BasBQ
Beef en Steak

Jodenhaas, Rosbief, Picanha & Spareribs

 

Tentij.s

Kooltjesharker
Berichten
147
Na de geboorte van onze dochter een kleine 3 weken geleden hadden we besloten om er maar een rustige kerst er van te maken en niet te veel poespas deze dagen. Maarja hoe dichter bij de kerst hoe meer het begon te kriebelen. Aangezien ik beloofd had rustig aan te doen deze dagen natuurlijk maar gekozen voor Low & Slow op de WSM.  Op die manier toch niet gelogen met het rustig aan doen  :D

Omdat ik een paar dingen zelf wilde proberen na het lezen van verschillende artikelen hier ben ik naar de van der Valk versmarkt in voorschoten gereden om vlees in te kopen.

De eerste wat ik wilde uitproberen was een jodenhaasje. Verder nog een lekker stukje rosbief meegenomen om warm op toastjes te serveren (weer eens iets anders als beschuit met muisjes)  :)
Daarna een mooie picanha meegenomen van 1,6 kilo. En als laatste op verzoek een viertal slabs ribben.
Voor wat betreft de ribben vraag ik me af wat ik nu eigenlijk in huis heb gehaald. Aan de vorm en grootte te zien waren het geen baby backribs. Ik twijfelde dus wel wat aan de bereiding, maar daarover straks meer.

Ik ben zoals gezegd begonnen met de jodenhaasjes. Deze als eerst even met wat zout op het hete rooster een lichte streep gegeven en vervolgens ingesmeerd met mosterd en een mengsel van knoflook, peper, basilicum en peterselie. Deze langzaam gegaard tot 50 C.  Het resultaat mocht er wezen en ik was aangenaam verrast door dit lekkere stukje vlees

61e6ea6f2bad4c0b1c71a7b90c0ae207.jpg


c19d854cc5b3237c9441bb221995fac5.jpg


De volgende dag begin van de middag de overgebleven briketten opnieuw aangestoken en simpelweg de rosbief met wat peper en zout op de smoker gelegd.

cbb24bf0cd20e521880b9f818c7d99c3.jpg


Begin van de avond nieuwe starter met briketten aangemaakt en de Picanha ondertussen ingekerfd en besprenkeld met grof zeezout
Thermometer erin en op de 110C gegaard tot een kern temperatuur van 50C. Hierna de hele bovenring van de WSM verwijderd en het rek direct boven de kolenring gelegd. Het stuk vlees vervolgens met de vetlaag naar beneden 5 graden door gegaard naar de 55C. Hierbij wel telkens het vlees van de Q afgehaald om te zorgen dat het niet zou verbranden. De buren kwamen nog even naar buiten aangezien ze dachten dat de schutting in de brand stond  :)

Na het opdienen de Picanha voorzien van een beetje ChimmieChurrie

De conclusie is dat we dit vlees zeker binnenkort weer gaan maken... jemig wat een heerlijke smaak heeft dit.

a225ba6545f1707676929567b1bd19e6.jpg


31fb8b06a9ebfe56b413f9a4878c49c7.jpg


28eb5d48d8fb557595b236f0788c10da.jpg


d244581f0ab6b34de396ac58b7275e9a.jpg


add6cb2e9a2ec03089431cd0da2dbb22.jpg


d177ba479c695ae0707c46d0d47abf15.jpg


//cloud.tapatalk.com/s/5862b9d6ae384/20161225_195840.mp4

De 2e Kerstdag op verzoek wat vrienden van spareribs voorzien. Al met al ben ik met de ribbels nog het langst bezig geweest. Vooral het zoeken naar een lekker recept was lastig aangezien ik alles lekker vind wat ik hier op het forum lees!!

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de rub en glaze van "Easterwood" Frits. Daarnaast ook gebruik gemaakt van het mobsausje van Noskos uit het recept van de clasic spareribs. Al lezende ging ik zoals ik eerder al zei twijfelen over de soort ribben die ik had liggen. Vooral het verschil in garing tussen de baby backs en de buikribben baarde me zorgen aangezien ik misschien in tijdnood zou komen. Al met al maar wat logisch verstand gebruikt en de schema's wat aangepast. De ribben heb ik bereid op onderstaande manier:

Rub:
4 el Rietsuiker
4 el smoked paprika
4 el zout
4 tl mosterd poeder
4 tI Uien poeder
4 tl knoflookpoeder
4 tl zwartepeper

Glaze:
8 el Bbq sauce
4 el ketjap manis
4 el honing
2 el basterdsuiker

Mopsaus:
200 ml appelsap
3 el sojasaus
3 el whiskey (Jack)
3 el roomboter

Voorbereiding:
Spareribs dag van te voren ontdooien ontvliezen en 2 uur laten wellen in de cola. Goed droogdeppen (niet afspoelen) en insmeren met de rub. In de vershoudfolie wikkelen en in de koelkast bewaren.

Bereiding: (321-methode aangepast naar 221)
Wsm via minion methode en met waterpan opstoken tot 100". Racks op de roosters verdelen en via 2-2-1 methode garen. Hierbij beetje gezond verstand door de tijden te varieren naar gelang de dikte van de ribben

2:
Om de 45 min een klein handje (opscheplepel) hickory op de kolen. In deze eerste fase is de temp rond de 102" blijven schommelen

2:
Mobsaus verwarmd en de ribben van de wsm af en inwikkelen in de folie. Per ingepakte rib een flinke scheut van de mobsaus toevoegen . Eventueel kolen wat herverdelen en de temperatuur omhoog schroeven tot 120C

1:
De ??n heb ik bij deze sessie verkort tot 1/2. Aangezien de ribben na de folie al aardig van het bot los kwamen heb ik voor het laatste deel de waterpan uit de QSM gehaald. De ribben ingesmeerd met de Glaze en weer zo voorzichtig mogelijk teruggelegd op het rooster. Na 30 minuten was de glaze voor mijn smaak genoeg ingedikt en gecaramelliseerd zodat de ribben van de wsm af konden.

Resultaat:
De ribben waren simpelweg verrukkelijk.
Voor mijn smaak precies de goede bite. Het vlees viel niet spontaan van het bot af, maar het koste niet veel moeite om de ribben van het vlees te ontdoen.
De combinatie van de wat zoutige rub en het het meer scherpere (niet pittig) mobsausje door de whiskey afgemaakt met de zoet rokerige glaze was perfect.

b86d971290f5d0ada70d941914306391.jpg


0e347edd583112f490c35654805a0617.jpg


d76cc13d7d8ab96798df0347f2aa01b4.jpg


804710849f8ba56d7e0157a6e02cbeaa.jpg

Uh
 
Mooi gedaan allemaal!
 
prachtige gerechten, en in voorschoten kun je goed terecht voor een mooi en betaalbaar stuk vlees
 
Ziet er top uit, tafeltje voor 4 bij het raam, 2e kerstdag 2017 alstublieft :)
 
Ziet er super uit! Krijg spontaan trek, maar moet toch tot oudejaarsavond wachten.
 
Dat ziet er heerlijk uit!
 
Mooi verslag! En lekker vlees man. Ik heb met picanha al diverse malen een hele goede beurt bij de schoonfamilie gemaakt
 
Dat lijken wel plaatjes.........euh shit dat is ook zo, allemaal kwijlplekken op mijn scherm. X( X(
 
Lekker hoor!
Krijg er honger van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan