BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Met de kerst weer bijna voor de deur ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er dit jaar een kalkoen op de BBQ gaat maken één van de kerstdagen.
Vorig jaar heb ik er één gemaakt, naar een recept van The Virtual Weber Bullet en ik denk dat het dit jaar dezelfde gaat worden.

http://www.bbq-nl.com/2010/12/apple-brined-turkey.html was het recept toen, het pekelen houd je kalkoen leker sappig, het was een grote hit.
 
Hoe zwaar was deze kalkoen,die jij heb gebruikt.
 
Ik heb helaas nachtdiensten dit jaar, het kalkoen project wordt dus een jaar verschoven :(
 
4 kilo uit de diepvries van de Makro ;-)
 
Bij ons gaat ook niet zo traditioneel.
dan staat er varkenshaas, beenham, rollade en kippevleugels op het menu
 
Pascal zei:
Bij ons gaat ook niet zo traditioneel.
dan staat er varkenshaas, beenham, rollade en kippevleugels op het menu

is ook niet verkeerd
 
1 x raden wie er de keuken in geschopt word...
Zit er aan te denken om de Q mee te nemen  8)
 
Onze kerstkalkoen komt traditie getrouw van Kwaliteitsslager de Schrans uit Leeuwarden. Hij is 1 van de inmiddels vele verkooppunten hier in Nederland van de Kelly Bronze kalkoen! Deze vogels worden door de familie Kelly al meer dan 30 jaar, langzaam, free range, groot gebracht in zo genaamde stoppel-bossen. Als voor kwaliteit, duurzaamheid en smaak kiest... is dit misschien jou kerst vogel!

Kijk voor meer info op: http://www.kellybronze.nl
 
Hoeveel personen hebben hier van genoten?
 
Ik ga dit jaar kalkoen doen, dus ben heel blij met dit draadje. Ga het recept van Dennis eens bekijken en heb ook een recept gezien op YouTube van dr. BBQ, die maakt twee kalkoenen op de BGE, ook leuk om te kijken. Wat ik vooral nog wil leren is het aansnijden van de kalkoen en wat bijvoorbeeld de lekkerste delen zijn...
 
6 en dan heb je nog wat restjes voor sandwiches de volgende dag Ron.

En de borst is het lekkerst als hij sappig is. Het terugkoelen met een zak ijs er op helpt goed om te zorgen dat borst en dijen ongeveer tegelijk gaar zijn.
 
Dit jaar zullen wij voor het eerst ook kalkoen eten met Kerst. Zal een vogel van rond de 2,5kg worden.
Ben benieuwd of die op mijn 47cm weber gaat passen...??
 
Zaagmans zei:
Dit jaar zullen wij voor het eerst ook kalkoen eten met Kerst. Zal een vogel van rond de 2,5kg worden.
Ben benieuwd of die op mijn 47cm weber gaat passen...??

Dat gaat wel passen hoor.
 
Grappig heb van de week een kalkoen slachterij opgestart, daar waren de kleinste 6 à 8 kilo, en de grootste 20 à 25 kilo.
2,5 kilo is iets groter dan een kip en zal dus makkelijk passen op de meeste bbq.

 
Ja ja, ook hier staat ze met kerst op het menu  :D
(de vorige is alweer 4 jaar geleden, en was goed bevallen, wordt dus weer eens tijd)

img2445h.jpg

Voor mijn beleving was ze zo'n 2,5 Kg, en paste ze prima in de OTG47

Lekker hoor :)

 
Ziet er goed uit Mac ;)

Ik ga dit jaar ook maar eens het recept van de "Apple Brined Turkey" gebruiken dankzij Noskos! Zal jullie op de hoogte houden  8)
 
Zaagmans zei:
Ziet er goed uit Mac ;)

Ik ga dit jaar ook maar eens het recept van de "Apple Brined Turkey" gebruiken dankzij Noskos! Zal jullie op de hoogte houden  8)
Gaat helemaal goed komen.
 
Ben op zoek naar een verkoopadres voor Kelly Bronze in omgeving Leiden... die webshop ziet er erg mooi uit, maar 15 euro aan verzendkosten is me toch echt te gortig.

Iemand tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan