BasBQ
Beef en Steak

Huisgemaakte koud gerookte wilde ganzenborstfilet

helldaddy

Sprokkelaar
Berichten
44
Hier volgt het recept en de bereiding van koud gerookte ganzenborst.

Recept:

4 kilo ganzenborst filet.
50 gram Proven?aalse kruiden
1 theelepel knoflook poeder
1 theelepel uiten poeder
250 gram zout

Voor het roken gebruik ik houtskool of briketten en veel eikenmot. Het roken duurt ongeveer 10 uur en de temperatuur mag NIET boven de 30 graden komen. Je moet een beetje geduld hebben, maar dan heb je ook wat. Ikzelf steek 2 of 3 briketten aan onder een schaaltje en in het schaaltje komt eikenmot. (De foto's daarvan volgen nog) Wel een tip, doe dit niet als het buiten als 25 graden is want dan wordt het niks. Dan moet je de airco er naast zetten.



Maakt de ganzenborst goed schoon van vet en pezen, vliezen e.d. Kijk of je eventueel bloedproppen, door hagel ontstaan ook weg snijdt.

schoonmaken_zps9596a627.jpg


Hierna kruiden met de bovenstaande kruiden.

Zout_zps26c9e82a.jpg


Dan laagjes maken, eerst een laag ganzenborst, dan een laagje kruiden enz.

laagje_zps0769b36e.jpg



Hierna gaat het voor 17 uur de koelkast in. Daar laat ik het staan, en roer het geheel een paar keer om. Dit is er voor dat het kruiden mengsel rondom de borsten komen te zitten. Daarna goed afspoelen en droog deppen, zodat de ganzenborst goed droog is voordat je hem gaat roken. Als er eventueel Provinciale kruiden op achterblijven is dat niet erg, maar het zout moet er wel af. Hierna zijn we klaar om te roken.


Inmiddels zijn de filets uit de koelkast en droog gedept, en we kunnen aan de slag. De filets worden met genoeg ruimte er tussen op het rooster geplaatst.

10uurtjesliggen_zps9c6e0ee1.jpg


Dit is HET RVS schaaltje waar ik het over had, hier gaat de rookmot op.

RVSschaalvoorderookmot_zps2744ebca.jpg

rvsschaal2_zpsa0405ded.jpg



Een beetje slecht te zien, maar ik ben dan ook geen fotograaf.

De rookmot die ik gebruik is eiken, ik vindt het gewoon wat meer smaak hebben. Voor het gebruik maak ik het nog wel een beetje vochtig. NIET NAT !!

rookmot_zps04b8ca2d.jpg


Daarna is het 10 uur wachten, om het uur kijken of de kooltjes branden. Meestal om het uur 1 a 2 kolen er bij doen. Dat is genoeg.
Na ongeveer 5 uurtjes zien ze er zo uit.

2013-04-09-17-39-54-117_zps8ba4b534.jpg


Dun snijden met wat mosterd honing dressing is dit heerlijk. Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. Als er vragen en of opmerkingen zijn hoor ik het wel.

2013-04-09-18-03-47-867_zps16457d36.jpg


Rest met jullie alleen nog een smakelijk eten te wensen, ik eet in ieder geval heerlijk vandaag  :p

Groet,
Henk


 
Leuk project.
Kun je ook een foto plaatsen van de plakjes zodat ik de doorsnede kan zien?
 
Zo dus je kunt, net als rosbief. Toastje, blaadje sla en wat honing mosterd dressing en je waant je in de hemel....... :p
 
leuk gerecht, ziet er goed uit
 
Mevr. Nosmo zei:
Ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Iets voor op de lijst.
Heb nog nooit eend gegeten.
En als je dit maakt, heb je nog steeds nooit eend gegeten,  het is gans....;)
 
weet je toevallig ook van welke ganzensoort het vlees is? er zijn er nogal een paar....
-tamme gans, grauwe gans, canadese gans, brandgans, kolgans, rotgans
 
Jep weet ik, het was de Kolgans. Heb het even nagevraagd bij de schutter.
 
Ik vind Eend erg lekker ben dus nieuwsgierig naar Gans
 
helldaddy zei:
Jep weet ik, het was de Kolgans. Heb het even nagevraagd bij de schutter.

leuk dat je het specifieke antwoord op mijn vraag laat weten, de schutter zal dan ook een speciale ontheffing hebben gehad.....jarenlang waren de GKR ganzen (grauwe gans, kolgas en rietgans)  niet bejaagbaar, maar in het kader van schadebestijding (en ik kan je vertellen dat een grote groep ganzen meer schade veroorzaakt op een akker dan wilde varkens) zal hij die ontheffing wel hebben... ;)
 
Heej Fox,

Ik weet zeker dat hij een ontheffing heeft, deze man werkt bij Staatsbosbeheer. Dit wordt inderdaad gedaan om de explosieve groei van die ganzen tegen te gaan. Er zitten er hier in de buurt werkelijk duizenden. Dan wordt op een of meerde tijdstippen per jaar en aantal afgeschoten, anders zou het te erg worden. Dit is het verhaal dat hij me vertelde, meer weet ik ook niet. Alleen is het wel Russisch roulette voor je tanden met die hagel.  :p

Groet,
Henk
 
Bedankt voor je feedback Henk, ik vermoedde al wel dat er van een dergelijke achtergrond sprake zou zijn....ik heb zelf ook jachtakte en moet af en toe op pad in het kader van verplichtte schadebestrijding bij grondgebruikers die schade ondervinden en oproep doen. Ik wil nu niet verder off-topic  blijven, dus sluit hiermede dit stukje af.  ;)
Zie ook nog deze link.....  http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3337.msg56311#msg56311
 
Misschien stomme vraag maar kan je gans "rauw" eten dan geen kans op salmonella als bij kip?
 
Pala, nog niet gehoord i.i.g. veel wild laat men ook eerst afsterven. Maar in principe kan er niets gebeuren. je maakt het 2 x houdbaar. 1 door het te "pekelen" en 2 door het te roken. Die keren dat ik het gerookt heb is er niets gebeurd. Er is niemand ziek geworden en ik leef ook nog steeds  :p

Bij mijn opa thuis werd wild eerst voor een aantal dagen/weken buiten opgehangen. Ik denk als iets niet goed is, is dat het wel. Die man zei altijd: wild is pas te eten als ie van de pootjes valt. Dat gebeurde soms letterlijk, maar dan had ik al gegeten en gedronken.
 
Collega van mij is ook jager en schiet ook gans, als de primo operationeel is ga dit ook een keer proberen. de temp is wel mega laag
 
Hoi Helldaddy,
Mooi verslag. Ik zit al een tijdje naar al die ganzen te kijken langs de wegen. En hoop op een verse roadkill (heb je ook geen last van hagel :))
Maar goed is er nog niet van gekomen. Maar ben erg nieuwsgierig hoe dit op een ei gaat zulke lage tempraturen gaat denk ik niet lukken.
gr eesjur
 
Op een ei weet ik het niet, maar er zijn hulpmiddelen voor in de handel. Ik zou het ook niet doen als het warmer weer wordt Als de temperatuur buiten al 20 graden is, dan is het mega lastig om deze vast te houden.
Kijk uit met zo een "roadkill", als je zo een beest op je motorkap krijgt heb je een behoorlijke afdruk er in staan. Denk dat je voorruit het moeilijk krijgt als ie er op klapt.

Groet,
Henk
 
Hoi Henk,
Om misverstanden te voorkomen, ik zou er niet een expres aanrijden. Vandaag zag ik er weer een langs de weg liggen niet te oud. Maar ga daar maar eens voor stoppen langs de  a73. Verkoopt de jager waar jij ze van heb gekregen ook? En zou ja wat kost dat?
gr Eesjur
 
Terug
Bovenaan Onderaan