BasBQ
Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

Hallo,

Hier vond ik de "Briketten test", voor Houtskool op de Kamado lopen de echter meningen uiteen.
Wat ik zo lees zijn er verschillende soorten en kwaliteiten.
Volgende week komt mijn eerste Kamado en ben opzoek naar antwoorden hierop.

Wie kan mij op weg helpen met het maken van de juiste houtskool keuze; 
voor Low and Slow (225F) houtskool ?n
het grillen op hogere temperaturen.
Smaak invloed, rookuitstoot en soort houtskool, brandduur etc.

Ik zie inmiddels door de bomen de houtskool niet meer  :-S

Hoor graag richting en tips
 
Zoveel keuze, zoveel smaken....
Veel is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

Ik gebruik voor high & fast een houtskool van een zachte houtsoort. Bijvoorbeeld Dammers of Fire up.

Voor low & slow een harde houtsoort als Quebracho van bijvoorbeeld josper of black ranch.

Maar het is vooral persoonlijk en veel proberen wat je fijn vind en waar je makkelijk aan kunt komen. Veel proberen!!!!!

Briketten blijf ik eigenlijk helemaal van weg. Voor mijn gevoel zit hier te veel troep in omdat samen te persen.
 
Ik gebruik overal een wat zachtere soort voor. De schuur ligt nu weer vol met fire-up, de gele zakken. Die zijn bij de Hanos in de aanbieding.
Voordeel, het brandt snel, brandt heet en geeft geen smaak af. Ook voor low & slow voldoet het prima.
 
noskos zei:
Ik gebruik overal een wat zachtere soort voor. De schuur ligt nu weer vol met fire-up, de gele zakken. Die zijn bij de Hanos in de aanbieding.
Voordeel, het brandt snel, brandt heet en geeft geen smaak af. Ook voor low & slow voldoet het prima.
Hoeveel uur houden die vol op de kamado met low & slow?
Ik gebruik nu voor de zekerheid josper. Die komen ook bij de Hanos vandaan en vind ik zeer goed van kwaliteit en een stuk goedkoper dan black ranch.
 
Barbeknoei zei:
Ik gebruik voor high & fast een houtskool van een zachte houtsoort. Bijvoorbeeld Dammers of Fire up.

Voor low & slow een harde houtsoort als Quebracho van bijvoorbeeld josper of black ranch.

+1, zo'n beetje.
Ik gebruik nu een tijdje Black Ranch south africa, houtskool van acacia (volgens mij hetzelfde als dammers) en dat is mooi spul. Snel aan, ook (met 1 wokkel) snel veel aan om wat oppervlak te hebben om gelijkmatig heet te grillen, maar voor lange sessies vind ik het niet ideaal, want mijn q heeft dan nogal wat nodig van dat spul. Op zich niet erg, maar hij is niet goedkoper dan andere (zuinigere) houtskool.

Voor low & slow heb ik daarom nu (sinds langere tijd van alles geprobeerd te hebben) weer eens een zak black ranch rode quebracho gekocht. Deze is wat zwaarder dan acacia houtskool. In vergelijking met de BR south africa is dit net een vulkaan: loeiheet, vonken, as dat ronddwarrelt, rook, de geur.......en ik houd ervan :)
Ik zou hier alleen echt geen taart oid mee bakken geloof ik.

Ik ben nu een beetje aan het proberen hoe het bevalt als ik deze twee meng, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ik vind marabu houtskool een leuke in-between trouwens, misschien ook het overwegen waard.
 
Barbeknoei zei:
Hoeveel uur houden die vol op de kamado met low & slow?

Als ik mijn bastard goed vul meer dan lang genoeg voor een pulled pork sessie. Je vuur brandt op een laag pitje, dus je trekt er niet in korte tijd heel veel energie uit. Probeer het een keer. Ik denk dat je blij verrast zult zijn over de brandduur.
 
Begin gewoon met een "algemene" soort zoals Dammers. Makkelijk aan te steken en dan kun je een beetje experimenteren met jouw manier van BBQ-en. Leer dan eerst je BBQ onder de knie te krijgen voor dat je verder gaat met andere soorten.
Inmiddels ben ik overgestapt op Marabu. Fijne houtskool, maar lastig aan te steken dus daar zou ik niet direct mee beginnen.
 
Hmm, ik heb met marabu nog geen last gehad met aansteken. Ik gebruik van die wokkels, die branden een kwartier ongeveer, waarna de houtskool wel aan is.
Ik heb de moeite met aansteken eigenlijk alleen nog ondervonden met sommige stukken uit wat hardere/zwaardere houtskool (denk aan rode quebracho black ranch).
 
Ik heb geen kamado maar gebruik ook voornamelijk marabu, hier ook niet de ervaring dat aansteken lastig is, wel duurt het gewoon wat langer voor ze echt aan zijn.
Ik vind het wel een fijne allround optie.
 
Even ter verduidelijking van het "lastig" aansteken van de Marabu. Het duurt gewoon wat langer. Ik gebruik een gasbrandertje in plaats van wokkels. Dan is Dammers sneller aan te steken dan Marabu.

Maar nog los van de keuze. Blijf in eerste instantie bij 1 soort en krijg eerst je BBQ onder de knie. Dan kun je later wel kijken of er betere houtskool voor je is.
 
Zappa zei:
Even ter verduidelijking van het "lastig" aansteken van de Marabu. Het duurt gewoon wat langer. Ik gebruik een gasbrandertje in plaats van wokkels. Dan is Dammers sneller aan te steken dan Marabu.

Ah zo, ja, dat geloof ik wel.

Ik heb weleens gehad dat ik black ranch quebracho houtskool met een wokkel (die toch ca 15min brand) niet eens aan kreeg, daar word je echt niet blij van....
 
Ik gebruik het houtskool van houtskoolmagazijn. Brand lang, goed heet en vind hem vooral makkelijk aan te steken en te regelen.

Zakken zijn 17.50 per stuk en goedkoper als je er meerdere koopt.
Ik heb met mijn bastard large, volle pot 28 uur gehaald op 110 graden

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Bedankt voor de vele tip en ervaringen. Ik ga morgen een wat zakjes kopen. Tot nu de zak "Basterd houtskool" gebruikt en twee keer ook wat Coco's briketten toegevoegd, deze heb ik niet voorbij zien komen maar las dat het kan/mag die gaan ook goed.

Qua aansteken, heb ik geen last ondervonden en eerdere ervaring, ik heb oa. ook een "one minute lighter", uit onderhandeld en daar heb ik zeker geen spijt van.
 
RicooCardoo zei:
Briketten worden vrijwel altijd afgeraden

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Klopt behalve de Cocos briketten, de as is wel een dingetje.
 
noskos zei:
Ik gebruik overal een wat zachtere soort voor. De schuur ligt nu weer vol met fire-up, de gele zakken. Die zijn bij de Hanos in de aanbieding.
Voordeel, het brandt snel, brandt heet en geeft geen smaak af. Ook voor low & slow voldoet het prima.

+1
Ik gebruik nu Dammers, die komt overeen met Fire Up, alleen is Dammers altijd 12,95 ex btw. bij de groothandel (Zegro Rotterdam)
en Fire UP is normaal 16,95 ex btw bij de Hanos, en alleen als hij in de aanbieding is 12,95 ex btw.
Zelfde kwaliteit houtskool maar andere prijs dan ga ik voor de goedkoopste.

Dammers en Fire Up zitten beiden in 10 kg zakken.
 
Ik heb nu een paar zakken van grill guru, geen idee of dat iets is. Iemand ervaring mee?

En ik blijf fan van josper. Van het weekend weer gebruikt. Verbruik is laag en brand stabiel. Qua prijs vergelijkbaar met fire up. Dus bijna 10 euro goedkoper dan de black ranch Quebracho.
 
Mooie houtskool! En bij ophalen ook erg interessant 4st voor ?60,-

https://www.kamadowinkel.nl/product/gamhar-houtskool-10-kg-zuid-afrika/
 
Barbeknoei zei:
En ik blijf fan van josper. Van het weekend weer gebruikt. Verbruik is laag en brand stabiel. Qua prijs vergelijkbaar met fire up. Dus bijna 10 euro goedkoper dan de black ranch Quebracho.

Waar koop je die dan? Ik zag ?24,50 voor 10kg via google, en black ranch ?27,95 voor 15kg. In de winkels voor gewone stervelingen is josper dus best duurder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan