BasBQ
Beef en Steak

Is er een echt alternatief voor een BGE?

 
 

Superjohn

Stoker
Berichten
357
De kogel is door de kerk....ik heb m'n gas BBQ op marktplaats gezet en het wordt een ei.

Een Big green egg is best prijzig dus zijn er echte alternatieven als je wel kwaliteit wil?

Voldoet een kamado?
Zelf vind ik de http://www.meerbarbecue.nl/primo-grill-pakket-4-primo-grill-ovaal-xl-met-cypr.html ook erg mooi maar voor dit geld koop je ook een BGE.

Nog een alternatief maar net zo duur https://www.meesterslijpers.nl/index.php?route=product/isearch/onefivefour&filter_name=monolith%20keramische%20grill&gclid=CNmw9ta_jsYCFePItAodwGUARw

Als je als rasechte Hollander voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten is er dan een echt alternatief voor een Big green egg?
 
het verschil met monolith is dat je er alles bij krijgt en bij green egg niet dus kwa prijs valt een monolith 300 a 400 euro goedkoper uit
 
Ja een primo, niet dat het uitmaakt qua prijs ;)

De chinezen hebben ook tevreden gebruikers, maar je hebt bijvoorbeeld geen garantie vergelijkbaar met de bge of primo. En soms is voor een dubbeltje op de eerste rang ziiten prima, maar soms pakt het wat minder uit....
 
steady eddy zei:
Een KamadoJoe classic, inclusief alle benodigde accessoires kost hij net geen ?1000,00

En dan ga je bij een BGE richting de ? 2000,- als je de accessoires er bij koopt?
 
SpiKeY zei:
BGE Large met alle noodzakelijke accessoires +/- ?1600

Scheel ?600,-...= z'n beetje 40%.. dan blijft de vraag waar merk ik het verschil is BGE echt degelijker of brand ie beter?

Berghoff Keramische BBQ XL kan je al vinden voor ? 700 (ex accessoires) waarschijnlijk net zo iets als Kamado
 
de dikte van een monlith is even dik als bge.  https://www.meesterslijpers.nl/monolith-keramische-grill-met-onderstel
hier meer info over de monolith
 
De dikte van het keramiek zegt ook niet alles. De samenstelling en compactheid van het keramiek speelt ook een rol en het lijkt me sterk dat die van een niet-BGE-merk hetzelfde is als BGE?

Kamado Joe komt uit dezelfde fabriek als Monolith. Monolith is echter Duits en Kamado Joe is een Amerikaans merk. Volgens mij heeft Monolith er standaard niet zo'n Divide&Conquer systeem bij zoals bij Kamado Joe, maar wel weer zo'n hout-toevoer schuifje.
Toen ik er achter was dat ik toch meer ruimte 'nodig' had dan de KJ Junior me bood, heb ik ook naar de Monolith gekeken, maar wat me bij de Monolith opviel is dat de dome thermometer vanaf 400C een rood vlak met 'Danger to unit' heeft. Dat hebben de BGE's/Primos/Kamado Joes niet. Ik weet niet of dat betekent dat de Monolith niet ontworpen is om boven de 400C te gaan en hoe ze bij Monolith met garantie omgaan als je toch boven de 400C komt en er een breuk ontstaat.

Wil je bij een BGE dezelfde accesoires hebben als bij een KJ dan ben je weer een paar honderd euro verder. (aspook, grillgripper, verhoog- en verlaag rek, half moon deflectors). Ook even rekening houden met wel of geen onderstel bij een BGE. Dat scheelt ook aardig wat. Ik heb echter geen idee waarom een KJ Classic met onderstel evenveel kost als een KJ Classic Standalone.

Ik heb veel positieve geluiden gezien over de service van Kamado Joe, maar hou er wel rekening mee dat dat voornamelijk ervaringen uit de USA zijn. Ik heb zelf maar een after-sales ervaring met mijn KJJ leverancier en ehm... laten we zeggen dat ik maar Primo voetjes heb gekocht, omdat de KJ voetjes hier blijkbaar niet los te bestellen zijn bij modellen met onderstel. (In de USA wel)

Als ik er nu een grotere kamado bij zou kopen zou ik de Primo Oval L/XL kiezen. De enige praktische onderbouwing die ik daarvoor heb is dat ie ovaal is en dat is handig met spare ribs, maar om eerlijk te zijn vind ik het gewoon prachtige apparaten om te zien :D
 
@KamadoJor

Ja ik nijg op dit moment wel erg naar de Primo ovaal XL...bak geld maar wel mooi.
 
Imho is de kwaliteit/garantie van BGE en Primo van een andere orde als de meeste Chinezen. (Ik heb er zelf geen dus mijn standpunt is gebaseerd op kennissen en vrienden met deze apparaten ).
Zelf ben ik tevreden met mijn broilking KEG.
Maar ook daar is wel iets op aan te merken. Ik
In ieder geval geen barstende vuurschalen en weg gebrand vilt omdat er voor andere materialen is gekozen.
En ik vind hem gewoon mooi(er) :D
Maar over smaak valt niet te twisten.
 
Superjohn zei:
Ja ik nijg op dit moment wel erg naar de Primo ovaal XL...bak geld maar wel mooi.

Als ik nu weer een keramische bbq zou moeten kopen wordt het weer een Primo ovaal, een koe is ook niet rond.
 
Heb zelf de primo oval xl
Idd lekker groot oppervlak voor spare rins ( 9 stuks baby-back geen probleem)
Grootste + is dat je hem zo kunt indelen dat je direct EN indirect kunt q-en zonder ombouwen.

Sterkte met beslissen
 
Genoeg alternatieven die het prima doen!!
Gewoon lekker alle reviews lezen en bekijken op Youtube en dan een keuze maken die passend is. :)


en natuurlijk hier ons even laten meegenieten met de uiteindelijke keuze en maiden-run!! ;)
 
"400C een rood vlak met 'Danger to unit' heeft. Dat hebben de BGE's/Primos/Kamado Joes niet. Ik weet niet of dat betekent dat de Monolith niet ontworpen is om boven de 400C te gaan en hoe ze bij Monolith met garantie omgaan als je toch boven de 400C komt en er een breuk ontstaat. "

Wellke reden(en) zijn er om boven de 400c te gaan? (Weber gebruiker hier). Ik kijk zelf ook naar de monolith.
 
santino zei:
"400C een rood vlak met 'Danger to unit' heeft. Dat hebben de BGE's/Primos/Kamado Joes niet. Ik weet niet of dat betekent dat de Monolith niet ontworpen is om boven de 400C te gaan en hoe ze bij Monolith met garantie omgaan als je toch boven de 400C komt en er een breuk ontstaat. "

Wellke reden(en) zijn er om boven de 400c te gaan? (Weber gebruiker hier). Ik kijk zelf ook naar de monolith.


Zal met name het verschil zijn tussen de temp beneden bij de kolen en welke boven aangegeven wordt op de thermometer.
Overigens heb ik mijn ei heb ik al wel een paar x boven en tegen de 400 gehad voor pizza.
 
Terug
Bovenaan Onderaan