BasBQ
Beef en Steak

Iberico ribfingers

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Iedere week iets nieuws testen op de kamado, dat is zo'n beetje het doel en vandaag stonden er Iberico ribfingers op het menu en een klein stukje gebraad. De ribfingers gisteren al ingewreven met rub, het zoutgehalte deze keer wat verhoogd en het zat bijna helemaal goed, maar nu nét een tikje teveel. Ze hebben eerst een uurtje gerookt met wat hickory tussen de 70°C en 95°C. Beetje met de kolen moeten spelen om de temperatuur boven de 107°C te brengen, maar daarna is die vrijwel de hele rit stabiel gebleven rond de 113°C. Na 2,5u de stukjes nog goed ingewreven met zelfgemaakte BBQ saus en nog een half uurtje verder laten doen.
IMG20231004164214.jpg


Ik moet zeggen dat ze écht wel goed gelukt waren. Heerlijk van smaak en mals met toch een lekker korstje. Dit wordt een blijvertje.

Voor het gebraad, dat ik enkel gekruid heb met peper en zout, de temperatuur verhoogt tot 170°C-190°C. Mijn vriendin heeft varken liever uitgebakken dus mijn plan was de kerntemperatuur tot 70°C te laten gaan zodat het helemaal gaar maar toch ook nog redelijk sappig was. Ik had een alarm ingesteld maar de bluetooth verbinding met de gsm was verbroken en dus is die tot 73°C gegaan...te ver voor dit stuk. Niet dat het slecht van smaak was, maar wel al behoorlijk droog. Gelukkig waren de ribfingers wel raak, haha.
IMG20231004181434.jpg


Mochten jullie eens iets anders op de BBQ willen proberen, mijn vriendin heeft achteraf nog plakrijst (google sticky rice) gegrilld. Ze maakt hier platte schijven van en doopt deze met regelmaat in een geklutst ei en plaatst ze dan terug op de grill. Heel lekker om bij je vlees te eten!
IMG20231004180816.jpg


Volgende week staan er USA choice shortribs op de planning. (y)
 
Lekker man, die ribfingers heb ik nog liggen in de vriezer, aankomend weekend gaan die op!
 
Iberico Ribfingers liggen hier standaard in de vriezer. Heerlijk, snel klaar en neemt weinig plaats in de vriezer in.
 
Iberico Ribfingers liggen hier standaard in de vriezer. Heerlijk, snel klaar en neemt weinig plaats in de vriezer in.

Ik heb ze nu low en slow bereid, maar ik las ergens ook dat men het ook wel hot en fast doet. Zijn ze dan even mals en lekker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan