BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen op de BGE?

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Ik zit erover te denken om op Thanksgiving een keer kalkoen te doen op de BGE Large. Dat kan ik natuurlijk zien als een grote kip, maar er zal vast meer aan zitten.

Ik had deze al gezien: http://www.biggreenegg.com/wp-content/uploads/2014/11/Turkey-Cheat-Sheet-no-click.pdf

Maar de gevulde kalkoenen worden meestal met appel geleverd en daar is mijn vrouw juist allergisch voor...

Heeft er iemand een ander recept voor me of tips wat ik als vulling zou kunnen gebruiken?
 
Ik ga a.s. kerst ook een kalkoen proberen op mijn ei.

Aan vulling zat ik te denken aan iets met tamme kastanjes, gehakt, spruitjes, champignons, etc.

Of een combinatie met rijst, ragout, kerrie, perzikken.


Maar vaak wordt er gewoon wit brood gebruikt als massa aangevuld met smaakjes. (worst, paprika, bacon, krenten, knoflook, bouillon, boter, etc)
 
Ik zou er geen stuffing in doen. Dan is je kalkoen droog als je stuffing gaar is. Mijn Amerikaanse vriendin maakte ook altijd de stuffing apart. Geeft een veel beter resultaat.
 
Vorig jaar met kerst een kalkoen gemaakt. De nacht ervoor in een pekelbad gelegen en na het drogen in de koelkast ge?njecteerd met een mengsel van boter en kippenbouillon. Onder het vel op de borst kruidenboter gestopt (boter met kippenkruiden) en opgevuld met kwartjes ui, appel en citroen. Die houden alles vanbinnen ook sappig denk ik. Bijna 5 uur indirect aan 150 graden en elk half uur besmeerd met gesmolten kruidenboter. Die staat dit jaar zeker terug op de planning.

 
Pascal de boeck zei:
Vorig jaar met kerst een kalkoen gemaakt. De nacht ervoor in een pekelbad gelegen en na het drogen in de koelkast ge?njecteerd met een mengsel van boter en kippenbouillon. Onder het vel op de borst kruidenboter gestopt (boter met kippenkruiden) en opgevuld met kwartjes ui, appel en citroen. Die houden alles vanbinnen ook sappig denk ik. Bijna 5 uur indirect aan 150 graden en elk half uur besmeerd met gesmolten kruidenboter. Die staat dit jaar zeker terug op de planning.
Hi Pascal, weet je toevallig nog hoe zwaar je kalkoen was?
 
Titaan zei:
Pascal de boeck zei:
Vorig jaar met kerst een kalkoen gemaakt. De nacht ervoor in een pekelbad gelegen en na het drogen in de koelkast ge?njecteerd met een mengsel van boter en kippenbouillon. Onder het vel op de borst kruidenboter gestopt (boter met kippenkruiden) en opgevuld met kwartjes ui, appel en citroen. Die houden alles vanbinnen ook sappig denk ik. Bijna 5 uur indirect aan 150 graden en elk half uur besmeerd met gesmolten kruidenboter. Die staat dit jaar zeker terug op de planning.
Hi Pascal, weet je toevallig nog hoe zwaar je kalkoen was?

Die was 5,2 kilo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan