BasBQ
Beef en Steak

Kalfs/runderwang pastrami

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
Binnenkort gaan we op bezoek bij familie in Wenen. Nu wil ik wat lekkers meenemen.

Ik heb nog kalfswangen liggen en die zijn heerlijk en houden ook nog wel structuur nadat ze bereid zijn en dat is heerlijk.
Nu had ik mij bedacht dat deze ook erg geschikt zouden zijn voor een pastrami.

Het idee is om het [mention]noskos [/mention] pastrami shortribs recept te gebruiken als basis en alleen als vervanging de shortribs te vervangen door de kalfswangen.

De pekeltijd wilde ik wel verkorten tot 2 dagen omdat de hoeveelheid colorozozout toch best heftig is op de dunne kalfswangen.

Nu de vraag: Heeft hier iemand al wat ervaring mee met runder/kalfswangen.
Ik wil namelijk niet een oneetbaar resultaat door de hoeveelheid zouten.
 
Ik heb helaas (nog) geen ervaring met het maken van pastrami maar de hoeveelheid colorozozout pas je toch gewoon aan adhv het aantal gram kalfswangen dat je gebruikt?

@Ewald heeft hier een heel goede uitleg over geschreven: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/pekelen-met-colorozo-volgens-de-eu-richtlijn.21222/

Ik zie dat het recept van @noskos vraagt om 125g colorozozout maar ik verwacht dat je dit gewoon volgens de formule van @Ewald kan aanpassen aan de hoeveelheid kalfswangen die jij gaat gebruiken.

Door alle mentions zullen ze dit vast snel ontkrachten of bevestigen ;)
 
Binnenkort gaan we op bezoek bij familie in Wenen. Nu wil ik wat lekkers meenemen.

Ik heb nog kalfswangen liggen en die zijn heerlijk en houden ook nog wel structuur nadat ze bereid zijn en dat is heerlijk.
Nu had ik mij bedacht dat deze ook erg geschikt zouden zijn voor een pastrami.

Het idee is om het [mention]noskos [/mention] pastrami shortribs recept te gebruiken als basis en alleen als vervanging de shortribs te vervangen door de kalfswangen.

De pekeltijd wilde ik wel verkorten tot 2 dagen omdat de hoeveelheid colorozozout toch best heftig is op de dunne kalfswangen.