BasBQ
Beef en Steak

Kalfskarbonade op het ei

Hansworst

Sprokkelaar
Berichten
35
Ok,  Ok. ..... ik heb ook de stap gemaakt. Afgelopen week eindelijk een green egg gehaald in Cuijk. Fijne service bij het BBQ paleis!
Ik heb er al het ??n en ander op klaar gemaakt en zie weer een leuke uitdaging voor me voor vandaag. Ik was gisteren bij een Turkse slager en vroeg om een paar kalfskarbonades .  Doe maar lekker dik zei ik.... Ok,  heb nu drie karbonaadjes van 3 tot 4 cm dik klaar liggen. Maar wat doe ik er mee? Nummer 1 gaat in de mosterd, nummer twee, olie en knoflook en nummer drie bestrijk ik tijdens de bereiding regelmatig in met bbq - saus denk ik. Maar goed,  ik zal het ei op 110 tot 120 graden houden en daar de vleesjes langzaam bij garen of is het vlees te mager en moet het gewoon vlot gegrild worden (Wat Door de dikte lastig is). Ik was op zoek naar een geschikte kerntemperatuur en dat bleek best lastig.  Tussen de 55 (rare) en 65 graden (wel done) dacht ik. Ik ga voor de 58 graden maar vraag me af of dat ok is. Wat denken jullie? Garen tot 58, dan ff rusten en nog ff het ei loeiheet opstoken en dan de vleesjes kort een laatste tik geven? Of zit ik er helemaal naast?
Tips welkom, om een uur of half 5 gaan ze er op, ik reken op ongeveer anderhalf tot 2 uur bereidingswijze. Ja,  net ff anders dan "normaal", dit kon wel eens helemaal mis gaan, maar ja we gaan het zien.
Zeg het maar.
 
Kalfskotelete, waanzinnig lekker.
Peper zout olijfolie en salie.
Langzaam op kern temperatuur brengen en daarna even af grillen.

Heerlijk met een mooie salade en risotto.
 
Zoals gezegd, de kalfskarbonades op temparatuur gebracht in het ei waar ik de temp goed rond de 115 graden kon houden. Dit ging wat sneller dan verwacht, ongeveer 5 kwartier. De karbonades waren ongeveer 3 cm dik en zo'n 850 gram per stuk. Kerntemperatuur naar 57 graden gebracht en toen onder folie (met extra handdoek erover) lekker laten rusten tot  tot de gasten er waren. Dat duurde nog een uurtje. Toen het ei flink opgestookt en het vlees afgegrild. Het was super!
Lekker in de olie (met vleugje citroen), knoflook en rozemarijn laten marineren.
IMG_20160617_143541_zpsty8xoj61.jpg


Gezellig samen (voor de laatste keer) De egg is trouwens een large.
IMG_20160617_180044_zpshxgzan3d.jpg


Mooi vleesje
IMG_20160617_180102_zpsqbbf9izk.jpg


Zo, ff afgegrilden aanvallen maar.
IMG_20160617_185456_zpsxnnnwi6c.jpg
 
Lijkt me heerlijk!
 
Die lust ik ook wel, zien er heerlijk uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan