BasBQ
Beef en Steak

Jamaican Jerk Pork & Kip van het plankje

 
 

ThaReaper

Kooltjesharker
Berichten
158
Eindelijk was het dan weekend dus..... tijd om weer te gaan stoken  :D

Aangezien er laatst 2 mooie grote procureurs de vriezer in zijn gegaan begon het toch enorm te kriebelen hier wat moois van te maken, toevallig was ik tijdens het doorbladeren van Planet BBQ al de "echte" Jamaicaanse Jerk tegengekomen maar had verder niet gekeken naar het stuk vlees wat gebruikt werd. (Ik doe het meestal over de kip namelijk)
Dit was voor mij ook meteen een mooie mogelijkheid om al een recept uit te proberen wat op mijn "mogelijk-lijstje" staat voor de S&M. ;)

Ondanks dat het recept schreef dat 4-6 uur marineren voldoende was, ben ik eigenwijs geweest en het gisteravond al in de marinade gezet, in Planet BBQ schrijft Stephen dat een hoop van de hitte verloren gaat tijdens het garen. Wij dachten dat het dus wel mee zou vallen en het best een nachtje kon staan voor wat extra hitte...  :))

Nu denk ik dat alleen het recept een hoop mensen al zal afschrikken om het ?berhaupt te proberen maar toch moest ik het proberen om te zien of het inderdaad zo mee zou vallen (tip voor als je het wil proberen: Doe het niet zo als mij!  =)) )
Het recept vraagt meteen bovenaan al meteen om 500g Scotch Bonnet/Habanero/Madamme Jeanette pepers, jawel een halve kilo pepers  8-}
En dit zou dan ongeveer een liter aan marinade opleveren..
Ik had zo mijn bedenkingen, niet zozeer voor mezelf maar meer voor de andere mee-eters, dus besloten om hier nog kip van het plankje bij te maken naar recept van Gammetje (waarvoor enorm veel dank!)

Gisteravond begonnen met de voorbereidingen, de marinade was erg makkelijk, gooi alles in de blender en laat die het werk doen :D
Daarna de procureur vlinderen, aan beide zijdes insnijden en in de marinade zetten, het vlinderen was nog een hele kunst met mijn niet zo enorm scherpe mes maar het is uiteindelijk gelukt ;)

Allereerst natuurlijk de groepsfoto :p
20141010_223351.jpg


De overheerlijke marinade  >:)
20141010_231956.jpg


Het stukje vleesch
20141010_233236.jpg


Lekker in de marinade voor het slapen gaan  B-)
20141010_233550.jpg


Toen was het tijd voor een beetje nachtrust en ben ik vanmorgen begonnen aan de marinade voor de kip zodat deze ook goed kon intrekken.

20141011_105634.jpg


Dit is in een ziplock de koelkast ingegaan en heeft zo'n 4-5 uurtjes liggen marineren voordat ik het spek er om heb gewikkeld.
Kort daarna kwam Paul al binnenwandelen en zijn we langzaamaan begonnen met de voorbereidingen.

Rond een uur of 1 begonnen met de smoker warm te stoken en toen deze mooi warm was mocht de Jerk er op, hier heb ik zelf geen foto's van gemaakt aangezien mijn handen onder de marinade zaten :p
Als ik ze van Paul heb zal ik hem even erbij zetten ;)
Toen ik in de schaal keek zag ik nog behoorlijk wat marinade liggen, dus wat doe je dan....? (Slechte keuze  =)) ) Lekker er op smeren!
Paul en ik hadden de marinade al geprobeerd en het was echt hopen dat de hitte zou afnemen want het was echt belachelijk hoe lang het bleef branden.

Tussendoor even stiekem spieken naar het varkentje  :D
20141011_161007.jpg


Toen het varkentje op zo'n 73? zat de kip erbij gedaan, we hadden nog wat stukjes kip Masala gekregen dus die ook erbij gedaan.
20141011_172420.jpg


En toen vonden de weergoden het wel goed geweest en besloten ze ons eens even flink te pesten...  X(
Het kwam met bakken uit de lucht vallen en de smoker stond flink te stomen in de regen, maar hij bleef mooi op temperatuur met alle schuiven open.

Na de plensbui bleef het gelukkig verder droog en niet veel later gaf de thermometer aan dat de kerntemperatuur 88?C was!
De Jerk en kip hebben we vervolgens mooi in plakjes gesneden om op een broodje te kunnen doen.
20141011_184146.jpg


Het eindresultaat van ons middagje
20141011_184658.jpg


Nu zijn zowel Paul als ik inmiddels wel aardig wat hitte gewend, maar tijdens het snijden van de Jerk hebben we al een stukje geprobeerd en waren we het snel eens dat het gewoon belachelijk was  =)) >:)
Iedereen is zo moedig geweest om het te proberen maar verder als een paar happen kwamen de kids (nja tieners) niet, de hitte bleef dan ook 10 minuten goed branden als je niet bluste  :p
De kip vond iedereen heerlijk en hier maken we de volgende keer meteen een hele kilo van klaar zo lekker is ie!!

Dan als laatste nog de wijze lessen van vandaag  :D

1.) Niet denken dat je het beter weet als iemand die de wereld af reist op zoek naar BBQ recepten en gewoon het recept volgen  L-)
2.) Nooit de overgebleven marinade extra er overheen smeren...
3.) Jerk heet niet voor niets Jerk  =))
4.) 500g Habanero's/ Mme Jeanettes met zaadlijst ben ik ook niet tegen bestand :p
5.) Handschoenen zijn echt geen overbodige luxe als je met deze pepers werkt, wc bezoekjes zijn anders niet leuk  :((

Thanks for watching!
 
Mooie run, jammer van het resultaat....
Misschien de volgende keer eerst iets van de marinade proeven voordat je het vlees erin legt?

Zag gisteren nog een tip op 24kitchen van ene Jamie  ;), proef eerst wat van de peper en bepaal aan de hand daarvan hoeveel je gaat gebruiken
 
Ceriel zei:
Mooie run, jammer van het resultaat....
Misschien de volgende keer eerst iets van de marinade proeven voordat je het vlees erin legt?

Zag gisteren nog een tip op 24kitchen van ene Jamie  ;), proef eerst wat van de peper en bepaal aan de hand daarvan hoeveel je gaat gebruiken

Haha ik heb de marinade geproefd, zowel voor het marineren als erna, denk dat de grootste fout is geweest om de marinade er overheen te smeren na dat ie op het rooster lag. :p

Die tip van Jamie volg ik normaal ook op maar op een halve kilo pepers weet je het natuurlijk nooit  =))
 
Ach ach, de bekende chili-pielie.....

Een van mijn twee bazen overkwam het ook. Voor het snijden van de pepers had ik al aangegeven dat je niet alleen na het toilet je handen moet wassen, maar ook ervoor. Niet luisteren dus en resultaat: rode kop, bliksem en verdoemenis en geen sex met het vrouwtje die dag..... Gelachen dat we met zijn allen hebben!!!

Maar zelf ben ik natuurlijk ook niet altijd even slim..... Een heerlijke chili-chutney aan het maken met zelf geteelde pepers (6 soorten, in totaal zo'n 2 kilo) en 4 soorten paprika (2 kilo) en 5 soorten tomaten. De pepers en paprikas geblakerd op de BBQ en natuurlijk met wat eikenhout gerookt. Toen overal het velletje vanaf gehaald en met de tomaten, uien, laurier, gember, citroengras, rietsuiker, jeneverbes en paradijsparels aangezet. Dit een hele tijd laten stoven en blijven roeren.

Op een gegeven moment begonnen mijn handen te jeuken en krijg ik verschrikkelijke pijn aan mijn handen. Ik gevraagd aan mijn zwager of de damp die van de prut afkwam zo warm was, maar dat was het niet. De pepers en paprikas had ik ontveld zonder handschoenen.....

Na het koelen in een ijskoude bak met water ging het iets beter. Mijn schoonzus zei tegen mij: doe een verkoelende en verzorgende creme op je handen..

EN DAT WAS HET STOMSTE WAT IK OOIT GEDAAN HEB (en ik heb best al onnozele dingen gedaan).

Capsaicinne is namelijk een olie en met een verzorgende, en in de huidtrekkende creme, neem de creme de olie mee dieper de huid in..... 2 dagen ziek moeten melden, kon mijn handen niet gebruiken. Anti-histamine tabletten geslikt en dit deed de pijn iets afnemen......

Maar de chili-chutney was heerlijk...
 
jammer dat het resultaat zo tegenviel, maar ik denk dat je deze sessie heel veel hebt geleerd  ;)
 
Lekker hoor, jerk. Maar voor 99,99% van de mensen zal bovenstaande snel te pittig zijn. Ik maak ook nog wel eens sambals van Jeanettes, Adjuma's of Naga's, maar die zijn eigenlijk alleen maar zinvol voor mezelf :)
Ik heb die planet bbq ook onlangs aangeschaft, dus ik ga die jerk ook maar eens maken. Met wat minder hitte zal het best lekker zijn!
 
El Fumarole zei:
Lekker hoor, jerk. Maar voor 99,99% van de mensen zal bovenstaande snel te pittig zijn. Ik maak ook nog wel eens sambals van Jeanettes, Adjuma's of Naga's, maar die zijn eigenlijk alleen maar zinvol voor mezelf :)
Ik heb die planet bbq ook onlangs aangeschaft, dus ik ga die jerk ook maar eens maken. Met wat minder hitte zal het best lekker zijn!

Ja zeker een aanrader als je van pittig houd, maar laat die overgebleven marinade alsjeblief in de schaal achter  =))
Waarschijnlijk neemt de hitte in de bark inderdaad aardig af want de stukken waar geen dikke marinade-laag zat waren nog goed te hebben (voor mij dan, ze zijn nog steeds flink heet :p)

Het was zeker een heel leerzame run en ben evengoed niet heel ontevreden over het resultaat, toch weer een aantal wijze lessen geleerd dit weekend!

eamesz zei:
Ach ach, de bekende chili-pielie.....

Ja hier heb ik inmiddels genoeg ervaring mee helaas, een ding waar je alleen nooit aan went is de napalm die een aantal dagen later komt  =))
Schurend over de bank heen kruipen in de hoop dat het wat afneemt  :(( :))

Dit recept is wel een blijvertje alleen ga ik hem nu tweaken voor ons, mijn huisgenoot is ook geen groot fan van kaneel en denk dat als de hitte afneemt je die ook beter gaat proeven.
Ik hou jullie op de hoogte  ;)
 
een soort groot uitgevallen Atomic Pork turd dus  :p
 
Haha cool heb je het na een paar hapjes al niet meer maar het was zeker wel leuk om eens die grens op te zoeken.

Dit was ook het eerste wat van de smoker afkomt waarvan we zeggen dat we het nooit meer op die manier zullen doen  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan