BasBQ
Beef en Steak

Iberico buikrib, Makro blauw en beenham

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Gisteren was het redelijk weer dus de WSM maar weer eens aan (teller dit jaar op 16 voor WSM en Q)
Had nog een buikkrib van het Ibericovarken liggen en een stuk sparerib uit de blauwe doos van de Makro.
Omdat de ketel toch aanging ook maar twee beenhammetjes erin gelegd.
Ibericorib alleen wat peper en zout en de gewone rib met de mix die ik ook voor PP gebruik (vorige keer per ongeluk, was goed bevallen dus nu maar weer). Beenhammetjes zijn ingesmeerd met honing, mosterd en peper.
De hammetjes op het onderste rooster  en de ribs bovenin. Hammetjes er rond 12.30 in, de ribs om 13.30 uur. Om 16.00 uur de ribs ingepakt met wat appelsap en voor anderhalf uur terug.
Daarna er weer af en ingesmeerd met BBQ saus. De Makro rib met Noskos sweet and smokey BBQ saus en de Iberico met Stubbs Honey/Pecan. De hammetjes hadden om 16.00 uur een kerntemperatuur van 77 bereikt en die konden er mooi uit toen de ribs eraf gehaald werden om ingesmeerd te worden.
Ik merkte bij het insmeren al dat de Ibericoribs al behoorlijk gaar waren. Besloten om de laatste fase iets in te korten tot 45 miuten.
Beide soorten ribs smaakten heerlijk. De Makrorib nog wat steviger, Iberico viel zo ongeveer van het bot.
Smaakverschillen zijn er absoluut (komt natuurlijk ook door de andere rub en saus), door het minder sterk kruiden van de Iberico proef je de eigen smaak van het vlees beter, subtiel notig.
Hammetjes nog niet geproefd, deze worden op de snijmachine gesneden voor oo brood.
Bijna vergeten om een foto van het eindresultaat te maken, Ribs waren al grotendeels op maar toch nog maar even een foto van het bordje. Bij de ribs wat patat en cassave roergebakken in gember en rode peper. Het heeft weer gesmaakt!

Ribs ontvliesd, in de rub en samen met de hammetjes klaar voor de WSM

beenhamspareribeniberico_zps5a4986ff.jpg


Hammetjes klaar

P1010107_zps6476bb60.jpg


Ribbetjes ingesmeerd (stukje geproefd )  ;)

Ibericoengewoneribs_zps3898ed7e.jpg


Toch nog een foto van het bordje....

P1010108_zps2a91fbb7.jpg
 
Mooie sessie
 
Lekker , Die Iberico ribs staan hier ook nog op mijn lijstje
 
Lekker zeg, ook de hammetjes voor op brood, prima hoor! Wat was de kerntemp van de ham?
 
die hammetjes wil ik ook wel eens uit gaan proberen
 
@Boel, kerntemperatuur 77 graden.
 
ik lust het allemaal!
 
dat is een mooi familie zo bij elkaar!! mmmmmm  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan