BasBQ
Beef en Steak

Ik ga ook voor een knorrie!

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Een paar weken terug een prachtig stuk procureur gehaald bij de locale slager. Varkentjes groeien op in Zeeland, hebben een perfect varkens leventje en worden aan het eind ambachtelijk geslacht door onze slager himself. Als de PP mislukt is het dus 100% mijn fout.
Vandaag het stuk procureur ingesmeerd met ketjap manis en gerubt met een mengsel van oa five spice, sederiezout, paprikapoeder en nog wat kruiden.
De Kamado Joe alvast voorbereid met wat kersenhout zodat het morgenochtend een kwestie is van aansteken en gaan.

0bc377cce576af5acd2148758dce6a13.jpg

De procureur is nog niet helemaal ontdooit maar dat is volgens mij geen probleem, of zie ik iets over het hoofd?
68ed8b67ac947cda1a8701a0f3e6e789.jpg

Hmmmm, Zeeuws marmer .

6e5f3c36f09295ee803c219f721eedae.jpg

Lekker in de rub en terug in de koelkast.

5ea9402ccf14109a37a8543697a80b18.jpg

Q op temp gebracht en het nekje er op.
8b3cc84730b510e86b2711c183238798.jpg

Meater erin en gaan met die banaan!

b3aa9a3d5d4c5d46bc730a36cb998b0b.jpg

abbe5d6afefee06ac9b68db140fda634.jpg

Na ruim 4 uur is het tijd om in te pakken. Tussendoor de bbq niet open gehad dus het was een verrassing maar de bark is mooi droog en zit goed vast, en het ruikt fantastisch! Ik ben alleen bang dat er weinig rooksmaak aan zit, volgende keer toch meer rookhout gebruiken misschien of beter/slimmer tussen de kolen leggen.

bcec79391c047d7e5569ea04c195ea69.jpg

Jasje aangetrokken en hij mag weer een paar uurtjes. Hopelijk gaat het snel genoeg aangezien er twee desembroodjes staan te wachten en ik die liever in de kamado bak dan in de oven.

5e41e729f15f9e0104cf99b9bc6096ce.jpg

Temperatuur is aardig stabiel gebleven maar niet zo stabiel als gehoopt. Kan het zijn dat het rookhout hier veel invloed op heeft?

d726de2838d1afcd8d10329fd255ac15.jpg

Inmiddels de 89 graden bereikt dus beginnen met prikken.

fadd556f98e59085ef9160b0b5212a40.jpg

Na totaal 8,5 uur is het tijd om te rusten en straks lekker oppeuzelen met vers gebakken frietjes.
0ac5e09c19d9088bfe4603640ce0f078.jpg

Is dit voor kamado begrippen nu een stabiele temperatuur of is het nog stabieler te krijgen door de kolen en het rookhout anders weg te leggen of anders aan te steken?
Ik heb tussendoor drie keer moeten corrigeren. Maar de temperatuur heeft wel tussen de 95 en 110 geschommeld.

87ee41e738e5054e78e0a396938099e4.jpg

626d30deaeb9ff6b15a7d2d81dd500e9.jpg

Het resultaat was verrukkelijk!

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Succes met je P.P. morgen en veel plezier! ;)
 
Hmm Zeeuws varken .. Mok ok è. Waar zit die slager voor als ik weer eens naar Zeeland kom?
 
In Wemeldinge, ik weet niet of ik zijn naam mag noemen maar er is maar 1 slager in Wemeldinge dus dat is niet zo moeilijk.
 
Kijk das nou eens toevallig. Daar woont mijn schoonzus :D
 
Als je daar komt, neem dan minimaal 1 zak spekknabbels mee, die bakken ze ook zelf en zijn zo vreselijk lekker!
 
Zal er op letten. Vriendin is er gek op ..:).
 
succes met je pp
en zal zeker eens binnenstappen bij de slager in wemeldinge. thnx voor de tip
 
Geduldig wachten vandaag, hou wel je batterij in de gaten 😉
 
Geduldig wachten vandaag, hou wel je batterij in de gaten

Heb nog genoeg klusjes te doen in en om het huis dus dan gaat de tijd redelijk snel.
Jaja de telefoon ligt aan de lader .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mooie run PP hoor. Ziet er prima uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie

De temperatuur kan op de digitale meter best wat schommelen. Ik merk dat het vuur in de kamado’s wat door de vuurbox heen gaat. En zo steeds op andere plaatsen houtskool aansteekt. Vaak zit de voeler van je thermometer aan één kant van je vlees. Als het vuur dan ook aan die kant van de platesetter brand zal er ook meer hitte aan die kant omhoog voeren. En zo iets meer aangeven. Tegenwoordig kijk ik bij dit soort runs enkel op de dome. Of het nu 100 of 110 gr is. Je proef er later niks van terug
 
Mooie run PP hoor. Ziet er prima uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie

De temperatuur kan op de digitale meter best wat schommelen. Ik merk dat het vuur in de kamado’s wat door de vuurbox heen gaat. En zo steeds op andere plaatsen houtskool aansteekt. Vaak zit de voeler van je thermometer aan één kant van je vlees. Als het vuur dan ook aan die kant van de platesetter brand zal er ook meer hitte aan die kant omhoog voeren. En zo iets meer aangeven. Tegenwoordig kijk ik bij dit soort runs enkel op de dome. Of het nu 100 of 110 gr is. Je proef er later niks van terug

Dat was zeker smullen, met nog wat snacken savonds is het allemaal op gegaan.
Ja dat idee had ik ook al, voortaan ook maar meer naar de dome temp kijken, dat is beter voor mijn gemoedsrust denk ik .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moet ik nog iets doen om de knorrie bij mijn naam te krijgen of kost dat gewoon wat tijd?
 
Mooie run, je Knorretje is echt een low and slow iets. Het duurt altijd even. Maar alvast gefeliciteerd.
 
Haha ik heb meer geduld voor het echte Knorretje dan voor het digitale Knorretje denk ik


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
lekker, lekker dat lusten we wel.
gefeliciteerd met je knor.
 
Gefeliciteerd met je knor ...
 
ziet er goed uit, van harte
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan