BasBQ
Beef en Steak

it's me

 
 
 

fonsgroen

Kooltjesharker
Berichten
241
Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nog steeds niet het fatsoen gehad mij voor te stellen...... nou bij deze!

ik ben fons, een een ex-horeca man in 020. In de horeca tijd had ik een zeer goede chef met veel BBQ/rook-ervaring die mij heeft laten zien hoe speciaal het roken van etenswaren kan zijn! Inmiddels de horeca al een aantal jaren verlaten maar de "rook/BBQ" ervaring zal ik niet snel vergeten. Inmiddels ben ik bezig met het plannen van de bouw van een dakterras en daar zal zeker aandacht aan de BBQ worden besteed met als voorkeur het "rookgebeuren". Gelukkkig heb ik de rookkast nog in de opslag staan, dus als het dakterras gereed is zal die zeker een plaats krijgen!

Ben sinds een paar dagen aan het meelezen op het forum en dat bevalt me prima! ben zelf niet zo'n schrijver maar zal op zijn tijd zeker mijn mening met jullie delen. Ik ben als onervaren BBQ-er zeer blij te kunnen leren van de door jullie gedeelde ervaring!

Deze rookoven heb ik nog over gehouden uit de horeca periode, hij is in die periode redelijk veel gebruik...... ongeveer 12 zijdes zalm per week (nog met kolen en rookmot..... wat zou een CSG toen handig geweest zijn  ;) ....)

88a05e9e.jpg


Omdat ik niet wachten kon tot het dakterras klaar is heb ik al een rook sessie op het dak gedaan, en dat beviel enorm!

c1c3aea8.jpg



7da7b6da.jpg


Op naar de volgende sessie! kan niet wachten tot het dakterras klaar is!

(ps.... moet nog wel even wennen aan de manier hoe foto's te plaatsen...)
(edit.... inmiddels wel gelukt  ;))
 
hoi Fons,

Welkom bij dit edele genootschap, je bent al lekker aan het rondkijken, helemaal prima.
Leuke rookoven die je hebt, pas maar op als ie op het dak staat dat je schiphol niet gaat storen met je rook  ;)
 
gelukkig gebruik ik nu de CSG dus de hoeveelheid rook is minimaal!
 
Ha Fons, welkom hier!
En om dan gelijk met de deur in huis, of de smoker van het dak te vallen.... Vertel me alles over de manier waarop jij jouw zalm maakt, ik ben nog steeds op zoek naar het voor mij ultieme recept :)
 
Hoi Fons,

welkom op dit forum. Succes met de bouw van je dakterras.
 
thnx dominique!

Wat ik deze keer gebruikt heb is een combinatie van bruinesuiker (320 gram) en grof zeezout (480 gram) zeezout en 1 zijde zalm. Deze zout/suiker met de zalm in een glazen ovenschaal gedaan zo dat de zalm volledig bedekt is met "mix". na 24 uur is de mix geheel vochtig en de zalm droog. De zalm goed afspoelen onder de kraan en 24 uur drogen in de koelkast. Dan de CSG aansteken en in de rookoven zetten, zalm erbij en lekker laten gaan...... na 7 uur kon ik niet meer wachten en heb het staartstuk eruit gehaalt om te proeven..... heeeerlijk!

Volgwnsw week is de volgende sessie (voor een aantal collega's) en dan ga ik ook witte suiker met zeezout proberen. En zoalng ik geen ruimte heb voor een Q zal ik nog geen meer rooksessies gaan houden!
 
Hoi Fons,

Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Welkom Fons! Veel plezier bij dit edele genootschap!
 
Fons welkom op het forum van he BBQ Genootschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan