BasBQ
Beef en Steak

Kamado: Beginnersguide

Ik vond deze guide:

  • Super behulpzaam, alles gevonden waarna ik zocht

  • Best wel behulpzaam, wat nieuwe dingen geleerd / gevonden

  • Niet echt behulpzaam, wist het meeste al wel.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wat ik tot nu toe geleerd heb is dat het verschilt per houtskool, als je harde houtskool hebt krijg je die niet eens aan met 1 wokkel, heb je zachte houtskool dan lukt dat wel. Met een harde houtskool soort kan je een veel groter vuur hebben om low en slow te gaan als met een zachte soort. Een zachte soort gaat namelijk veel sneller branden als je je deksel open doet en dus wil je dan liever maar een klein vuurtje hebben om niet in ene keer op 200C te zitten. Met een harde soort heb je hier minder last van omdat die toch niet direct keihard gaat branden als er wat extra zuurstof bij komt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Heb gisteren 2 zaken erbij gekregen. De levarancier zei erbij dat de Big Blocks voor slow coocking waren en de zak waar restaurant op stond, is voor alle andere bereidingen. Zal straks kijken wat er gaat gebeuren. Heb altijd een gasbrander bij de hand als het niet wil lukken en ik tijd te kort kom :). Om 18,00u komt het volk eten, dus denk dat ik tegen 16 à 16.30u de BBQ al ga aansteken, dan heb ik zeker tijd genoeg om hem af te regelen voor de eerste keer dat ik hem gebruik :)
 
Je kan de gasten ook altijd nog eerst een biertje geven hé. Dan hoef je niet direct te beginnen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Heb m al ruim op tijd opgezet om te zien in welke mate ik de temp goed kan krijgen, maar ben toch om de paar min naar buiten aan het lopen om het schuifje wat meer open of dicht te zetten :). Dat gaat nog oefenen worden. En raar, want nu staat alles verder open dan toen die op 110° stond en nu valt hij terug naar 94°.

Wel gemerkt dat de Inkbird op de rooster 10°C meer aangeeft als de thermometer op de KJ zelf.
 
Ik merk hier ook dat ik - zeker als beginneling - wat moeite heb met het aansteken van de mini kamado met Black Ranche Marabu houtskool. Met slechts één wokkel lukt niet niet goed, ik gebruik er twee of drie, zelfs wanneer ik een lage temperatuur wil krijgen. Wat ik ook als tip heb gelezen en doe is enkele stukjes supermarkt houtskool dicht bij de wokkels stoppen. Deze zijn inderdaad veel zachter, worden sneller warm en steken op hun beurt weer de keiharde Marabu aan
 
Ik merk hier ook dat ik - zeker als beginneling - wat moeite heb met het aansteken van de mini kamado met Black Ranche Marabu houtskool. Met slechts één wokkel lukt niet niet goed, ik gebruik er twee of drie, zelfs wanneer ik een lage temperatuur wil krijgen. Wat ik ook als tip heb gelezen en doe is enkele stukjes supermarkt houtskool dicht bij de wokkels stoppen. Deze zijn inderdaad veel zachter, worden sneller warm en steken op hun beurt weer de keiharde Marabu aan
Ik gebruik zelf kamado joe blocks. 1 wokkel lukt prima, daarna even de schuif en vent vol open en als de gewenste temperatuur bereikt is alles bijna dicht voor low en slow. De hoeveelheid houtskool is vooral relevant als je zacht hout hebt. Kwaliteit hardhout brand heel lang. Zeker op lage temperatuur. Ik gebruik soms slechts 3 brokken (vuistgrootte) en daar kan ik prima een 8 uur mee doen. Ik kan mij wel voorstellen dat als je snel een hoge temperatuur wilt dat je er meer in doet en dat een grotere hoeveelheid houtskool meer reageert op schuifstanden. Immers 20 blokjes die lucht krijgen vs 3 blokjes die lucht krijgen zal sneller de temperatuur doen stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag met 3 wokkels aangestoken. Toen hij naar 110° ging ben ik met de schuif en topvent beginnen werken om de temp constant te houden, maar uiteindelijk dreigde hij min of meer stil te vallen. Heb dus weer, zoals gisteren ook, de gasbrander erbij moeten nemen om hem goed op gang te krijgen. Nog steeds oefening nodig.
 
Vandaag met 3 wokkels aangestoken. Toen hij naar 110° ging ben ik met de schuif en topvent beginnen werken om de temp constant te houden, maar uiteindelijk dreigde hij min of meer stil te vallen. Heb dus weer, zoals gisteren ook, de gasbrander erbij moeten nemen om hem goed op gang te krijgen. Nog steeds oefening nodig.
Dat zou eigenlijk niet moeten mogen. Heb je niet je luchtrooster geblokkeerd met klein spul? Als dat rooster ‘verstopt’ zit kan er geen lucht aangezogen worden.
 
Dat zou eigenlijk niet moeten mogen. Heb je niet je luchtrooster geblokkeerd met klein spul? Als dat rooster ‘verstopt’ zit kan er geen lucht aangezogen worden.

Geen idee Wat ik fout doe. Zal nog wat leren zijn. Eerst fietsen poetsen en dan is de kamado aan de beurt voor de roosters en de asse.
 
Dit soort draadjes zocht ik (y).

Voor wat betreft de eerste keer aansteken. Op de ene plek lees ik dat de Kamado voor het eerst aangezet moet worden voor een uurtje of 2 zonder te bbq'en(voor het inbranden van lijmresten e.d.) en elders lees ik weer dat dit onzin is en niet hoeft.. Wat zijn de ervaringen hier?
 
Dit soort draadjes zocht ik (y).

Voor wat betreft de eerste keer aansteken. Op de ene plek lees ik dat de Kamado voor het eerst aangezet moet worden voor een uurtje of 2 zonder te bbq'en(voor het inbranden van lijmresten e.d.) en elders lees ik weer dat dit onzin is en niet hoeft.. Wat zijn de ervaringen hier?

De KJ is thuis geleverd en die jongen heeft hem gemonteerd en mocht hem met wat wokkels een eerste keer aansteken van hem. Moest hem dan idd een uurtje of 2 laten gaan en dan mocht hij uit. Vooral om hem eens zuiver te branden, zei hij.
 
Dit soort draadjes zocht ik (y).

Voor wat betreft de eerste keer aansteken. Op de ene plek lees ik dat de Kamado voor het eerst aangezet moet worden voor een uurtje of 2 zonder te bbq'en(voor het inbranden van lijmresten e.d.) en elders lees ik weer dat dit onzin is en niet hoeft.. Wat zijn de ervaringen hier?

toen ik mijn BGE kocht zijden ze, doe het de eerste paar keer rustig aan, ga niet direct pizza's bakken maar direct vlees erop.
Zo gedaan en toch geen rare geurtjes ontdekt.

De eerste keer is sowieso een beetje zoeken, dus het zal altijd wat langer duren voordat je je vleesje er effectief oplegt, gewoon rustig doen, niet twijfelen.
 
Mooi artikel. Woensdag komt hier dan eindelijk mijn eerste kamado binnen (Bastard Large) dus deze tips komen goed van pas 👍🏻
 
Wat ik hier nog niet zie staan maar wat voor mij wel echt werkt bij het aansteken van de Kamado.
Is het 'open-draaien' van je wokkel als je wokkels gebruikt voor het ontsteken van de BBQ.
Ikzelf heb hem dan zo op temperatuur door maar één wokkel te gebruiken. Wel met het mandje vol.
(Dit is met de Black Label BBQ houtskool die ik bij de aanschaf van de Bastard heb gekregen.)

Ik heb mezelf net pas voorgesteld in de andere rubriek. Maar ben een beginnende BBQ-er op mijn spliksplinter nieuwe Bastard Urban medium.
 
Wat ik hier nog niet zie staan maar wat voor mij wel echt werkt bij het aansteken van de Kamado.
Is het 'open-draaien' van je wokkel als je wokkels gebruikt voor het ontsteken van de BBQ.
Ikzelf heb hem dan zo op temperatuur door maar één wokkel te gebruiken. Wel met het mandje vol.
(Dit is met de Black Label BBQ houtskool die ik bij de aanschaf van de Bastard heb gekregen.)

Ik heb mezelf net pas voorgesteld in de andere rubriek. Maar ben een beginnende BBQ-er op mijn spliksplinter nieuwe Bastard Urban medium.

Hier ook afgelopen weekend de KJC3 voor het eerst aangestoken. De tip van de leverancier was inderdaad even een wokkel pakken, opendraaien en dan bovenin de kolen aansteken. De Black Ranch brandde in no time.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Op het youtube kanaal van het BBQ Experience Center staan ook enkele duidelijke video's:


 
Nu een kleine 3 maand trotse eigenaar van een ei en heel wat gerechten verder. Tips die ik nuttig vond en waar een ander misschien nog wat aan heeft:

- Voor vele misschien vanzelfsprekend, ik had er zelf niet zo snel aan gedacht: zodra de Kamado uit is alle kleppen open zetten voor ventilatie en het tegengaan van eventuele schimmelvorming.

- Gietijzeren producten seasonen. Ik heb zelf Crisco gebruikt. Trap er niet in om dit voor €18 bij easy toys te kopen.. €4,- bij de Makro.

- Vertrouw niet op de dome thermometer maar plaats altijd een thermometer op het rooster. Je zal merken dat hier rustig 20 graden verschil tussen kan zitten. Ik gebruik zelf de Inkbird met 4 probes.

- Misschien wel de belangrijkste: Experimenteer lekker zelf met gerechten, er is geen goed of fout en smaken verschillen nu eenmaal.

Accessoires welke ik een must vind:
- Platesetter
- Gietijzeren pan
- Gietijzeren grillrooster (ik geef toe; vooral voor de grillmarks)
- Goede handschoenen
- De juiste brandstof
- Geen accessoire maar een shitload aan kruiden is altijd top.

1 accessoire vind ik persoonlijk overrated: de Looftlighter. Tuurlijk, het werkt als een trein maar zie niet per sé de meerwaarde tov wokkels (los van dat hij misschien 5 minuten eerder aan staat). Daarnaast ga je stinken als de ziekte als je een minuut met dat ding in de handen staat, haha.

Dit waren mijn ervaringen van de afgelopen maanden, doe er je voordeel mee!
 
Wat de thermometer betreft, geeft dit meestal al een verschil omdat die inkbird zet je op de rooster en de andere heeft zijn meetpunt in de dome. Dus vergelijk je roosterthemperatuur ten opzichte van domethemperatuur.
Denk dat het wel bij ze allemaal kan om deze te regelen? Bij mijn KJ zit er een schroefje achteraan waarbij ik ze wat op mekaar kan afstemmen om toch iets van indicatie te hebben. Want als ik hem laat oplopen om te searen, laat ik liever niet de sonde boven het houtskool zitten. Maar dan heb ik wel een indicatie hoe warm hij ongeveer zit.
 
Laatst bewerkt:
Wat de thermometer betreft, geeft dit meestal al een verschil omdat die inkbird zet je op de rooster en de andere heeft zijn meetpunt in de dome. Dus vergelijk je roosterthemperatuur ten opzichte van roostertemperatuur.
Denk dat het wel bij ze allemaal kan om deze te regelen? Bij mijn KJ zit er een schroefje achteraan waarbij ik ze wat op mekaar kan afstemmen om toch iets van indicatie te hebben. Want als ik hem laat oplopen om te searen, laat ik liever niet de sonde boven het houtskool zitten. Maar dan heb ik wel een indicatie hoe warm hij ongeveer zit.
Helemaal mee eens. Zo af en toe hang ik de dometemp in kokend water en stel ik hem (indien nodig) bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan