BasBQ
Beef en Steak

Jodenhaas en gevulde puntpaprika's

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Vermits gisteren de Makro gesloten was wegens 'staking', ben ik eens bij Carmans-Van Zon gaan kijken omdat het veelbelovend klonk op de website. Echter zijn er 3 vestigingen, maar enkel degene waar ik kom, is het minimalistisch :rolleyes: Maar goed, er waren spareribs natuur en nog wat dingetjes.
En daar lag dan een mooie Jodenhaas van iets meer dan 600gr. Ideaal om met het vrouwtje te verorberen. Ik had het nog nooit gegeten, nog nooit klaar gemaakt en zelfs nog nooit van gehoord.

Daarstraks eventjes vechten met de KJ, want had er nog overschot van klein en goedkoop houtskool in gedaan omdat die ook ooit op moet, maar kreeg hem moeilijk in gang. Uiteindelijk lukte het wel :ROFLMAO:

De Jodenhaas een uurtje van te voren uit de frigo gehaald en wat later ingesmeerd met een beetje olijfolie zodat de dry rub er goed in bleef plakken. Voor de rub heb ik de Grate Goods Beef or Steak Rub genomen wat achteraf gezien een zeer goede keuze was.

Ik heb de KJ nog niet zo heel lang en vooral de reverse sear gedaan. Vandaag gekozen voor de 'initial sear'. En geen idee hoe het komt, maar de kamado reageerde enorm snel op de wijzigingen. Mss door dat kleine goedkope houtskool? Dus de run liep wel lekker.

Eerst aan elke zijde 2 min dicht geschroeid toen de dome rond de 230 à 250° zat om dan de deflector erin te leggen en de rooster hoger te leggen om het vleesje aan 150° dome door te laten garen naar 53°. Daarna onder wat alu folie gelegd en lekker laten rusten.
In die tussentijd kon ik de gevulde puntpaprika's erop leggen. Deze waren gevuld met peper, tijm en zachte geitenkaas (ja, die kaas die je ook gebruikt bij de Bugels chips).

Vermits het voor 2 veel vlees was, sneed ik niet direct alles zodat we met de overschot nog alle kanten uit konden. Maar alles is op geraakt. Nog nooit meegemaakt dat mijn vrouw zoveel vlees binnen speelde. De cuisson was deze keer perfect en kan voor mezelf dan ook spreken van een culinair orgasme :ROFLMAO:
Ook de gevulde puntpaprika's waren een winnaar.

Ik weet nu wel zeker dat ik bij elke bestelling bij de boer, een aantal jodenhaasjes erbij neem. Vorige keer was ik ze vergeten en stuurde het nog na, maar heeft hij overzien.

IMG_8561.jpeg


IMG_8566.jpeg


IMG_8567.jpeg


IMG_8572.jpeg


IMG_8575.jpeg


IMG_8577.jpeg


IMG_8579.jpeg
 
Diamanthaas, zo smaakvol. Prachtig. Een van mijn lievelingstukken “vergeten” vlees, dus samen met longhaas (onglet) en maminha (liesstuk of ezeltje). Try!
 
die is goed gelukt zeg
ziet er heerlijk uit
 
Prachtig gelukt. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, maar staat wel al langere tijd op mijn lijstje om eens te maken
 
Prachtig gelukt. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, maar staat wel al langere tijd op mijn lijstje om eens te maken

Zeker doen. Jammer dat ik er nu pas op uitgekomen ben. Had er wel al een paar keer wat van gelezen.
 
Lekker genoten samen dus
En straks de vriezer weer vol 😉
 
Lekker genoten samen dus
En straks de vriezer weer vol 😉

Zei net tegen mijn vrouw dat de vriezer te vol zit. :D
Probleem is dat het allemaal stukken zijn van minstens 1,5 kg, en dat is teveel voor ons 2. En elke week volk uitnodigen is momenteel niet aan de orde in België. Ik ga in het vervolg wat omzichtiger moeten omgaan met Vleesinkopen o_O

Dus ga eerst eens wat plaats moeten maken :D
 
En elke week volk uitnodigen is momenteel niet aan de orde in België

Dat zie je verkeerd, nodige gewoon iedere week dezelfde mensen uit, neem diegene met de beste wijn smaak en laat hun voor de wijn zorgen :D
 
Dat zie je verkeerd, nodige gewoon iedere week dezelfde mensen uit, neem diegene met de beste wijn smaak en laat hun voor de wijn zorgen :D

Dat is het hem net. Die mensen hebben niet liever, maar mijn bankrekening wordt daar niet beter van :D Maar van in de diepvries te blijven liggen, ook niet :ROFLMAO:

We hebben een mooie vriendenkring en komen regelmatig bij mekaar over de vloer om te bikkelen. Echter nu met Corona kunnen we ze niet allemaal tegelijk laten komen. Dat zijn 10 volwassenen en een 8-tal kinderen afhankelijk bij welke partij sommige kids zijn (samengestelde gezinnen). En er is zo 1 vriend bij die nogal wat jaloers is als de anderen komen eten en hij er niet bij is :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan