BasBQ
Beef en Steak

Hotsauce, een big boys sriracha saus

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hoi bbq collega's

Hier op het forum is door een aantal mensen al eens hotsauce gemaakt.
En van een beetje pittigheid zijn we hier niet vies. Sriracha is standaard aanwezig. :cool:

Een tijd geleden werd ik er echt door getriggerd dankzij @Sander72 om dit zelf ook eens te doen.
Hij maakte een schitterende sauce en alleen al de kleur was/is fantastisch.
Dit wilde ik ook.

Maar het zakte een beetje op mijn todo totdat een andere goeie bbq maat, @Laurens, dit ook had gemaakt.
Toen moest het gebeuren en enkele weken geleden liep ik bij de Hanos tegen alle gerechten aan in voldoende mate.
Geen excuses meer, alles inpakken graag.

Een beetje het recept gevolgd van Sander72 en een beetje het recept gevolgd van meneer wateetons uit zijn boek: Over Rot.
En zo kom je dan tot een recept dat het uiteindelijk gaat worden:

20 st madame jeanette, steeltje eraf en gehalveerd of in vieren
1 mango, geschild, in stukken
1 gele paprika, in stukken
half bolletje knoflook, in stukjes/plakjes
stukje gember, niet geschild, in stukjes/plakjes
1 ui of 2 sjalotten, gesnipperd
Alles in de fermentatie pot, water erin totdat het onder staat
2% zeezout op het gewicht van het water+ingrediënten (dus eerst de lege pot wegen....)
en voor 3 weken lekker laten borrelen op de aanrecht.
Na 3 weken de pot leegstorten in een zeef, de pekel opvangen
Alles in de blender helemaal de moeder draaien en af en toe een lepel pekel erbij totdat de gewenste dikte er is.
Omdat ik bang was dat het te zuur zou worden heb ik tussendoor even geproefd en met een beetje water ipv pekel
aangevuld zodat de saus naar onze mening de juiste dikte had. Nog een snufje zout erbij voor de smaak en klaar was het.
Aan het einde van de rit ook nog even gepasteuriseerd.

Het heeft een heerlijk, maar niet overheersend zuurtje. Het kleine beetje zout maakt deze sauce wat volwassener vinden wij.
En de pittigheid en smaak??? Nou..... nadat de eerste fire-storm wegtrekt 🥵 blijft er een heerlijke smaak in de mond. Het is een topsauce geworden!!!!! Sriracha, eat your heart out 💪💪💪

De pics, en geniet van de kleuren


(aantal teentjes knoflook strookt niet met de werkelijkheid 😎)
20220604_144004.jpg


en hatseflats, in de fermenteerpot
20220604_151641.jpg


Na 3 weken ff de zuurgraad meten: ca PH 3
20220626_132055.jpg


Leegstorten die pot boven een pan
20220626_132221.jpg


En blitzen maarrrrrrr.......
20220626_132456.jpg


20220626_132533.jpg


Eindresultaat
20220626_161705.jpg



Man man man, wat een heerlijke saus. Zojuist ff een klein theelepeltje getest door een lekker soepje.
Nou, dat is prima te doen zeg.
Heb ook meteen wat flessen besteld met beugeldop want hier wil ik altijd wel een voorraadje van.

Sander en Laurens; dank voor de inspiratie mannen. Toppertje dit.

Dank voor het kijken

Rick
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk! Leuk ook dat je de rode madame jeanettes gepakt hebt. Geeft toch voor het oog weer een compleet ander resultaat.
Flesje ruilen? 😋
 
Geweldig!

Mooi gedaan zeg, wil ik ook maken.
 
Jeetje wat leuk Rick, krijg er gewoon trek van!
 
Super gedaan!
Ga ik eerdaags ook doen!

(niet om te zeiken, maar dit zijn geen madame jeanettes maar habanero's. Madame jeanette is langwerpig en fruitiger. In veel winkels zie je habanero's of adjuma's verkocht worden als madame jeanette maar dat is feitelijk gezien onjuist)
 
Prachtig Rick, maar waarom plaats je dit niet bij recepten😭
 
Super. Zo een sausjes wil ik ook wel altijd eens proeven. Na mijn volle beet in een Habanero waarbij ik de helft naar binnen nam, zijn er geen verrassingen meer ... of toch? :ROFLMAO:
 
Prachtig Rick, maar waarom plaats je dit niet bij recepten😭
dank je Ewald,

Heb er nog wel aan gedacht, maar er staan al een paar varianten die erg op elkaar lijken op het forum.
Om nu de "zoveelste" gefermenteerde hotsauce bij recepten te plaatsen.........
vandaar eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan