BasBQ
Beef en Steak

Ik wil bruiner van boven

Juicy Lucy

Vuurmaker
Berichten
98
Ik ben me aan het uitleven op mijn eerste kamado. Vandaag heb ik een quiche gemaakt.

Mijn streeftemperatuur in de kamado was 175 graden, maar is met stunt en vliegerwerk gedurende een uur lang bakken van 170 naar 150 naar 200 graden gegaan. Ik heb een platesetter gebruikt met de quichevorm erboven op een rooster.

Nu is de bodem prima bruin en krokant en de vulling gaar, maar ik mis wat bruining aan de bovenkant. Moet ik daarvoor heter stoken? langer wachten op opwarmen van de kamado? of zijn er trucs voor?

Alvast bedankt voor jullie tips

IMG_20211104_175950.jpg
 
Je kan natuurlijk altijd achteraf (als je het hebt) met een crème brûlée brander of je looftlighter een kleurtje geven.
 
Beetje kaas aan de boven kant of insmeren met wat slagroom
 
Ik heb dit ook een aantal keer gehad en bij mij bleek dat de temperatuur die mijn dome thermometer aan gaf 20 graden lager aangaf dan m'n rooster (is overigens bij veel bbq's zo). Sinds dien altijd een thermometer op het rooster en dat gaat stukken beter.
Dan weet je iig dat je quiche ook echt 180 graden heeft gehad en niet stiekem 160 :)
 
Ik heb dit ook een aantal keer gehad en bij mij bleek dat de temperatuur die mijn dome thermometer aan gaf 20 graden lager aangaf dan m'n rooster (is overigens bij veel bbq's zo). Sinds dien altijd een thermometer op het rooster en dat gaat stukken beter.
Dan weet je iig dat je quiche ook echt 180 graden heeft gehad en niet stiekem 160 :)
Ik heb zo'n oventhermometertje op het rooster gezet en die kwam goed overeen met de dome thermometer
 
Je zou een grill verhoger kunnen gebruiken zodat je dichterbij de dome komt en meer reflectie warmte pakt. Het helpt inderdaad om de kamado goed door te warmen eerst. Wat hoger in temperatuur kan ook maar dan moet je ook weer goed uitkijken voor de bodem. Als die nu goed en mooi gebakken was moet je niet veel heter of langer bakken. Zou het vooral even in de hoogte zoeken. Twee baksteentjes ertussen?
 
Je zou een grill verhoger kunnen gebruiken zodat je dichterbij de dome komt en meer reflectie warmte pakt. Het helpt inderdaad om de kamado goed door te warmen eerst. Wat hoger in temperatuur kan ook maar dan moet je ook weer goed uitkijken voor de bodem. Als die nu goed en mooi gebakken was moet je niet veel heter of langer bakken. Zou het vooral even in de hoogte zoeken. Twee baksteentjes ertussen?
Eens met de Sander hierboven :p .

Ook mis ik nog een beetje de tijd. Het keramiek heeft wel even nodig om warmte tot zich te nemen.
Als jij de 175 aan tikt en dan meteen start kan je keramiek nog niet zo ver zijn in temperatuur. laat t maar eens een kwartiertje op 175 graden en ga dan eens beginnen bijvoorbeeld, waarschijnlijk zal de boel daarna ook een stuk stabieler blijven tijdens de kook.

Dat gezegd hebbende, vind ik hem er schitterend uit zien.
 
Ik heb geen Kamado, dus kan je geen advies geven daar in, maar de quiche ziet er alvast wel erg lekker uit en begint hier en daar toch al wel te kleuren aan de bovenkant.
 
Net de foto groot op pc gezien, heel weinig mis met die quiche hoor... met wat Gruyere erop ben je er wel!
 
Dank voor het advies, ik ga bij de volgende keer langer wachten op het opwarmen zodat er meer warmtestraling van bovenaf is.

En zeker lekkere kaas er bovenop (en erin), ik vind de spinazievariant minder lekker dan de lorraine, maar deze is een pietsje minder ongezond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan