BasBQ
Beef en Steak

Jalapeno Hotsauce (gefermenteerd)

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.094
Beste bbq collega's

In het verleden heb ik mezelf laten inspireren door @Sander72 . Hij had een fantastische hotsauce gemaakt en toen moest ik er zelf ook eentje maken.
Het is toen deze geworden : https://www.bbqgenootschap.nl/threads/hotsauce-een-big-boys-sriracha-saus.31543/
Smaakte goed en was behoorlijk scherp.

Omdat het eigenlijk ontzettend leuk en vooral erg lekker is om zelf een hotsauce te maken, werd het tijd voor een nieuwe.
Deze keer dus met Jalapeno pepers. Niet zo heel veel foto's gemaakt want zo spannend is het niet, maar wilde dit graag delen omdat de smaak echt heel erg lekker is, en voor ons een blijvertje.

Ingrediƫnten:
30 jalapeno pepers, steeltjes eraf en in de lengte halveren
half bolletje knoflook, teentjes grof in schijfjes gesneden
1 gele paprika, in grove stukken (volgende keer een groene omwille van de kleur en de smaak)
1 rode ui, in grove stukken (volgende keer een witten omwille van de kleur)
En voor de volgende keer, op het einde misschien komijn toevoegen

Vervolgens het hele gezelschap in een weckpot oid en onder water zetten. 2% zout toevoegen (tov de inhoud, dus eerst pot leeg wegen en daarna gevuld wegen)
om het vervolgens 3 weken te laten fermenteren. Langer mag ook. PH zat bij mij na 3 weken tussen de 3 en de 4
Voor meer info mbt fermentatie kan je terecht bij het boek van meneer Wateetons: Over Rot

Zoals gezegd: na 3 weken de pot afgegoten door een zeef boven een pannetje. Vervolgens de inhoud van de zeef in de blender, met een eetlepeltje van het vocht erbij, en blenden maarrrrrrr. Naar wens kan je nog een eetlepeltje vocht toevoegen om de juiste consistentie te krijgen.
Hierna de hotsauce in een beugelflesje gedaan, gepasteuriseerd in een pannetje water. Klaar.

Eindoordeel:
Heel erg lekkere hotsauce. Het frisse van de jalapeno is herkenbaar. De knoflook is ook lekker aanwezig.
De scherpte is goed. Niet teveel (de variant met de madame jeanette was een stuk scherper) maar zeker aanwezig. Het is nog steeds geen sauce waar je even een eetlepeltje van wegtikt o_O šŸ„µ
Alleen de kleur vind ik jammer. Lijkt op die groene tabasco-saus. Daarom volgende keer een groene paprika ipv een gele (de smaak hiervan zal ook beter bij de jalapeno passen lijkt me) en geen rode uit.
Maar verder: topsaus!!! Ben er heel tevreden over. Smaak (en gloedje) blijft nog lang aanwezig in je mond. Heerlijk !!!

Hier de pics, or it didnt happen:

3 weken geleden:

IMG-20231014-WA0002.jpg



Afgegoten en in de blender:

IMG-20231104-WA0010.jpg


En uiteindelijk in de beugelfles:

IMG-20231104-WA0008.jpg


Dank voor het kijken
Rick
 
Laatst bewerkt:
Komt die kleur niet door het pasteuriseren?

Ik heb dat namelijk ook gehad met een sambal van madame Jeanette s.
Die was prachtig geel maar na het wecken een vies groen goedje.

Verder; fantastisch! Lijkt me heerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Rick, klinkt erg lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan