BasBQ
Beef en Steak

Iberico rib fingers, mislukt

Robbie

Kooltjesharker
Berichten
149
Via de website van Noskos de Iberico rib fingers gezien en wilde die wel ff maken samen met de Sea side smoker colslaw.
Lekker alles marineren, vooraf de colslaw gemaakt. Q op 150 en anderhalf uur gaan als een banaan. Eenmaal op de Q had ik toch een raar gevoel. Ging het te hard of juist niet? Normaal duurt het iets langer voordat de Q naar 150 gaat.

Ik heb een digitale meter maar dacht die toch niet nodig te hebben (Wrong). De meter op de Q wees 40 graden lager aan dat het daadwerkelijk was :(. Ze waren nog net niet aangebrand zullen we maar zeggen :sick:. Volgende keer mijn voorgevoel maar volgen en controleren. Meten is weten ;). En morgen als de Q is afgekoeld de meter even calibreren.

Omdat ik mij totaal niet schaam voor dit foutje, hierbij toch de foto's. Colslaw (met spitskool) was heerlijk b.t.w. :ROFLMAO:

ribfinger_01.jpg

Ribfinger_02.jpg

Ribfinger_03.jpg
 
Op de hele kleine stukjes is het op gegaan idd. Was niet echt vies ofzo. Anders was het te hard.

De "analoge" thermometer kan je van de Bastard gewoon calibreren met een pannetje heet water. Je moet hem er wel ff afhalen. Staat een handleiding op hun website. Dat dit al moet na 1 maand is wel raar. Volgende keer gewoon die digitale erin plaatsen. Heb dat ding niet voor niets ;)
 
Ik heb ook een 20 graden afwijking tussen een thermometer op de grill en de buitenkant.
Ga het calibreren eens proberen. 😀
Oei, das een slechte. 😒
 
er is altijd wel een verschilletje met het meten direct vanaf de grill, dus met de digitale en die in het deksel is geplaatst maar 40 graden?
1 jaar garantie dus ik maak me niet druk. Het ging altijd wel goed volgens mij. Voor mij is het een soort van therapie geworden of het gerecht nu lukt of juist niet. Voorbereiding etc. Heerlijk.
 
Normaal zou je verwachten dat de tempratuur op het rooster lager is als boven in de koepel
 
Geen idee. Ik heb na afloop nog wat houtsnippers erin gegooid om te kijken of het ergens lekt ofzo en dat het daardoor extra heet werd? Dat was niet het geval.
 
Zonde, maar toch weer wat geleerd!

Op naar de volgende.
 
Jammer! Kan ook wel eens gebeuren! Wat mij overigens wel opvalt is hoe je de repen verpsreid hebt liggen. Ik zou toch eerder proberen om het midden van je rooster te vullen en dan het vlees een stuk dichter op elkaar.
 
Geeft niks joh , van fouten maken word men wijzer .🙂
 
Had ik gedaan. Foto is eigenlijk van na de "mislukking". Wilde een net bordje opmaken maar kwam toen tot de ontdekking dat het ff iets anders was dan ik had verwacht. Twijfelde nog of ik het zou plaatsen maar het gaat ook weleens niet lekker zeg maar. Alleen maar foto's van successen schiet ook niet op denk ik.

Vrouw en kids zijn komende weken met vakantie en ik heb wat vlees ingeslagen dus komen er nog wel wat nieuwe pogingen. Oefening baart kunst zeggen ze weleens ;)
 
Eigenlijk zijn dit de meest leerzame runs
Thnx voor het delen
 
Ik kan het net niet goed zien maar is je heatdeflector niet helemaal rond?
Het lijkt alsof een behoorlijk gedeelte van je ribfingers directe hitte vangen.
Dan gaat het natuurlijk ook al gauw te hard.
 
Ik had de deflectors ingepakt met alu folie en daardoor sloten ze ook niet lekker aan. Geen idee of dat het de oorzaak was. Ook heb ik de temp meter van de Kamado nagekeken of deze wel klopte en die was gewoon goed. 100graden in kokend water.
 
Toevallig vanmiddag ook de ribfingers bereid.
Ze zien er bijna hetzelfde uit ( geen foto van).
De dome temperatuur op 150 gr gehouden en ze waren heerlijk.
De kleine stukjes waren wel wat knapperig.
Volgende keer doe ik ze iets korter maar ik werd afgeleid door de kwalificatie van F1.
Bewust geen gebruik gemaakt van de rooster temperatuur omdat ik had gelezen dat daar wel 35 gr verschil in kan zitten ten opzichte van de dome.
Eergisteren met een zalm gerecht was ik ook in de stress, toen ik wel de rooster temperatuur meter heb gebruikt en dus een aardig verschil te zien was.
Tijdens de sessie de dome meter verwijdert en geijkt.
En die was op de graad nauwkeurig.
 
Bij mij zat er bijna 40 graden verschil in. IK had dat nog niet gezien of meegemaakt. Idd volgende keer kijk ik ook wat eerder of ze al goed zijn. Laatst met kip had ik niet zo groot verschil tussen de dome en rooster temperatuur. IK denk dat het komt omdat sommige ribfingers net naast de deflector vielen en daardoor wat lekte op de hete kolen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan