BasBQ
Beef en Steak

Hulp bij Oerhammetjes

 
 
 

Ginko

Kooltjesharker
Berichten
139
Beste mede-hobbyisten.

Ik weet niet waarom, maar ik ben ook uitgekozen om voor de familie het hoofdgerecht te verzorgen met kerst  :D. Zal wel iets te maken hebben met dat eten wat ik af en toe voorschotel....

En, ik denk dat het eens tijd wordt voor Oerhammetjes. de pekel en donker bier versie die ooit bij Beef en steak heeft gestaan (voordat ze de website hadden verbouwt)

1 probleem, het huis waar we gaan eten heeft geen tuin of balkon voor de bbq.

Dus ik heb hieronder een recept uitgeschreven, verzameld van verschillende topics en online blogs. Hierbij doe ik thuis de bbq gebruiken en maak ik het op de laatste dag af in de oven.

Hoor/lees graag jullie opmerkingen en/of tips.



--

Recept voor 4 Oerhammetjes
Dag 1

Brine/Pekel
Water 1,5 liter
Zout 375gr
Suiker 375gr
Knoflook
Ui 1
Peperkorrels 1 tlp
Nootmuskaat 1tlp
Kruidnagel
Laurier

Los alles op in de pekel door het aan de kook te  brengen. Zorg ervoor dat  de zout en suiker helemaal opgelost zijn. Daarna laten afkoelen.

Verwijder het overtollige vet van de hammetjes en leg ze in het pekelbad voor ongeveer 1,5 dag (reken 1cm per 24uur)


Dag 3

Uit de pekel, droogdeppen met een theedoek. Wikkel in nieuwe theedoek en halve dag drogen in de koelkast.

Maak de bbq klaar voor grillen (220 graden) en maak de smoker klaar voor 70-80 graden.

Haal de hammetjes uit de koeling en laat ze op kamertemp komen.

Maak ondertussen de soep & breng deze aan de kook

Soep maken
Gran Prestige 1
Ui (grof) 1
Knoflook
Vleesfond 1,5 liter

Grill hammetjes rondom tot mooie bruine kleur
Bind de hammetjes nu met slagerstouw
doe ze in de soep en plaats de pan in de smoker

Laat ze ongeveer 8-10 uur garen in 70-80 graden

Daarna, uit de soep. Droog maken en bewaren in de koelkast




Dag 4

Hammetjes uit de koeling op kamertemp laten komen & inpakken in alufolie

Oven voorverwarmen op 100 graden en hammetjes 1 uur erin. (of korter?)

Saus/Glaze maken (recept nog uitzoeken)
-

Hammetjes uit de oven, oven naar 140 graden

Hammetjes uitpakken, glazen en 10-15 minuten in de oven

En dan GENIETEN!

 
Het is een hele eer om voor de familie te mogen koken maar kijk uit met een gerecht dat je nog nooit eerder hebt gemaakt. Kan veel fout mee gaan en dat is altijd zonde voor een kerst diner.

Heb het recept eens doorgenomen maar kan het 8 tot 10 uur garen in de soep niet plaatsen, volgens mij blijft er dan niets over van de hammetjes en vallen van ellende uit elkaar. Oer hammetjes hebben normaal maar een uurtje of 4 nodig.

Spareribs vallen na een uurtje of 5 ook van het bot en dat is niet de bedoeling bij een grill hammetje.

Succes met het dinner.
 
Ja klopt, ik ga het komend weekend eerst testen voordat het echt een optie wordt voor kerst.

Zolang in de soep komt vanuit de recepten, Oerhammetje in donker bier.  Iets dat ik ben vergeten neer te zetten is het vastbinden van de hammetjes om te voorkomen dat ze uit elkaar gaan vallen.

Dit is ook het moment dat het vlees gaat krimpen en zich mooi terugtrekt van het bot.

Dat heb ik hiervandaan:
http://www.christiansiegers.nl/index.php/gepekelde-oerhammetjes-in-donker-bier/
 
Smaakvol recept. Ik ben benieuwd of de proefrun het gewenste resultaat gaat opleveren.
De soep zit boordevol smaak, ga je die nog inkoken om daar bijvoorbeeld de glace van te maken?
 
Nog niet over nagedacht, tot nu toe is mijn whiskey variatie op de noskos bbq saus zo goed bevallen dat ik nog niet eens heb nagedacht om ooit een andere saus te maken  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan