BasBQ
Beef en Steak

Kamado joe classic 1

Ik heb vorige week nog contact gehad met KJ.
- van de 3 laagse coating is geen sprake
- van geen coating aan binnenzijde is geen sprake
Ik denk dat dat verzonnen verhaaltjes zijn.

Zolang de Kontrol Tower blijft afbladeren, blijf ik een nieuwe aanvragen. Tot nu toe binnen enkele dagen vervanging in de bus. Eens benieuwd hoe lang ze dit nog gaan blijven doen. Ik zit aan mijn 3e exemplaar; mijn kamado is 8 maanden oud.

Ik denk dat het wel kwaliteitskamado's zijn. (En hun klantenservice is echt top!) Maar ik denk dat deze fout hun wel een slechte naam aan het bezorgen is. Ik snap niet waarom ze dit zo lang laten aanslepen...

Dat bge top is, wil ik ook wel geloven. Slechts 1x gebruik van gemaakt, dus kan dan moeilijk vergelijken.
Maar die prijzen! Als je naar de prijzen van al de accessoires onder het bge merk kijkt, dan val ik soms van mijn stoel. Je kan mij niet wijsmaken dat bijv hun gietijzer zoveel beter is tov een ander kwaliteitsmerk, dat een dubbele prijs rechtvaardigt. Dat zie je wel vaker bij premium merken. Dat is gewoon hun prijsstrategie als onderdeel van hun marketingplan. Een hogere prijs dan hun belangrijkste concurrentie hanteren met als doel een hogere kwaliteitsperceptie te verkrijgen. It's all about perception and marketing.
Precies dit, voor meer dan EUR 2.200 heb je een BGE Large met onderstel, tafeltjes en deflectorplate. Een Eggspander zit er dan nog niet bij. Voor dat geld koop ik niet alleen een compleet geleverde Classic 2 large, maar ook tal van accessoires. Of een Classic 1 voor erbij, want het verschil is bijna zo groot… Tezamen met de leuke snufjes die KJ biedt zal het de grootste concurrent van BGE blijven. Ik heb alleen het gevoel dat ze zich onvoldoende realiseren wat het betekent om een A-merk te zijn, daar hoort namelijk een fatsoenlijke klachtenafhandeling bij en kwalitatief hoogstaande onderdelen. Als ze dat onder de knie zouden hebben was de keuze heel makkelijk.
 
Ter info, hier is de uitleg, die ik van de klantendienst van KJ kreeg:


The known cause of the peeling paint is Creosote build up - in other words animal fat.
This acidic substance burns through even toughest paint and the best way to avoid it is regular cleaning.

The best maintenance for your top vent is to clean it with warm water and dish soap at least every other use. Every 1-2 weeks it's recommended to follow up with a water/vinegar wash (you can use 4 cups of warm water to a cup of vinegar) Let the top vent soak in the mixture for around 20-30 minutes and rinse well. You can use white vinegar or apple cider vinegar.
Balen, ik hoopte stiekem dat dit gezeur na 2 jaar wel was opgelost… Ik zat net een topic uit 2021 terug te lezen en toen was dit ook al de berichtgeving.
 
Balen, ik hoopte stiekem dat dit gezeur na 2 jaar wel was opgelost… Ik zat net een topic uit 2021 terug te lezen en toen was dit ook al de berichtgeving.

Het is ook maar net waar je je druk om maakt.

Ik snap dat bij een uitgave van deze grote de zaken in orde moeten zijn, maar om nou een heel merk af te kraken omdat een coating op aluminium niet lukt gaat me ook een beetje ver.

Gewoon zolang als ze het accepteren een nieuwe topvent aanvragen, of lekker mee leren leven.
 
Alle merken die hun gietijzeren schoorsteen (top vent) hebben vervangen voor een coated aliminium gaan vroeg of laat allemaal last krijgen van afbladderende coating, ja ook BGE en Primo
Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Aluminium + coating + hoge temperaturen = Geen goede vrienden.
Er gaat gewoon niets boven gietijzer, als je de Gietijzeren top vent goed seasoned gaat zo'n ding je hele leven mee en zelfs langer
Ik begrijp de keuze voor alu top vents van de fabrikanten absoluut niet.
 
Het is ook maar net waar je je druk om maakt.

Ik snap dat bij een uitgave van deze grote de zaken in orde moeten zijn, maar om nou een heel merk af te kraken omdat een coating op aluminium niet lukt gaat me ook een beetje ver.

Gewoon zolang als ze het accepteren een nieuwe topvent aanvragen, of lekker mee leren leven.
Het is inderdaad maar net waar je je druk om maakt. Wanneer continu de verf van de velgen van je nieuwe auto afbladerd, maar ze vervangen deze keurig keer op keer....

Sorry, maar bij ieder merk bbq, ongeacht de prijs, mag je verwachten dat de onderdelen tegen vet en hitte kunnen.
Ik vind zoiets gewoon afbreuk doen en in combinatie met de andere issues (keramiek, kit etc), heb ik twijfels over de A-merk status. Iig zeker niet op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld bge.

Goede service is een probleem oplossen, niet vervangen door een onderdeel wat later weer problemen geeft.

Vooral voor mensen die nog twijfelen over welke kamado ... Je koopt met KJ nog steeds een goede kamado, volledig en tegen een scherpe prijs, maar wel met een aantal issues.
 
Ik hoef en wil de keuze voor mijn KJ1 niet verdedigen, maar met ieder merk kamado is wel (een keer) iets en prijs/prestatie vind ik bij KJ prima in verhouding. Ook nu ik er ervaring mee heb zie ik nog steeds niet de meerwaarde en vind ik dus de meerpijs voor bijv. een BGE het niet waard.
 
Ik hoef en wil de keuze voor mijn KJ1 niet verdedigen, maar met ieder merk kamado is wel (een keer) iets en prijs/prestatie vind ik bij KJ prima in verhouding. Ook nu ik er ervaring mee heb zie ik nog steeds niet de meerwaarde en vind ik dus de meerpijs voor bijv. een BGE het niet waard.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding bij de kj1 ook beter....
 
ochja, ieder koopt wat hij wil.

Ik heb zowel KJ 1 als BGE L en zou zonder twijfel terug BGE kopen.
Zit in mijn ogen gewoon net iets beter/handiger in elkaar, het gaat niet alleen over de al aangehaalde punten.

Een groot voordeel voor mij is ook de eggspander tov de D&C, eggspander werkt voor mij veel aangenamer.
Is beter uitgedacht.

Als het prijsverschil 1000€ is en je gebruikt hem 20 jaar spreek je over 0.14€ per dag...
Pakje sigaretten is tot nech iets duurder.

Maar zoals ik al zei, ieder koopt wat hij wil.
 
Laatst bewerkt:
Overigens, als Kamado Joe gewoon niet zo koppig is en hun Kontrol Tower van gietijzer maakt met dezelfde coating als die de Reggultor heeft, dan ben je klaar en hoor je niemand er meer over haha
Koop gewoon een monolith topvent en zet die op je Kmj classic 1.2.3 is van gietijzer en je ben van het gezeik af met afbladderen.
 
Koop gewoon een monolith topvent en zet die op je Kmj classic 1.2.3 is van gietijzer en je ben van het gezeik af met afbladderen.
De oude Topvents van KJ waren/zijn ook van gietijzer net als die van BGE en Primo.
Die zijn allemaal nog te koop, het gaat erom dat de nieuwe generatie topvents van Aluminium zijn en een ander desig hebben.
Wat men eigenlijk zoekt is dat modernere design van de nieuwe generatie maar dan in Gietijzer in plaats van gecoat Aluminium.

btw. Gietijzer coat je niet met een verf ofzo dat brand je in (seasoning) met olie/vet net als een DO of Skillet
dit zorgt voor een zeer harde corrosiebestendige laag die redelijk hoge temperaturen aankan.
 
De oude Topvents van KJ waren/zijn ook van gietijzer net als die van BGE en Primo.
Die zijn allemaal nog te koop, het gaat erom dat de nieuwe generatie topvents van Aluminium zijn en een ander desig hebben.
Wat men eigenlijk zoekt is dat modernere design van de nieuwe generatie maar dan in Gietijzer in plaats van gecoat Aluminium.

btw. Gietijzer coat je niet met een verf ofzo dat brand je in (seasoning) met olie/vet net als een DO of Skillet
dit zorgt voor een zeer harde corrosiebestendige laag die redelijk hoge temperaturen aankan.
https://www.bbqshoplimburg.nl/monol...MIrpyXxdTx_AIViBoGAB2zTgVhEAQYASABEgJN0fD_BwE deze bedoelde ik
 
Laatst bewerkt:
andere merken passen niet op de kamado Joe.BGE en primo enz zijn te klein van diameter.
 
andere merken passen niet op de kamado Joe.BGE en primo enz zijn te klein van diameter.
Ik begrijp dat andere merken eventueel niet passen (uitwisselbaar zijn) qua diameter.
Maar als je een KJ hebt koop je een KJ topvent, en geen Monolith Topvent
KJ heeft de belabberde Alu topvent, zoals er wordt gezegd maar ook een goede Gietijzeren topvent.
Dus als je een goede Gietijzeren topvent van KJ zelf kan kopen zet je geen Monolith topvent op een KJ.
Toch?
 
Om toch maar even te reageren: begonnen met een kamado joe jr en nu de classic 1. Geen moment spijt van. Super fijne kamado en lekker compleet voor het geld. Veel bang for the buck imo.

De gasveer op de c2 is nice. Evenals de af te sluiten dome. Maar dat is mij die paar honderd euro meerprijs niet waard.. ieder dn ding :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan