BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen op de gasser

 
 

bruijnmeister

Vuurmaker
Berichten
60
DSCN0916.jpg


Ik heb in het verleden diverse keren kalkoen op de BBQ klaar gemaakt.
Gewoon een grote kalkoen(20 pond) vullen met stuffing (gedroogde broodkruimels met rozemarijn, tijm, salie en naar smaak zout en peper. Vervolgens een pakje boter er doorheen prakken en de kalkoen stuffen.
Voor de stuffing heb ik ruim een kg broodkruimels gebruikt en een pakje (250 gr) boter
De broodkruimels meng je met de boter en de kruiden (een bosje: tijm, rosemarijn en salie, die je hebt fijn gehakt) en zout en peper naar smaak toevoegen.
De BBQ voorverwarmd tot 220 graden Celsius
Vervolgens gaat de Kalkoen er op en na 20 minuten de dome temp reduceren tot 180 graden Celsius.
Vervolgens ieder half uur de kalkoen blijven begieten/kwasten met olie/boter-olie mengsel uit de bak.
Net zo lang totdat de kern temp van de kalkoen 80 graden Celsius is blijf je een dome temp aanhouden van 180 graden Celsius
Zodra de coretemp van 160F bereikt is kan er gegeten worden.
Deze hele sessie neemt zo'n 4 a 4 en half uur in beslag voordat de core temp 80 graden C was. (in die tijd hield ik niet echt tijden bij maar lette gewoon op de core temp).

NettivisittoNapoli131.jpg


NettivisittoNapoli134.jpg


af en toe even lekker smeren

NettivisittoNapoli145.jpg


Het resultaat
DSCN0915.jpg

 
NettivisittoNapoli230.jpg


Kalkoen op de Q een echte aanrader.
 
dat is een heerlijke kalkoen geworden
 
is niks mis mee een kalkoen in de zomer, kon je die nog wel makkelijk krijgen dan?

Ik heb me toen al het heen en weer gezocht naar een zware kalkoen de grootste die ik toen krijgen kon was 6,5 kg en dat was al een knoepert  :)
 
Leo zei:
is niks mis mee een kalkoen in de zomer, kon je die nog wel makkelijk krijgen dan?

Ik heb me toen al het heen en weer gezocht naar een zware kalkoen de grootste die ik toen krijgen kon was 6,5 kg en dat was al een knoepert  :)

Dat is het voordeel als je soms kunt shoppen bij de amerikanen. Daar is 20 pond heel normaal voor een "Butterball Turkey". ;) Bovendien zijn ze het hele jaar verkrijgbaar al hoe wel je rond Thanksgiving de echte grote jongens hebt liggen.
De foto locatie was overigens zuid Italie rond kerst met af en toe een regenbui maar toch heel lekker weer.  8) 8) 8)
 
maar dit is geen kalkoen tijd toch?  ;)
 
Weet nog wel dat we in de VS op zoek moesten naar een kleine en die was toen een kilo of zeven :) Geinig barbecuetje trouwens, wat is dat er voor ??n?
 
Zo z?g, dat is een flinke jongen (of meid  :-\ )
Ziet er erg lekker uit.

Als je nou een blikje in der kont gestopt had, krijg je dan ook een extra grote Tokkie ?  ;D
 
Mac zei:
Zo z?g, dat is een flinke jongen (of meid  :- )
Ziet er erg lekker uit.

Als je nou een blikje in der kont gestopt had, krijg je dan ook een extra grote Tokkie ?  ;D

Een blikje verdwijnt hierin ;) denk eerder aan vust van de beertender ;)
 
Wauw dat ziet ere super uit zeg.... helemaal geweldig. Met hoeveel man hebben jullie die soldaat gemaakt  ;)
 
Derek zei:
Wauw dat ziet ere super uit zeg.... helemaal geweldig. Met hoeveel man hebben jullie die soldaat gemaakt  ;)

We hebben met ons achten getracht hem op te eten maar er was nog een enorme hoeveelheid over waar we met z'n allen de tweede dag ook nog van hebben gegeten. ;D Lekker hoor was een mega succes!!

En zo'n tokkie krijg je toch alleen maar als je een kip van 1 kg met een blik in z'n kont op de Q zet?? Die krijg je niet voor groot gevogelte  :'(
 
Je krijgt hem ook voor een kalkoen op een turkeysitter, maar deze lag gewoon. En daarbij tellen resultaten uit het verleden niet voor een badge ;) Ow we zijn zo streng!
 
" Streng maar rechtvaardig" (zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw, maar kan ze niet waarderen  :-\ )
:D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan