BasBQ
Beef en Steak

Kamado joe classic 1

Hendri

Tondelzoeker
Berichten
24
Goeden dag allen,

De kamado die ik het meest interessant vind is de Kamado joe classic 2. Laagste prijs op dit moment is 1400 euro. Deze komt op heel veel sites als beste koop uit de bus kwa prijs/ kwaliteit en mogelijkheden. Maar het is een hap geld.

Ik lees echter weinig over de Kamado joe classic 1. Op dit moment vanaf 830 euro te koop.

Verschil met de Classic 2.
Geen licht veer systeem. Geen vernieuwde top vent. Geen charcoal basket. Geen fiber afdichtings rand.

Zijn de extra's 530 euro waard?

Als ik de charcoal basket, top vent en gasket fiber afdichting er los bij koopt, dan ben ik met 1060 euro klaar.
Kost de ondersteuning om het deskel met 1 vinger te kunnen openen zoveel extra?

ZIjn er hier mensen die deze aanpassingen hebben gedaan aan de Classic 1.

Graag jullie bevindingen.
 
tja, is dat het waard... voor de ene wel de andere niet.

Ikzelf heb ook een KJ I en het is niet het gewicht van de dome die problematisch is maar dat hij bij een zuchtje wind gemakkelijk dicht durft vallen.

Bijkomend gaat de I niet zo goed afsluiten met de andere dichting omdat hij geen slot heeft.

De topvent zou ik sowieso niet kopen van KJ II want die is binnen de kortste keren aan het afbladeren.

Als je de Q 10 jaar gebruikt (en normaalgezien ga je hem nog langer gebruiken) is die 530€ 0.14€ per dag.
Maar eens je gekocht hebt zit je vast.
 
Tsja, Ik heb mijn Primo Oval XL (2012) vervangen voor de Nieuwe Primo Oval XL (2022)
Juist omdat de nieuwe Primo een nieuw veersysteem heeft waardoor je 70% minder kracht nodig hebt om het deksel te openen, maar ook tegenovergesteld, het deksel kan ook niet zo hard dicht vallen, zoals je ziet heb ik 1 op 1 vervangen oud naar nieuw omdat de Primo gewoon een Wereld BBQ is.
 
Ik heb zelf ook de Classic 1 en ik sluit me aan bij de argumenten van Stijn.

- Van dicht vallen heb ik geen schrik omdat hij bij mij overdekt staat, maar het scharnier is echt wel een dingetje waarvoor ik eventueel de KJC 1 zou vervangen door een KJC 2.
- Gasket heb ik vervangen door fiberglass, maar daar komt wel wat bij kijken. Eerst 1 zijde, paar weken later de andere zijde en best ff wat gewicht aan hangen zodat ze goed kleven. Nu ontsnapt er heel miniem wat rook als hij koud is, maar eens alles lekker warm is, sluit het perfect. Maar bij de 2 heb je dat sluitklepje vooraan dat hem lekker dicht knijpt
- Die topvent blijft een dingetje. Als je hem na elke sessie zeer goed ontvet en poetst, zouden er geen problemen mee zijn, maar heb je daar zin in? Anders bladert de verf na een tijdje af en krijg je telkens een nieuwe totdat het probleem definitief opgelost is. Een probleem dat al jaren bestaat en blijkbaar niet opgelost geraakt. Maar als dat echt stoort, kan de vent van de KJC1 erop of een aftermarket van een ander merk.

Moest ik met mijn kennis nu voor jou keuze staan, ik ging meteen voor de Classic 2. Dit omdat ik de huidige meer gebruik dan ik ooit verwacht heb.

Succes met de keuze.
 
Ik zou persoonlijk voor de 1 gaan. Ik vind dat nieuwe scharnier leuk, maar echt geen must.
Zoveel personen, zoveel meningen.
De 3 heeft in mijn ogen wel wat leukere verbeteringen, maar die vind ik zelf dan weer wat te duur. :)
 
Ik heb nu twee jaar de kc1, met de kennis van nu had ik voor een kj 2 of 3 gegaan. Overigens ben ik dik tevreden over mn kj1. Fijn apparaat maar die fiberring en scharnier van kj2 is fijner. Kj3 heeft ook de slowroller en is dieper dus kan je nog meer in kwijt.
 
Ik heb nu twee jaar de kc1, met de kennis van nu had ik voor een kj 2 of 3 gegaan. Overigens ben ik dik tevreden over mn kj1. Fijn apparaat maar die fiberring en scharnier van kj2 is fijner. Kj3 heeft ook de slowroller en is dieper dus kan je nog meer in kwijt.
Al is de kj1 mijn eerste en enige kamado, dus echt vergelijken kan ik het niet. Heb blij vrienden wel de basterd, auplex en bge gezien en ervaren en ben nog steeds van mening dat ik een erg goede bang for buck heb. De kwaliteit van de kj1 is gewoon goed. Staat nu 2 jaar buiten en is nog als nieuw(op de zwarte binnenkant na uiteraard 😆, ben zoals mn naamgenoot @noskos een luie bbqer). De kj2 heeft echter ook fiberglas, en ik heb het vilt al moeten vervangen en ben vrij zeker dat ik dit bij de kj2 nog niet had hoeven doen. Keuzes keuzes, sterkte.
 
Ik heb zelf ook de Classic 1 en ik sluit me aan bij de argumenten van Stijn.

- Van dicht vallen heb ik geen schrik omdat hij bij mij overdekt staat, maar het scharnier is echt wel een dingetje waarvoor ik eventueel de KJC 1 zou vervangen door een KJC 2.
- Gasket heb ik vervangen door fiberglass, maar daar komt wel wat bij kijken. Eerst 1 zijde, paar weken later de andere zijde en best ff wat gewicht aan hangen zodat ze goed kleven. Nu ontsnapt er heel miniem wat rook als hij koud is, maar eens alles lekker warm is, sluit het perfect. Maar bij de 2 heb je dat sluitklepje vooraan dat hem lekker dicht knijpt
- Die topvent blijft een dingetje. Als je hem na elke sessie zeer goed ontvet en poetst, zouden er geen problemen mee zijn, maar heb je daar zin in? Anders bladert de verf na een tijdje af en krijg je telkens een nieuwe totdat het probleem definitief opgelost is. Een probleem dat al jaren bestaat en blijkbaar niet opgelost geraakt. Maar als dat echt stoort, kan de vent van de KJC1 erop of een aftermarket van een ander merk.

Moest ik met mijn kennis nu voor jou keuze staan, ik ging meteen voor de Classic 2. Dit omdat ik de huidige meer gebruik dan ik ooit verwacht heb.

Succes met de keuze.
Heb lang getwijfeld of ik bij het vervangen van het vilt niet gelijk fiber er op moest doen maar las en hoorde tegenstrijdige berichten over nog goed sluiten ivm missen van het sluithaakje. Ben blij dat ik er weer gewoon vilt op heb gedaan nu ik jou zo hoor. Nu lekt het niet.
 
Ik heb de KJ 1 gekozen en daar nog geen moment spijt van. De 2 is voor mij nog steeds de meerprijs niet waard.
 
Ikzelf heb dus de KJ I maar heb ook een BGE L.

Mijn voorkeur gaat zonder twijfelen naar de BGE.
KJ I heb ik 2e hands voor een schappelijk prijs kunnen kopen.
Ben ik er tevreden van, ja, maar ik werk liever met de BGE.
Scharnier is echt wel ruk bij de KJ I, heb al verschillende keren gehad dat met een zucht wind het deksel dicht viel. Wel iedere keer net op tijd kunnen 'vangen'.
 
Heb lang getwijfeld of ik bij het vervangen van het vilt niet gelijk fiber er op moest doen maar las en hoorde tegenstrijdige berichten over nog goed sluiten ivm missen van het sluithaakje. Ben blij dat ik er weer gewoon vilt op heb gedaan nu ik jou zo hoor. Nu lekt het niet.

Wat het vilt betreft, heb ik zeker geen spijt ervan. Ik had goede richtlijnen gekregen van mijn dealer daaromtrent en heb ze opgevolgd. Ik heb eerst de onderste (omdat die kapot was) vervangen en zo weken gebruikt. De dealer zei dat wanneer je ze beiden tegelijk vervangt, hij niet meer goed sluit. Als je ze 1 voor 1 doet met een aantal sessies tussen, dan heeft 1 zich al goed gezet. Toen ik de 2de bovenaan had geplaatst, had ik er een plant aan gehangen die toevallig buiten hing. En dit zo een week laten staan waarna terug gebruikt.

Maar...enkel de eerste 15 min zie ik er een 'beetje' rook uit komen. Bijna verwaarloosbaar en totaal geen invloed op de temperatuurbeheersing. Na een 10-tal minuten als de keramiek en het vilt warm zijn, komt er niets meer uit. Als die fiberglass ooit aan vervanging toe is, vervang ik hem direct opnieuw door fiberglass.
 
Nu in de aanbieding voor €830,-

 
Dank allemaal voor jullie reacties. Uiteraard moet ik mijn eigen beslissing maken. Maar wel mooi om te zien dat er heel verschillend over wordt gedacht. Ook mensen die de Classic 1 goed genoeg vinden. Ik zal binnenkort ook een winkel bezoeken om het gewoon eens te ervaren. Heel eerlijk, de Classic 2 kost voor mij op dit moment te veel geld.

Grootste vraag voor mij wordt of ik het scharnier echt een belangrijk punt vind. De bbq staat bij mij altijd onder dak achter het huis helemaal omsloten. Dichtvallen door de wind zal dus denk ik niet snel gebeuren.

Voor wat betreft de topvent:
De bijgeleverde topvent die steeds open valt als je de deksel opent, lijkt mij onhandig als je de temperatuur hebt ingesteld. Of valt dit mee?

Over de control tower van Kamado joe 2 en 3 lees je veel problemen. Coating die loslaat.

Nog een andere optie:
Is onderstaande Topvent een goed alternatief?
 
Ik heb mijn topvent er zo opgezet dat het scharnierpunt recht naar achteren zit, draait tot nu toe niet open.
 
Ik heb een kj2, omdat destijds het prijsverschil nihil was. Mocht ik opnieuw de keuze maken, dan zou ik kiezen voor de kamado waar ik de minste issues over lees.

Inmiddels is de topvent op mijn verzoek vervangen door een oud exemplaar en heb ik 0 problemen. Echter als ik de verhalen af en toe lees, hebben ze bij de druk om te produceren, consessies gedaan op de kwaliteit.
 
Ik heb een kj2, omdat destijds het prijsverschil nihil was. Mocht ik opnieuw de keuze maken, dan zou ik kiezen voor de kamado waar ik de minste issues over lees.

Inmiddels is de topvent op mijn verzoek vervangen door een oud exemplaar en heb ik 0 problemen. Echter als ik de verhalen af en toe lees, hebben ze bij de druk om te produceren, consessies gedaan op de kwaliteit.

Iets dat ik mij al 2 jaar af vraag. Ze ruilen telkens die topvent door een nieuwe terwijl ik gewoon die van de KJC1 zou geven in afwachting van een oplossing voor die afbladerende verf. Maar ik heb eerder de indruk dat ze daar helemaal geen oplossing voor aan het zoeken zijn. Maar het blijft een dingetje dat ze gebruiken bij de verkoop.
 
@Hendri, je zegt het zelf al. Een KJ2 is momenteel te duur. Ikzelf heb een KJ1 en die voldoet prima. Geen last van dichtvallen hier.
aan de andere kant als een KJ2 te duur is, dan zou ik persoonlijk ook geen KJ1 kopen. Tis maar luxe he.
 
Rustig even afwachten... Soms komt er een goede aanbieding voorbij. Check pepper.com bijvoorbeeld.
 
Sinds augustus heb ik een KJ1. Nog geen moment spijt van gehad. Temperatuur is erg goed te controleren :).
Over de klantenservice ben ik ook erg te spreken. Helaas werd die van mij geleverd met een kleine beschadiging, maar dit is erg netjes afgehandeld.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan