon, maar omdat ik niet veel geld wilde geven aan iets dat ik mss niet vaak zou gebruiken.

Ik stond op het punt een Outr XL te bestellen voor €795 toen ik op FB in discussie kwam met een Kamado Joe dealer die mij uitnodigde om bij hem te komen kijken. Ik wad meteen verkocht en heb me dan direct de KJ classic 1 besteld met nog wat extra’s erbij.

Nu blijkt dat ik vanaf toen haast elke week hem gebruik en ik mss toch liever die €400 extra had gegeven voor de Classic 2. :D Maar sowizo nog steeds tevreden met de Classic 1 en sinds kerst heb ik er nog een KJ Junior bij gehaald wat overeen komt met een Medium van een ander merk. En daar geef ik de mensen hier gelijk in. Je loopt snel tegen beperkingen aan. We zijn hier met 3 en kan er vaak mee uit de weg, maar een large is toch een veel betere keuze.

De reden waarom ik 2 kamado’s heb, is gewoon het N +1 principe :ROFLMAO: Ik heb ook nog een 4-pits gasser en nog een houtskool tafelBBQ. Handig als je complete menu’s wilt maken.
 
Ik heb een half jaar geleden een Grill Guru Large voor heel weinig aangeschaft en ik heb er nog geen seconde spijt van.
Natuurlijk zijn er merken die echt wel beter zijn maar voor mij voldoet hij geweldig.
Maar zoals al eerder vermeld kijk goed rond voordat je koopt, en kijk ook naar je eigen budget.

En natuurlijk welkom
 
Zou zeker zoals hierboven gezegd voor een Large gaan! Maat van me heeft een GG medium en komt toch wat ruimte tekort.

Heb zelf de Large van GG en ben zeer tevreden en zou je die zeker aanbevelen, de gasket heb ik vervangen voor fiberglass na een jaar minimaal 1x per week erop bezig te zijn geweest. Hij staat buiten onder een hoes zonder problemen.

Heb geen direct vergelijk met een Primo, KJ of BGE, maar als je het budget hebt en veel wilt/gaat gebruiken zeker niet zomaar overslaan. Over meerdere jaren verspreid is de investering in het hogere segment minder pijnlijk ook gezien de garantie. Heb zelf alleen met wat accessoires van GG wat problemen gehad die snel en goed werden opgelost.

Succes met kiezen!
 
Thanks allemaal voor de terugkoppeling en tips!

De kamado zal voornamelijk voor 2 personen in gebruik zijn, daardoor dat ik er van uitging dat een medium groot genoeg zou moeten zijn. Is een Large echt de must in dit geval?

Zal toch nog maar eens gaan kijken en vergelijken alvorens de stap. Houdt jullie sowieso op de hoogte!👍
 
Ja absoluut meerwaarde. Pannetjes etc in ben je beter af met een large. Neem van mij aan dat als je wat foto's deelt in vriendenapps je echt niet alleen meer voor zijn 2'en gaat bbq'en. Dirf te wedden dat bij meerdere mensen hier wachtlijsten zijn van vrienden😁
 
Thanks allemaal voor de terugkoppeling en tips!

De kamado zal voornamelijk voor 2 personen in gebruik zijn, daardoor dat ik er van uitging dat een medium groot genoeg zou moeten zijn. Is een Large echt de must in dit geval?

Zal toch nog maar eens gaan kijken en vergelijken alvorens de stap. Houdt jullie sowieso op de hoogte!👍

Ik heb ook getwijfeld tussen medium en large. Ben blij dat ik voor de large ben gegaan. Als je een flink (lang) rack spareribs hebt moet je hem al in 2e snijden met een medium.
Daarnaast ligt de bbq geregeld vol: aardappels, groente, vleesje. Het gaat allemaal tegelijk er op en dan kom ik met een large soms al ruimte te kort.
 
Ik heb ook getwijfeld tussen medium en large. Ben blij dat ik voor de large ben gegaan. Als je een flink (lang) rack spareribs hebt moet je hem al in 2e snijden met een medium.
Daarnaast ligt de bbq geregeld vol: aardappels, groente, vleesje. Het gaat allemaal tegelijk er op en dan kom ik met een large soms al ruimte te kort.
Daarom dat een 2de bbq al veel oplost
 
Ja absoluut meerwaarde. Pannetjes etc in ben je beter af met een large. Neem van mij aan dat als je wat foto's deelt in vriendenapps je echt niet alleen meer voor zijn 2'en gaat bbq'en. Dirf te wedden dat bij meerdere mensen hier wachtlijsten zijn van vrienden😁
Dat kennen we idd. De mensen nodigen zich graag zelf uit nu
 
Laatst bewerkt:
Is een Large echt de must in dit geval?
Echt een must , je kan een hele maaltijd in een keer bereiden. Met medium heb je ruimte tekort.
Je kan natuurlijk ook je vlees op een medium doen en groenten en aardappelen op je weber .
Ik vind het zelf fijner werken dat alles op 1 past .
En het werkt nog mooier met een D&C systeem er in
 
Ja absoluut meerwaarde. Pannetjes etc in ben je beter af met een large. Neem van mij aan dat als je wat foto's deelt in vriendenapps je echt niet alleen meer voor zijn 2'en gaat bbq'en. Dirf te wedden dat bij meerdere mensen hier wachtlijsten zijn van vrienden😁
Ik kan dit beamen, heb zelf een medium maar wanneer je ganse maaltijden wil bereiden en aan de slag wil gaan met wat gietijzeren potten en pannen is de medium al snel te klein. Ik heb ook vrienden die zichzelf graag uitnodigen, vooral na het zien van foto's op social media en voor grotere gezelschappen is die medium dan ook minder geschikt. Ik weet nu al dat er op termijn nog wel een large zal bijkomen (de vrouw daar van overtuigen ligt iets moeilijker).
 
Ik stond onlangs voor dezelfde keuze. Lees je goed in online en laat je dan zeker ook informeren bij een goede speciaalzaak. Daarna was de keuze voor mij een Kamado Joe Classic. Vanwege de prijs/kwaliteit binnen mijn budget van €1000. Vergelijk geen kale prijzen, maar incl. dezelfde accessoires die wel/niet standaard worden meegeleverd.

Ga zeker voor een large, ook voor 2 personen. Je hebt de ruimte op het rooster echt nodig als je er meer mee wilt doen dan alleen "even snel vlees bakken".
 
Mss nog niet aangehaald hier, maar als budget echt een probleem is, kijk dan eens naar de Kettle Joe? Groot in oppervlak en min of meer dezelfde eigenschappen als de kamado.
 
Daarom dat een 2de bbq al veel oplost

Zeker. Alleen ik vind het al heel wat dat mij vrouw me een bbq van ong. 1000 euro heeft laten kopen. Ik denk dat ik haar er niet gauw van kan overtuigen dat ik er een 2e bij koop ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan