BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day 2016

RV zei:
T.a.v. de Sticker:
Is het een absolute vereiste dat het op 3 septemer bereid wordt? Is, uit praktische overwegingen een dag eerder ook OK?

BTW, als je de originele post erbij pakt dan is 1 dag later ook ok.

Frits zei:
Onder de forumnamen staan geregeld icoontjes ook wel badges genoemd.

Badges kunnen worden verdient met het maken bepaalde gerechten op je barbecue en daar hier verslag van te doen in een draadje. In het draadje verwachten we een verslag van hetgeen je gemaakt hebt met een aantal foto's waarvan we er tenminste 1 verwachten van het vlees op de barbecue en natuurlijk mag een foto van het eindresultaat niet ontbreken.

Voor het maken van Beer Can Chicken krijg je een kippenkop ook wel Tokkie genoemd.
Als je Pulled Pork maakt krijg je een varkenskop ook wel knorretje genoemd. Bij het maken van Brisket is een koetje te verdienen. Samen vormen ze de Big Three.

Voor de leden die geregeld de uitdaging aangaan om een recept van Stephen Raichlen te maken dat in het Steven & Me deel staan. en daarover posten, met natuurlijk ook foto's valt een Steven Raichlen Badge te verdienen. Deze is er in brons 10, zilver 25 of goud 50 naar gelang de hoeveelheid gerechten die je post.
Degene die de foto wedstrijd wint krijgt een camera onder zijn naam en op het moment dat Nosmo er 25 gewonnen heeft is er ook een gouden camera te verdienen.

De bacon strips zijn te verdienen voor degene die meedoen met Bacon Day (mag ook de dag erna) deze is slechts tijdelijk en moet ieder jaar opnieuw verdient worden.

Last but not least is de Forumheld die door het beheer wordt aangewezen op advies van de leden van het BBQ Genootschap. Op basis van uitzonderlijke inzet voor het Genootschap. Hiervoor staat er een ster onder de naam, deze badge is tijdelijk tot er een nieuw Forum held of heldin is benoemd.

Alle badges worden uitgedeeld door het beheer, voor eventuele vragen of opmerkingen kan men daar terecht.
 
Even een vraagje, ik wil een stuk bacon maken van 1 kilo ,heb ik het dan goed dat ik 33,33 gram colorozozout 0,6% moet gebruiken? En dan nog een vraagje, is het beter om een ziplock zak te gebruiken of kan ik het ook vacumeren?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Vacumeren is het meest optimale, ziplock voor degenen zonder vacumeer mogelijkheid.
 
SilverFox zei:
Vacumeren is het meest optimale, ziplock voor degenen zonder vacumeer mogelijkheid.
En het zout gehalte?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
avr zei:
SilverFox zei:
Vacumeren is het meest optimale, ziplock voor degenen zonder vacumeer mogelijkheid.
En het zout gehalte?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Buikspek ligt in de koeling,en inmiddels de bacon calculator gevonden! Morgen 't stuk ff wegen en dan gaat het eerste bacon avontuur van start.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Valt een goed stuk buikspek low en slow onder deze challenge?

Aan het overwegen om een babi pangang ervan te maken
 
Hier ook een stuk buikspek van 2 kilo in de pekel en in de koelkast.

4bb375558208e614cec9b11eaf777b3d.jpg
 
Hier ligt 2x1 kilo in de koelkast te pekelen.

Een keer met noskos-recept
Een keer met Mike-recept (Golden Bacon)

 
1,5 kilo geziplocked in de koelkast volgens "standaard recept" met wat extra peper en laurier.
Kon helaas alleen bevroren buik krijgen vandaag, maar daar zal het ook wel mee lukken (wordt tweede keer dat ik dit maak). Volgende week zaterdag afroken met de nieuwe Smokenator die ik morgen bij Stennis ga ophalen :)
 
Gisteravond/nacht 2.3kg in de maple cure gezet en vacuum in de koeling; cant wait :)
 
Hier ook al in de koeling!
f3fc92e8c13ad6674d5a51a1d68068cc.jpg
b2d3d8f0d36dd2315a41554473341fff.jpg
46e1adda0b48d2d239fcb855fa7dfe83.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik heb hier net ook weer een stuk in de cure gegooid. Dit keer ga ik voor de standaard versie omdat ik wat voorraad multi-purpose bacon nodig heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Gelukkig een dag later mag ook!
Zaterdag de 3e is namelijk Valtifest met als thema On Fire.... Daar mag een King of the Coals niet ontbreken natuurlijk ;)
Dus zondag met een brakke porem maar achter de bbq om met iets met bacon aan de gang te gaan! Was in de veronderstelling dat Bacon Dag op de tweede zaterdag in september zou vallen, want wilde wel eens zelf bacon maken... Volgend jaar dan maar zelf maken.
 
Vorig jaar kon ik mijn strips niet halen, dit gaat me geen tweede keer overkomen, dus samen met genootschapslid KoenSmid gister even een standaard bacon variant in de pekel gezet.

IMG_20160828_143241.jpg
 
Swokey zei:
Ik ga ook voor een heerlijke bacon. Nu zat ik even te zoeken naar bacon recepten en zie dat overal buikspek wordt gebruikt. Dit lijkt mij dan meer gewoon ontbijtspek te worden.  Lees dat de bacon van varkensfilet gemaakt, kan worden. Denk dat ik dat maar eens ga proberen. Iemand ervaring mee?
dat is dan back bacon of canadian bacon toch? de 'magere' variant?
 
Terug
Bovenaan Onderaan