BasBQ
Beef en Steak

Huisgemaakte Kipgrilworst

 

Daannij

Kooltjesharker
Berichten
134
39A5C4F0-5ED3-4D14-99D3-446B1324EACE.jpeg


Ooit een jaar of 2/3 geleden op een bbq workshop van een vriend zelf grillworst gemaakt. Dat moest ik uiteraard zelf ook nog een proberen.

Geen hoogstaand barbecue kunstje, maar wel leuk om te doen.

Samengesteld uit het volgende:
- Kipgehakt 300gr
- Kipfilet 75gr
- 42 gr meel
- 16 gr zout
- 1/3 cup water
- kruiden: mik erin wat je wil

Ik heb er een gemaakt met paprika, ui, knoflook, mosterd en Saint Paulin (kaas) en eentje met een kant en klare mix cajun kruiden.

CE407F58-A57F-4315-83B0-6A88F65486D3.jpeg

Vervolgens lekker soppen in een plakkerige bende en een zo mooi mogelijk rolletje van proberen te maken in 2 lagen vershoudfolie

645A5C2B-4BF7-4734-BC47-2887599F712F.jpeg

Vervolgens de 2 exemplaren in een pan water van tegen de 80 graden. Beetje spelen om de temperatuur goed te houden maar dat ging best prima.
CBEB6E4D-B7B8-4A34-8FC2-B7C2DCADEA4E.jpeg


Bij een kerntemp van 70 graden de worsten eruit gehaald. Ben pas na 3 kwartier gaan prikken om te voorkomen dat er teveel water bij zou komen. Ze waren al mooi stevig


057541E3-6986-4FD5-AF5F-714F95E0E33A.jpeg


Als laatste een rub aangebracht. Ik heb hier een beetje hetzelfde aangehouden als kruiden die ik erin heb gegooid. 1 dus met van alles wat en de ander uitsluitend cajun.

Als laatste stap nog 10/15 minuten direct op 150 graden op de Q.

Nu nog de grote hamvraag of het ook ergens naar smaakt... antwoord volgt waarschijnlijk morgenochtend 😉


39A5C4F0-5ED3-4D14-99D3-446B1324EACE.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het delen,
Ik verplaats deze naar het juiste receptenonderdeel, Gevogelte ipv De rest.
En aangepast aan de receptenregels, lees die in het vervolg AUB eerst.
 
Laatst bewerkt:
Nice, ziet er lekker uit! Deze gaat op mijn to-do lijst
 
De ‘rode’ variant met de ‘gooi erin wat je lekker vindt’ kruiden was erg zout

De cajun variant vond ik zelf lekkerder. Volgende keer een stuk zuiniger zijn met de zout hoeveelheid.
 
16gr zout op 300gr kip klinkt ook best wel fors.
Ik heb mijn kipgrillworst destijds helemaal niets in gedaan, en alleen de kruiden aan de buitenkant (door te rollen) gedaan.
Dat mocht dan wel een paar korreltjes hebben aan de binnenkant, maar het is ook belangrijk wat voor een kaas je gebruikt.

Ach, goed excuus om het nog eens te doen, ze zien er mooi uit!
 
De worst garen in folie in water lijkt me erg lastig om te doen. Komt er geen water onder de folie? Zou je ipv garen in water deze ook op 80 gr. in de oven kunnen garen?
 
Dat gaat opzich wel goed. Goed dicht knopen aan het einde en niet teveel aan de temperatuurmeter zitten.

In de oven zou ongetwijfeld kunnen maar dan heb je de Q ook niet meer nodig op het eind 😅
 
Dat gaat opzich wel goed. Goed dicht knopen aan het einde en niet teveel aan de temperatuurmeter zitten.

In de oven zou ongetwijfeld kunnen maar dan heb je de Q ook niet meer nodig op het eind 😅
In de oven kan ik ook de kerntemperatuurmeter er zonder "water risico" inprikken tot de benodigde 70 graden. Daarna op de Q met een beetje rook!
 
De worst garen in folie in water lijkt me erg lastig om te doen. Komt er geen water onder de folie? Zou je ipv garen in water deze ook op 80 gr. in de oven kunnen garen?
Ik zou dat spannend vinden met het plastic er omheen in de oven. In het water is het een stuk zekerder dat het plastic niet smelt.
 
De worst garen in folie in water lijkt me erg lastig om te doen. Komt er geen water onder de folie? Zou je ipv garen in water deze ook op 80 gr. in de oven kunnen garen?
Normaliter stop je je grillworst gehakt in een plastic kunstdarm, te koop bij oa van Beekum.
TS heeft het in keukenplastic gerold, bij gebrek aan kunstdarm.
Het risico loop je daamee inderdaad dat er water bij je worstgehakt komt
 
Vandaag deze grillworst gemaakt! Kipgehakt gekocht en blokjes kaas gesneden van een stuk belegen kaas. Gemengd zonder verdere toevoegingen, in folie gerold en "worsten" van gemaakt. Een half uur laten opstijven in de vriezer. Daarna in de oven op 80 graden met de kerntemperatuurmeter erin. Ze hebben ruim een uur in de oven gelegen. Wat me opviel: de kaas aan de buitenkant smelt en er kwam veel vocht uit. Ik denk vnl van de kaas. Daarna het folie eraf, het vocht weg en weer laten koelen in de vriezer. Ondertussen de Q aangestoken. De worsten door zelf gemaakte rub gerold. Wij vinden vleeswaar vaak aan de zoute kant. Ik heb geen zout in de worst en ook niet in de rub gedaan, in de hoop dat de belegen kaas genoeg zout toevoegt. Ik heb een grillmatje gebruikt omdat ik het rooster (Weber kettle) wat grof vond. Ook wat rooksnippers toegevoegd. Het grillen viel tegen omdat de kaas aan de buitenkant weer ging smelten en aan het matje plakte. Daar zat dus geen rub meer. Toen maar geprobeerd om op indirect vuur een korstje te krijgen, maar ook daar smolt de kaas. Toen er maar afgehaald. Maar: ondanks deze tegenvaller is de smaak van de worst heel goed! Geen gegrilde buitenkant maar toch volop smaak met een rook toets erin. Ik ga weer worst maken, maar nu zonder kaas!
20221112_124159.jpg

20221112_125219.jpg

20221112_133155.jpg
20221112_150737.jpg

20221112_152357.jpg

20221112_154552.jpg

20221112_154746.jpg

20221112_155730.jpg
20221112_160544.jpg
 
Een heel klein beetje kaas uitloop heb ik ook wel bij het garen van de worst in water, maar niet zo veel als jij nu hebt. Wellicht dat dit toch aan het garen in de oven ligt. 80gr oven is toch anders dan 80gr water. Ik zou niet bang zijn dat het water bij je worst komt, de worst is goed ingepakt en als er wel water bij zou komen is dit ook geen probleem.
 
Ik heb getwijfeld of ik hete lucht of onder/boven warmte zou nemen. Heb hete lucht genomen. Volgende keer in water proberen want de worst was wel een succes bij iedereen!
 
Ik heb getwijfeld of ik hete lucht of onder/boven warmte zou nemen. Heb hete lucht genomen. Volgende keer in water proberen want de worst was wel een succes bij iedereen!
Je zou de worsten ook kunnen stomen en daarna in de rub en op de Q.
 
Terug
Bovenaan Onderaan