BasBQ
Beef en Steak

Ja, ik wil....

WilcoZ

Sprokkelaar
Berichten
31
Voorstellen
Ik ben Wilco, afkomstig uit het noorden des lands. Ik hou van lekker eten en kokkerellen maar tot voor kort waren mijn bbq ervaringen beperkt tot het incidenteel een verbrande hamburger, speklap of karbonade van de gril te scheppen.
Ook de pogingen in mijn vriendenkring hadden meestal hetzelfde resultaat. Als vleesliefhebber dacht dan altijd; "geef mij maar een fornuis, zonde van al dat mooie vlees". Tuurlijk best gezellig op een mooie zomeravond, ambiance en drank maken een hoop goed, maar cullinair genieten, nou nee...
Hoe veranderde dat? Wel ik ben al jarenlang liefhebber van een goede sparerib en mijn zoon is ook een groot liefhebber, maar in dit deel van het land heb ik eigenlijk nooit een sparerib gegeten waarvan ik zei wauw...Zoonlief echter, zat het altijd met een wolfachtige grijs op zijn gelaat weg te knauwen en dan vroeg hij mij of ze goed waren....Mwa, eetbaar, was dan meestal mijn commentaar...Kortom het kon niet uitblijven, op wederom zo'n avond begon zoonlief....Zeg Pa (nou dan weet je het wel), kan jij niet eens spareribs maken, jij kan best goed koken...(oudste truc ter wereld..nog steeds effectief). Kortom, als goed ouder betaamd, kan je het opvoedkundig toch niet maken je eigen bloed het genot van een goede sparerib te onthouden, ik bedoel er worden ouders voor minder aangeklaagd!
Pa ging googlen, las veel, kwam op amerikaanse sites (waar ik zelf de beste spareribs heb gegeten), leerde dat de bbq op andere manieren kon worden gebruikt dan een zo heet mogelijk fikkie stoken zodat alles er "very well done" afkwam, las over rubs, mobs, 1-2-3 methodes, ja zelfs over zotten die midden in de nacht opstaan om bij min 2 graden een bbq te gaan onsteken en dat vervolgens 18 uur volhouden om iets te maken wat ze dan vol trots pulled porc noemen. Kortom, dan moet je toch wel een behoorlijke klap van de molen hebben gehad...Dus ja ik meld me aan.....

Oja, die eerste spareribs (volgens de 3-2-1 methode) waren goddelijk.....
 
hoi Wilco.
Leuk verhaal, je bent hier helemaal op zijn plaats. Ik wil je graag over een jaar nog eens spreken als jij ook 's-avonds laat de bbq aan staat te steken voor de pp  :)

schroom niet, stel al je vragen, en post je foto's
oftewel, welkom hier
 
Hahaha... mooi verhaal en heel herkenbaar (afgezien van zoon, die van mij is nog maar 4). Mijn broer, eigenlijk niet zo'n carnivoor dacht ik altijd, heeft mij een paar jaar geleden "aangestoken" (grin) en verwezen naar bluesmoke-bbq.nl (blijft een vreemde site trouwens, is dat een uit het Amerikaans vertaalde site ofzo?). Ik ben nog niet zo heel ervaren, maar mijn spareribs zijn toch al behoorlijk goed gelukt (indirect in Weber 57cm met extra verdieping op 47cm rooster). Ook mijn zalm (1,5 - 2 kg) uit de offset smoker is inmiddels wel bekend in de familie. Mijn pulled porc kan nog beter. Buikspekje is gisterenavond van 20:00 - 23:00 (het was slechts -3_ voor het eerst gelukt (vandaag mooie plakjes gesneden) en nu ligt er weer een hampunt op de offset smoker. Is ook maar een probeersel, poging tot zelf vleeswaren maken. Nou welkom en veel plezier hier!
 
Hoi Wilco, welkom hier, Mooie introductie overigens  8)
 
Welkom op dit forum Wilco, je zult er mooie dingen beleven!
 
Dag Wilco, je verhaal is redelijk herkenbaar alleen dat goede ribs in het noorden niet te krijgen zijn niet. In mijn woonplaats zijn ze te krijgen, helaas is de beste er jaren geleden mee gestopt. Dat heeft mij, ook verschrikkelijke rib liefhebber ook tot het zelf maken gezet. Je verhaal is herkenbaar. Ik heb die klap van de molen gekregen, mede dank zij dit forum. Welkom, de klap komt wel  :D denk ik.
 
Leuk alle reacties!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tot nu toe een mooi weer BBQ-er was. Maar alle recepten en enthousiasme hier doen me wel verlangen naar mooi weer en een heerlijk vleesgerecht. Kortom, toen ik opperde om misschien dit weekend een BBQ te houden keek mijn vrouw me al aan of ik gek was!

Begint het daarmee?
 
WilcoZ zei:
Leuk alle reacties!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tot nu toe een mooi weer BBQ-er was. Maar alle recepten en enthousiasme hier doen me wel verlangen naar mooi weer en een heerlijk vleesgerecht. Kortom, toen ik opperde om misschien dit weekend een BBQ te houden keek mijn vrouw me al aan of ik gek was!

Begint het daarmee?

Vaak wel, en dit blijft niet bij je vrouw alleen  ;) ;D
 
Wilco welkom bij de club! En ja daar begint het mee.
Gelukkig zullen de meeste mensen na het eten van goede barbecue gerechten  je helemaal begrijpen.
 
Ha Wilco, welkom hier, en een leuk verhaal ook!
Mijn Verkering begon te kijken of ik gek was bij Q nr 3 of was het 4, die ik de hut insleepte. Nu kijkt hij nergens meer van op, maar eet er lekker van ;)
 
WilcoZ zei:
Leuk alle reacties!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tot nu toe een mooi weer BBQ-er was. Maar alle recepten en enthousiasme hier doen me wel verlangen naar mooi weer en een heerlijk vleesgerecht. Kortom, toen ik opperde om misschien dit weekend een BBQ te houden keek mijn vrouw me al aan of ik gek was!

Begint het daarmee?

JA
 
WilcoZ zei:
Leuk alle reacties!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tot nu toe een mooi weer BBQ-er was. Maar alle recepten en enthousiasme hier doen me wel verlangen naar mooi weer en een heerlijk vleesgerecht. Kortom, toen ik opperde om misschien dit weekend een BBQ te houden keek mijn vrouw me al aan of ik gek was!

Begint het daarmee?

Ach die blik ik haar ogen veranderd wel na een tijdje gewenning.
Mevr. Nosmo staat tegenwoordig ook gewoon zelf in weer en wind achter de Q. Bij nacht en ontij nog niet, maar daar wordt aan gewerkt.  ;)


Oh, en welkom bij ons uitgelezen genoodschap!
 
Ach die blik ik haar ogen veranderd wel na een tijdje gewenning.
Mevr. Nosmo staat tegenwoordig ook gewoon zelf in weer en wind achter de Q. Bij nacht en ontij nog niet, maar daar wordt aan gewerkt.  ;)


Oh, en welkom bij ons uitgelezen genoodschap!
[/quote]

Leuk jouw reactie Nosmo, ik moet bekennen dat jou site/blog voor mij een niet onbelangrijke bijdrage heeft geleverd van het op "niveau BBQ-en".  Zeer leesbaar voor een leek maar toch met veel kennis geschreven. Die combinatie is zeldzaam dus hou het vol, je inspireert veel wannabee bbqers... En ja ik las over de avonturen van Miss Nosmo, volgens mij een talent in de dop..
 
WilcoZ zei:
Leuk jouw reactie Nosmo, ik moet bekennen dat jou site/blog voor mij een niet onbelangrijke bijdrage heeft geleverd van het op "niveau BBQ-en".  Zeer leesbaar voor een leek maar toch met veel kennis geschreven. Die combinatie is zeldzaam dus hou het vol, je inspireert veel wannabee bbqers...

Ik denk dat je de site van Noskos bedoeld, ik heb geen blog, maar in elk geval dank voor de complimenten ;)
 
Ik denk dat je de site van Noskos bedoeld, ik heb geen blog, maar in elk geval dank voor de complimenten ...



Oeps bloos, ontmaskerd.... Ik kom hier niet om te BBQ-en...... :p :p
 
Welkom Wilco! Veel plezier hier!!!!
 
H? Piet, heb je een eigen site tegenwoordig?!? ;)

Wilco van harte welkom bij het Genootschap! Goede ribs zijn niet alleen in jouw deel van het land niet te vinden hoor, in heel Nederland is het hulen met de pet op met de spareribs. Daarom maken we ze gewoon zelf :D
Gewoon hier blijven hangen, laten zien wat je doet en vragen stellen en voor je het weet tover je de heerlijkste dingen van je barbecue.
 
Breng me nou niet op idee?n Dennis ;)
 
Welkom Wilco
 
Terug
Bovenaan Onderaan