Beef en Steak

Kamado Joe Kettle Joe ervaringen

Michel_D

Pitmaster
Her en der zie ik wat negatieve berichten mbt de Kettle Joe van Kamado Joe en deze zijn niet geheel onterecht. Ik heb de bbq een paar jaar geleden gekocht en wil mijn ervaringen delen.
Misschien handig voor mensen die de bbq hebben staan en er beter mee willen werken.

Deze plaatstalen bbq met een kolen mand met keramische stenen en in hoogte verstelbare roosters heeft vanaf fabriek nogal wat nadelen als je hem als volwaardige bbq wil gebruiken.

Waarvoor is deze bbq geschikt zonder aanpassingen en wat zijn de voordelen:
- grillen: met een roosteroppervlak van 57 cm kun je een flink gezelschap bedienen en heb je lekker veel ruimte.
- door deze maat, die gelijk is aan de Weber grills, heb je toegang tot Weber accessoires maar ook tot goedkopere 3rd party accessoires van bv Only Fire etc.
- halve roosters die in hoogte verstelbaar zijn die in hoogte verstelbaar zijn.
- mooie bqq: dit is subjectief natuurlijk
- slo roller: voor low en slow bereidingen is deze uitermate geschikt
- temperatuurbeheersing: beter dan bij de weber bbq's
- zijtafels met mogelijkheid om gereedschap op te hangen: handig.
- Makkelijk verrijdbaar
- Kolenmand: handig omdat je deze eruit kunt nemen
- Deksel: deze zit vast aan de bbq en werkt als bij een kamado
- Roosters: deze zijn van roestvrij staal
- Temperatuurmeter: werkt goed. Getest met de 100 graden test.
- Degelijkheid: goed

Zijn er dan geen onhandige dingen op te noemen waar Kamado Joe beter over na had kunnen nadenken voor deze op de markt te brengen?
Zeker wel:

- afdichting: zoals bij vele plaatstalen bbq's is de afdichting matig waardoor de temperatuur controle niet lekker werkt.
- indirecte bereiding: de roosters hangen altijd boven de kolen mand. Ook als je ze hoger hangt waardoor je het vlees niet indirect kunt hangen
- kolenmand: geen afscheiding mogelijk voor indirecte bereiding. Kleinere stukjes kolen vallen snel in de aslade
- zijtafels: handig maar heel veel gewicht kunnen ze niet hebben. Leuk voor een bord of iets dergelijks maar niet om bv. roosters op te leggen.
- warmte isolatie: het blijft een plaatstalen bbq en heeft niet de isolatie van een kamado ook niet door de kolenmand met de stenen.
- uitdoven kolen: kolen doven slecht waardoor je toch onnodig kolen verbruikt als je klaar bent met bbq'en
- aslade: deze is fragiel en tijdens gebruik soms lastig te verwijderen omdat stukjes kool de lade kunnen blokkeren
- prijs: ik zie hem momenteel staan voor 650,- euro. Te duur voor deze bbq naar mijn idee

Ik kon de bbq destijds kopen bij Alternate voor 250 euro. Aangezien mijn Weber aan vervanging toe was, heb ik meteen toegehapt.

Bij het eerste gebruik werden de nadelen direct duidelijk. Ik besloot de bbq te houden maar te kijken hoe ik deze pragmatisch kon oplossen:

- afdichting: hittebestendig vilt gekocht voor weinig en randen afgedicht
- indirecte bereiding: 2 Big Joe deflectors gekocht
- Kolenmand: in principe is de indirecte bereiding nu opgelost door de deflectors maar ik gebruik ook vaker de weber kolenmandjes die ik nog had staan
- Uitdoven kolen: een siliconen bakvorm van een paar euro die over de topvent past gekocht en probleem is opgelost. Bbq dooft snel
- Aslade: verwijderd. ik verwijder tussendoor, indien nodig, as met een aspook
- Kleine kooltjes die snel in de aslade vallen: RVS plaatje gekocht met klein gaten (Temu) die dit voorkomt.

Door deze aanpassingen waarvan de deflectors de duurste zijn (de rest kost een paar tientjes) heb ik er een prima bbq aan die beter is dan de Weber die ik weggedaan heb.
Is de Kettle Joe een aanrader om aan te schaffen? Naar mijn idee niet en zeker niet voor de prijs waarvoor hij nu te koop staat. Daar koop je een betere bbq voor.

Heb je hem staan en wil je hem niet verkopen maar wel beter gebruiken dan kun je bovenstaande aanpassingen overwegen en heb je er een prima bbq aan die relatief goedkoop uit te breiden is met 3rd party accessoires die geschikt zijn voor de Weber 57 cm.

Is de Kettle Joe nog te koop?
Dacht dat deze versie een stille dood gestorven was?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Bedankt voor deze review, duidelijk. (y)
Wat ik eraan vind ontbreken is waarom de Weber kettle BBQ's minder zijn, ik bedoel waarom jij die minder vindt

Terug
Bovenaan Onderaan