BasBQ
Beef en Steak

Hygrometers

Miki

Stoker
Berichten
280
In september of oktober wil ook wat vlees aan de spijker hangen. Ik zie die topics voorbijkomen en ik vind
ze altijd heel erg imponerend. Nu wil ik weten of mijn kelderbox mogelijk geschikt is en dan heb ik
hygrometer voor nodig. De temperatuur zal denk ik in de maanden oktober en november wel okee zijn.

Nu mijn vraag. Hygrometers lijken heel erg sterk in prijs te varie?ren, en ik wil dus vragen waar ik op moet
letten bij het kopen van een dergelijke meter. Wat is met andere woorden handig om te weten voordat
ik er ??n aanschaf.
 
koop een zgn "haar hygrometer " of een electronische ( bij Conrad bv ) die zijn het meest nauwkeurig
 
Bij van Dalen of Hajenius voor een humidor
 
De "haar hygrometer" zou ik niet nemen, aangezien dit systeem relatief snel verstopt raakt en daardoor meetfouten ontstaat.
Voor het geval dat mensen Jeroen niet begrijpen: van Dalen en Hajenius zijn sigaarzaken en daar hebben ze het ook.
 
Koop er 1 bij de kijkshop, voor een spijker heb je geen nauwkeurige nodig, in een kelderbox ga je dat helemaal niet redden.... Mijn eerste producten, worst en een aantal Coppa's heb ik gewoon in bergkastje in de bijkeuken gehangen, met een doek in een bak (zout) water
uvupa3ah.jpg


Zorg voor wat frisse lucht(zit er een raam in, mooi maar zorg wel dat je producten niet in het licht hangen)

Maak een paar goedkope worstjes, hang ze in de kelderbox en ga expirimenteren.

Niet te moeilijk doen en proberen op 1% te regelen! niet nodig en dat konden ze vroeger ook niet.

guha6amy.jpg


Edit: even een foto. Kast staat uit voor de wijsneuzen onder ons ;-)
 
Dank voor de input, ik ga er binnenkort even eentje ophalen en dan inderdaad met wat worsten experimenteren

Mooie foto's trouwens Bert en zeer hulpvolle suggesties. Aan het licht had ik eigenlijk niet gedacht, er is een lamp in de gang
en deze staat dag en nacht aan, maar schijnt niet direct in mijn kelder. In mijn kelder is het relatief donker. Als het toch teveel licht
blijkt te zijn, is het dan een idee om het vlees in slagerspapier te wikkelen?
 
Zou ze niet in papier wikkelen, dat gaat niet goed.
Het vocht moet er immers uit.
De lamp lijkt me geen probleem. Licht maakt het vlees ranzig, maar als het indirect licht is van een lampje zal het wel goed gaan.
Hang anders een ( oud) laken voor je producten om het licht te verwijderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan