BasBQ
Beef en Steak

Kamado: Beginnersguide

Ik vond deze guide:

  • Super behulpzaam, alles gevonden waarna ik zocht

  • Best wel behulpzaam, wat nieuwe dingen geleerd / gevonden

  • Niet echt behulpzaam, wist het meeste al wel.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
 
 

Smokie

Vuurmaker
Berichten
67
Dag BBQ toppers,

Omdat ik zelf heel erg zoekende was naar de do's en don't's als het gaat om de eerste keer je kamado aansteken en alles wat er bij komt leek het me leuk om een draadje te maken dat dit allemaal samenvat.

Als nieuweling de voor mij meest relevante vragen beantwoord:

Moet je eerst onderdelen voorbereiden voordat je een Kamado aansteekt?
  • Gietijzeren topvent / firepit bodem?
In principe niet. Heb je een gietijzeren rooster of skillet, dan dien je deze vaak wel eerst te behandelen. Zie deze tutorial
  • thermometer
De thermometer op je kamado of kettle kun je ijken. Ook kan het zinnig zijn om te kijken of je thermometer wellicht wat graden afwijkt. Leg hem hiervoor in kokend water. (100 graden). Video tutorial hier. De dome thermometer ligt doorgaans hoger dan je rooster en zal qua temperatuur dus ook at graden warmer zijn als je met de dome dicht BBQ'd.
  • Keramische onderdelen afstoffen
Handig als je geen stof en gruis op je eten wilt hebben.

Waar let je op bij de eerste keer aansteken?
Doe het veilig. Zorg ervoor dat er genoeg houtskool in zit en dat er genoeg lucht doorheen kan (airflow). Wees niet bang dat je nieuwe hagelwitte kamado vies wordt. Na 2-3 sessies is hij zwart als roet, daar zul je mee moeten leren leven.

Met of zonder vlees?
Beide kan prima. Let wel even op dat sommige stukken vlees wat meer vaardigheid vereisen. Het zou zonde zijn om bijvoorbeeld een Brisket (c.a. 20 euro de kilo) omzeep te helpen op je BBQ omdat je er nog niet het fijne van weet. Sommige mensen doen eerst een virgin of maiden run om de bbq te leren kennen en de temperatuur onder de knie te krijgen.

Maximum temperatuur eerste keren?
Bij kamado’s wordt gezegd dat je het keramiek moet laten inkomen. De eerste paar sessies niet boven de 250 graden. Anderen betwisten dit echter weer. Baat het niet dan schaad het niet, en low en slow is natuurlijk het lekkerst dus begin daar gewoon mee.

Hoeveel houtskool doe je er in?
De bedoeling is dat je airvents (dat zijn die gaatjes in je firepit) onder de houtskool komen zodat de lucht naar boven kan. Kijk in je bbq om te bepalen hoe hoog de laag tenminste moet zijn. Voor een low & slow sessie kun je met minder houtskool ook prima uit.

Wat heb je minimaal nodig?
Handig zijn houtskool, wokkels, een bbq tang, een lekbakje en een bbq cleaner. Wil je low & slow dan schaf je rookhout aan. Hier een handig lijstje voor rooksoorten bij welk vlees en vis. Voor het preciezere werk kun je gebruik maken van een thermopen

Hoe steek je een kamado aan
vul je houtskool tot boven de luchtgaten van je firepit. plaats 3 aanmaakwokkels verdeeld tussen het houtskool en steek deze aan. Zorg dat je de topvent en je ondervent volledig open hebt staan. Laat de houtskool eerst aanzetten en sluit dan pas de dome. Tutorial met plaatjes hier: Video hier:
en hier

Recepten

Kun je beter beginnen met vlees of vis?

Afhankelijk van wat je lekker vindt en in huis hebt. In principe kun je beide direct maken. Een speklapje of een kipfilet aan een spiesje is natuurlijk vrij eenvoudig. Wil je 'echt' BBQ-en dan heb je specifieke producten nodig voor specifieke dishes. Zo wil je bij een Pulled Pork bijvoorbeeld een rub hebben, mogelijk een marinade injector, een glace/baste en een thermopen om de kerntemperatuur in de gaten te houden. Zalm daarentegen is het lekkerst van een cederhouten plank. Dergelijke producten moet je dan wel in huis hebben.

Waar vind ik lekkere BBQ recepten?
Er zijn tal van boeken beschikbaar. Ben je meer visueel ingesteld, kijk dan eens op Youtube. Veel BBQ experts hebben hier diverse tutorials met recepten staan. De meest bekende op dit forum is Noskos.

Waar vind ik goede producten
  • Rubs
Rubs zijn kruiden die je op je vlees smeert alvorens je het op de BBQ legt. Afhankelijk van de rub kun je deze een dag of meer laten intrekken. Er zijn legio rubs, zowel recepten als kant en klare, beschikbaar op het internet (gewoon zoeken op rub + gerecht). Leuker is natuurlijk om zelf te experimenteren. Op de website van BBQ-NL staat een basisrub die je vervolgens zelf kunt tweaken naar je eigen smaak.
  • Vlees
Er zijn veel aanbieders van kwalitatief goed vlees. Lokaal kun je natuurlijk altijd bij je keurslager terecht. Voor een praktische insteek kun je terecht bij online aanbieders zoals beef & steak of bbquality. Er zijn legio, google is uw vriend, Online webshops voor vlees. Producten worden meestal diepgevroren en met (droog)ijs naar je thuis verzonden.
  • Materiaal
Er zijn heel veel materialen. Van heel veel aanbieders en heel uitlopende prijzen. Een meater (draadloze kerntermometer) kost je al gauw een 100 euro. Voor een tientje heb je bij de ikea een relatief goeie bedrade thermometer. Ben je een beginnend bbqer, dan is het wellicht verstandig om eerst met wat basis spul te beginnen. hieronder een aantal voordelig aan te schaffen basisbenodigdheden:
  • Digitale thermometer (ikea)
  • Ribrack *eigenlijk een pannenhouder maar werkt perfect (ikea)
  • Tang voor kolen (ikea)
  • Tang voor vlees (ikea)
  • Vleesspiezen (ikea)
  • Marinadespuit (welkoop)
  • Rookhout (Welkoop)
  • Lekschaal

  • Boeken
Bij uitstek het meest geadviseerde boek op dit forum is ‘het vuur de baas’. Niet heel gek want de schrijver is tevens de eigenaar van dit forum. Het vuur de baas is wat minder een kookboek en wat meer een boek waarin je alle randzaken rond BBQ leert. Van temperatuur controle tot aansteekmethodes.

Je vind online en offline een brede verscheidenheid aan boeken. Hoe ze scoren qua populariteit kun je vaak online wel vinden. Belangrijkste bij het uitzoeken van een boek is dat je jezelf een doel formuleert: zoek je een boek voor recepten? Wil je technieken leren? Of wil je gewoon meer over de wereld van bbq leren. Vaak is het het een of het ander. Koop bijvoorbeeld geen Smokey Goodness als je een receptenboek zoekt of een boek van Julius Jaspers als je over BBQ-techniek wilt leren.

Als anderen nog goeie tips & trips voor de ontmaagding van iemand's eerste kamado hebben is dat natuurlijk ook welkom.
doe het veilig?

Affin, laten we er samen wat moois van maken. :)
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel, mooi onderwerp! Als beginner ga ik deze ook met aandacht volgen.
 
Ik gebruik heel veel YouTube.



Deze is gewoon simpel en handig.
Ongeacht wat voor kamado je hebt lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De eerste input is er! :) Thanks, hij staat er bij.
 
Vergeet ook deze video niet:
Die heeft mij ook echt geholpen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik heb een workshop gedaan voor ik zo'n ding kocht. Om te kijken of het wat voor mij was. Bijkomend voordeel is dat je eigenlijk op alle beginners vragen gelijk een antwoord hebt.
 
Ik kocht het boek Hete Kolen. Heerlijk!
 
Dag BBQ toppers,

Omdat ik zelf heel erg zoekende was naar de do's en don't's als het gaat om de eerste keer je kamado aansteken en alles wat er bij komt leek het me leuk om een draadje te maken dat dit allemaal samenvat.

Als nieuweling de voor mij meest relevante vragen beantwoord:

Moet je eerst onderdelen preppen voordat je een Kamado aansteekt?
  1. Gietijzeren topvent / firepit bodem?
    1. In principe niet. Heb je een gietijzeren rooster of skillet, dan dien je deze vaak wel eerst te behandelen. Zie deze tutorial
  2. thermometer
    1. De thermometer op je kamado of kettle kun je ijken. Ook kan het zinnig zijn om te kijken of je thermometer wellicht wat graden afwijkt. Leg hem hiervoor in kokend water. (100 graden). Video tutorial hier. De dome thermometer ligt doorgaans hoger dan je rooster en zal qua temperatuur dus ook at graden warmer zijn als je met de dome dicht BBQ'd.
  3. Keramische onderdelen afstoffen
    1. Handig als je geen stof en gruis op je eten wilt hebben.
Waar let je op bij de eerste keer aansteken?
  1. Met of zonder vlees?
    1. Beide kan prima. Sommige mensen doen eerst een virgin of maiden run om de bbq te leren kennen en de temperatuur onder de knie te krijgen.
  2. Maximum temperatuur eerste keren?
    1. Bij kamado’s wordt gezegd dat je het keramiek moet laten inkomen. De eerste paar sessies niet boven de 250 graden. Anderen betwisten dit echter weer. Baat het niet dan schaad het niet, en low en slow is natuurlijk het lekkerst dus begin daar gewoon mee.
  3. Hoeveel houtskool doe je er in?
    1. De bedoeling is dat je airvents (dat zijn die gaatjes in je firepit) onder de houtskool komen zodat de lucht naar boven kan. Kijk in je bbq om te bepalen hoe hoog de laag tenminste moet zijn.
  4. Wat heb je minimaal nodig?
    1. Handig zijn houtskool, wokkels, een bbq tang, een lekbakje en een bbq cleaner. Wil je low & slow dan schaf je rookhout aan. Hier een handig lijstje voor rooksoorten bij welk vlees en vis. Voor het preciezere werk kun je gebruik maken van een thermopen
  5. Hoe steek je een kamado aan
    1. vul je houtskool tot boven de luchtgaten van je firepit. plaats 3 aanmaakwokkels verdeeld tussen het houtskool en steek deze aan. Zorg dat je de topvent en je ondervent volledig open hebt staan. Laat de houtskool eerst aanzetten en sluit dan pas de dome. Tutorial met plaatjes hier: Video hier:
      en hier
Recepten
  1. Kun je beter beginnen met vlees of vis?
    1. Afhankelijk van wat je lekker vindt en in huis hebt. In principe kun je beide direct maken. Een speklapje of een kipfilet aan een spiesje is natuurlijk vrij eenvoudig. Wil je 'echt' BBQ-en dan heb je specifieke producten nodig voor specifieke dishes. Zo wil je bij een Pulled Pork bijvoorbeeld een rub hebben, mogelijk een marinade injector, een glace/baste en een thermopen om de kerntemperatuur in de gaten te houden. Zalm daarentegen is het lekkerst van een cederhouten plank. Dergelijke producten moet je dan wel in huis hebben.
  2. Waar vind ik lekkere BBQ recepten?
    1. Er zijn tal van boeken beschikbaar. Ben je meer visueel ingesteld, kijk dan eens op Youtube. Veel BBQ experts hebben hier diverse tutorials met recepten staan. De meest bekende op dit forum is Noskos zijn.
Waar vind ik goede producten
  1. Sausen
  2. Rubs
    1. Rubs zijn kruiden die je op je vlees smeert alvorens je het op de BBQ legt. Afhankelijk van de rub kun je deze een dag of meer laten intrekken. Er zijn legio rubs, zowel recepten als kant en klare, beschikbaar op het internet (gewoon zoeken op rub + gerecht). Leuker is natuurlijk om zelf te experimenteren. Op de website van BBQ-NL staat een basisrub die je vervolgens zelf kunt tweaken naar je eigen smaak.
  3. Vlees
  4. Materiaal
  5. Boeken
Als anderen nog goeie tips & trips voor de ontmaagding van iemand's eerste kamado hebben is dat natuurlijk ook welkom.
doe het veilig?

Affin, laten we er samen wat moois van maken. :)
 
Ik mis de link naar deel 2 bij het aansteken van de kamado?
 
Ik kocht het boek Hete Kolen. Heerlijk!

Ik heb hem deze avond uitgelezen. Interessant beginnersboek waar ik wel al wat van opgestoken heb en nu in in de praktijk ga proberen om te zetten.

Maar heb wel willen merken dat elk zijn eigen manier heeft als je gaat googlen naar bepaalde stukken en bereidingen. Dat maakt het soms verwarrend.

Ook de keuze tussen initial sear of reverse sear, of gewoon zen keertje rap grillen.
 
@Smokie heb je getagd in het betreffende stuk, maar het staat onderaan het verhaal uit de eerste tutorial.
 
Merk wel op dat er toch nog veel verschillen zijn. In een filmpje hier staat dat je weinig houtskool er moet doen, anderen zeggen gewoon vullen tot aan de firering. Hete kolen zegt 1 wokkel voor low & slow en 3 voor grillen, en in een filmpje in deze draad zegt die weer altijd met 3 wokkels.

Mijne heeft nog maar 1 x gebrand om hem in te branden gisteren en vanavond ga ik een reverse sear doen. Vermits ik eerst op 100° indirect ga, vraag ik me af of ik dan 1 of 3 wokkels moet gebruiken.
 
Wat ik tot nu toe geleerd heb is dat het verschilt per houtskool, als je harde houtskool hebt krijg je die niet eens aan met 1 wokkel, heb je zachte houtskool dan lukt dat wel. Met een harde houtskool soort kan je een veel groter vuur hebben om low en slow te gaan als met een zachte soort. Een zachte soort gaat namelijk veel sneller branden als je je deksel open doet en dus wil je dan liever maar een klein vuurtje hebben om niet in ene keer op 200C te zitten. Met een harde soort heb je hier minder last van omdat die toch niet direct keihard gaat branden als er wat extra zuurstof bij komt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan