Beef en Steak

Hup! Holland, Hup!

ogreve

Sprokkelaar
Oftewel: "Nederlandse vlag giros en souvlaki, met een sla grasveldje met tzatziki voetbal er op en Oranje bier er bij, tegen een passende achtergrond".

Een geheel zelf bedachte creatie dit keer, die natuurlijk superactueel is nu. :)

Het gerecht is bereid en gegeten op 14-6-2026 (wedstrijddag) en daarvoor was het in ieder geval een groot succes.
Onderstaand de bereiding in enkele stappen; niet zo uitvoerig als voor de vorige maand, want ik zit deze maand vreselijk krap in mijn tijd en vandaar ook deze late inzending.

IMG_8020_rotated_cropped.jpeg

OK, here we go!

Daags voor de bereiding heb ik eerst het nodige voorbereidende werk gedaan: een 2,77 KG zware procureur gescored (pun intended ;) ), zelf verse tzatziki gemaakt en ook zelf een giros rub gemaakt, en daar de procureur mee bewerkt.

Eerst de rub, die heeft flink wat kruiden. Ik zal later een een recept met hoeveelheden uitwerken. Het wordt al laat en morgen gaat de wekker weer vroeg, dus voor nu moeten de foto's even volstaan.

Deze kruiden heb ik gebruikt:

IMG_7849.jpeg

Eerst alles in een grote schaal bij elkaar:

IMG_7877.jpeg

Dan mengen en in een lege rub strooier gedaan. Dat geeft dit prachtige mengsel:

IMG_7884.jpeg

Nu de procureur, haal die uit de verpakking en dep deze droog met keukenpapier:

IMG_7885.jpeg

Snij hier mooie dikke steaks van:

IMG_7887.jpeg
IMG_7889.jpeg

Leg de steaks in een grote marineerschaal:

IMG_7891.jpeg

Nu gaan we wat vloeistof nodig hebben om e.e.a. lekker een beetje te olieën en wat zuur om het vlees voor te bewerken:

IMG_7892.jpeg

Dat geeft dan ongeveer dit beeld:

IMG_7898.jpeg

En daar gaat uiteraard rijkelijk giros rub overheen:

IMG_7902.jpeg

Omdraaien en hetzelfde proces aan de andere kant herhalen; aluminiumfolie erover en in de koelkast tot de volgende dag.

Nu over naar de tzatziki - ook hiervan eerst even op basis van de foto's - later volgt het hele recept.

Alle ingrediënten in een grote kom:

IMG_7442.jpeg

En na mengen ziet het er zo uit:

IMG_7443.jpeg

Ook hier een stuk aluminiumfolie overheen en in de koelkast.

Dag 1 eindigt hier.

Nu dag 2: de bereiding van het vlees en het eigenlijke gerecht opmaken.

OK, dan, deze staat niet voor niets in de "High & Fast" sectie - giros en souvlaki hoort natuurlijk heerlijk gegrild te worden boven een stevig vuur! :)

Dus ... kamado opgestookt voor een directe bereiding op +/- 250 graden, geen rookhout gebruikt, rooster op de positie midden in de kamado om controle te houden dat het vlees niet te hard zou gaan, en om dezelfde reden heb ik een groot deel van de tijd de kap wel gesloten. Procureur heeft best wat vet en ik had geen zin in grote flare-ups en wilde een mooi egaal eindresultaat hebben.

Leg de steaks een beetje compact op elkaar, zoveel mogelijk om het middelpunt gecentreerd zodat alles zo gelijk mogelijk boven de gloed ligt.

IMG_7975.jpeg

Hah! Afgezien van het opeten is dit toch altijd mijn favoriete moment! Iets met open vuur, vlees, rookgeur ... dat doet alle "primal instincts" bij de man ontwaken!
Heerlijk - lekker bij een gril of open vuur vlees draaien en klaarmaken - alleen die geur is het al waard, en uiteraard moet je als bereider ook aan "de zware plicht" voldoen om tussentijds even wat te proeven. :)

Welnu, draai het vlees met enige regelmaat en kijk naar de bruining en bark all over, en verwissel stukken van plaats al naar gelang nodig. Ga door tot je ongeveer het volgende eindresultaat hebt:

IMG_7987.jpeg
IMG_7992.jpeg

Juist. Mooi gebruind vlees, maar nog wel lekker sappig - ideaal voor de souvlaki spiesen!

Hier kan je een keuze maken: voor souvlaki is de bovenstaande finish wat mij betreft helemaal prima, en ik vond 'm zo voor de giros ook lekker. Evenwel kan je er voor kiezen om het giros deel nog harder te grillen, zoals bij de Griek zelf gebeurt en zoals je ook bij shoarma en döner ziet: harder gegrilde stukjes met een hardere buitenzijde. In dat geval kan je een deel (of alles als je enkel voor giros gaat) nog langer grillen en/of dat op een hogere temperatuur doen - mooi moment ook om dan wel de kap open te laten.

Ik koos er voor om alles nu van de gril te halen, terwijl het nog allemaal heerlijk sappig is. Een andere keer gril ik de giros wel harder, om te zien hoe het dan wordt.

Tijd om het vlees om te gaan werken naar de eindgerechten!

Ik begon met 6 souvlaki spiesen, met vrij grote blokjes vlees, in mijn geval precies 3 per spies, om daar later onze trotse driekleur mooi op te kunnen leggen:

IMG_7997.jpeg

Snij daarna een lekkere hoeveelheid giros:

IMG_8001.jpeg

En nu hangt het er vanaf hoe ver je bent met de rest van de bereidingen! Als je alles in de tussentijd had voorbereid en alleen het vlees er nog bij moest leggen ben je nu klaar om het vlees op de borden te doen en te serveren.

...maar in mijn geval wilde ik de sla zo vers mogelijk hebben en vooral ook de tzatziki kunstwerken pas zo laat mogelijk doen, zodat de kleuren geen kans zouden krijgen om uit te lopen. Dus... vlees in een ovenschaal in de op 90 graden voorverwarmde oven en aan de slag met de tzatziki.

N.B.: ik had opzettelijk voor meer dan 1 dag vlees gemaakt; de stukken die ik voor later (dan wel reserve) had gemaakt heb ik gewoon als hele steaks bewaard.

IMG_8002.jpeg

OK, zo gezegd, zo gedaan - gesneden vlees in de oven en op naar de tzatziki projecten!

Eerst even een kleine stap terug in de tijd, want was dit het moment waarop ik "toevallig" dacht van "goh laten we die tzatziki eens rood-wit-blauw maken"?

Eh... nee!
Het was andersom gegaan: de vlag was mijn oorspronkelijke idee en om dat te laten werken wilde ik dat met sterke blauwe en rode kleurstof op een witte basis doen. Haal sterke voedselkleurstof. Toko's zijn hiervoor dus je "go-to" winkel.

Om de kans op succes met mooie vol en fris ogende kleuren rood en blauw te laten werken wilde ik een wat dikkige niet al te waterige saus hebben, vandaar tzatziki. Daarom heb ik die kleuren ook pas zo laat mogelijk gemaakt en heb ik bij de keuze van de Griekse yoghurt reeds gekozen voor de normale (10% vet) variant en NIET de waterigere light versie (2% vet).

IMG_8003.jpeg

Neem nu twee schaaltjes en doe daar een redelijke hoeveelheid tzatziki in - er is niet superveel nodig is me gebleken:

IMG_8006.jpeg
IMG_8006.jpeg

Doe wat kleurstof erbij - niet gelijk teveel! Je kan beter met te weinig beginnen en wat toevoegen om de juiste toon te bereiken dan dat je in één keer een hele plens doet en het teveel bleek te zijn en je er een heleboel tzatziki door moet mengen om de kleur lichter te krijgen!

IMG_8009.jpeg
IMG_8012.jpeg

Goed roeren tot je een mooie egale kleur hebt zonder donkere en lichtere delen. Ga door tot je tevreden bent met de kleur. Voor de Nederlandse vlag vond ik dit een mooie frisse toon lijken:

IMG_8013.jpeg

OK, ik begin tegen de toegestane foto's limiet per post aan te lopen, dus nu weer even in grotere stappen:

Voor de tzatziki voetballen koos ik voor 3 witte ronde schaaltjes (1 per persoon) doe daar zo goed en kwaad als het gaat tzatziki in en probeer die een beetje rond te laten lijken en leg er met zwarte sesamzaadjes de vakjes en lijntjes die je op een voetbal aantreft op. Helaas mis ik een foto van die stap! Zo had ik de schaaltjes in ieder geval:

IMG_8005.jpeg

Nu nog even gauw het "grasveld sla" fijn snijden:

IMG_8015.jpeg

...en dan is het tijd om de borden op te gaan maken:

IMG_8016.jpeg

Leg een grasveldje van sla en "leg daar op" een tzatziki bal, leg een rechthoek van giros vlees en leg er een souvlaki spies bij. Doe nu uit de losse pols op speelse wijze de drie kleuren tzatziki erover en pas op met knoeien met rood en blauw - het kleurt als de pest, dus als je niet secuur werkt krijg je een rommeltje of het nodige poetswerk voor je kiezen!

N.B.: Zorg dat je NIET het hele vlees bedekt, dat had ik eerst wel maar dat zag er shockingly weird en onappetijtelijk uit.

IMG_8024.jpeg

IMG_8017.jpeg

Biertje openen, proosten, en: Hup! Holland, Hup!
...en win nu eindelijk eens die cup!!!!

-O.

Laatst bewerkt:
Fijne timing ook... iedereen hier met een kater na de gemiste penalties... lekker hoor!

Fijne timing ook... iedereen hier met een kater na de gemiste penalties... lekker hoor!
Ja, stelletje prutsers! Ze moeten nou ècht die penalties eens onder de knie krijgen, of liever .... "langs de keeper". Ik zie Nederland nu al zo'n 30 jaar lang bijna zonder uitzondering uit de EKs en WKs vliegen op penalties; -zelfde verhaal, met als enig verschil de wisselende poppetjes die de hoofdrol spelen-. Ik moet wel zeggen dat het dit keer denk ik wel de allerslechtste keer was die ik gezien heb, misschien zelfs wel zó slecht dat zelfs Seedorf vergeten is. ;)

Nu ja, "for the record" : ik had 'm juist kort VOOR de wedstrijd geplaatst, maar nu is wel in één klap de actualiteit er van af - misschien toch maar de Armadillo Eggs doen? Misschien merkt niemand het. ;)

Ach ja... Hopelijk zijn we er over 2 jaar op het EK weer bij, en wie weet heb ik dan ook een mooie blauwe glaze bedacht om mijn "vlaggenribs" idee uit te voeren. :)

-O.

Wat een mooie creatie!

Heerlijk actueel.

Terug
Bovenaan Onderaan