Beef en Steak

houtkool in keramische bbq

tettarrow01

Tondelzoeker
ik sta op het punt om mijn Patton naar huis te brengen(staat hier al 2 jaar in de werkplaats), maar wat mij opvalt is dat alle keramische bbq s worden met houtskool i p v briketten.
ik moet hem nog inbranden, maar als fervent Weber stoker heb ik al jaren geen houtskool gebruikt,
graag wat ondersteuning heren(en dames)

vrijwel de meeste kamado’s worden gestookt met houtskool.

Er gaan de meest vreemde verhalen rond dat je een kamado niet met briketten mag gebruiken.

Dennis en Marcel hebben daar een filmpje over

Meestal gebruik ik houtskool omdat het goedkoper is dan Ecobrasa. Maar dat is de enige reden.

Vroeger was ik ook fan van de Weber briketten, maar jarenlange ervaring en testen hebben mij geleerd dat weber fijne barbecues maakt maar van briketten weten ze niks. Ze geven veel as en dat verstikt je vuur. Beter om een kokos briket te gebruiken in een ketel barbecue. Die branden heter en langer.

Mij is verteld dat briketten chemicaliën in zitten wat invreet op de keramiek.
Eerlijk gezegd hier of ergens anders nooit iemand briketten zien gebruiken in welk ei dan ook.
Wie ben ik om er tegenin te gaan.
Daarnaast is het leuk dat er zoveel verschillende houtskool soorten zijn voor elk soort bereiding.

Mij is verteld dat briketten chemicaliën in zitten wat invreet op de keramiek.
Eerlijk gezegd hier of ergens anders nooit iemand briketten zien gebruiken in welk ei dan ook.
Wie ben ik om er tegenin te gaan.
Daarnaast is het leuk dat er zoveel verschillende houtskool soorten zijn voor elk soort bereiding.
Dat chemicaliën verhaal is larie. Ik meen dat Green Egg, die zelf ook graag hun eigen houtskool verkoopt, dit verhaal, dat inmiddels ontkracht is, de wereld in heeft geholpen. Even simpel zelf nagedacht, de “chemicaliën” vreten zich in in de keramiek maar zijn wel door de voedsel- en waren autoriteiten toegestaan om voedsel mee te bereiden. Lijkt me een sterkt verhaal.

Ja de asproductie bij briketten kan een probleem zijn, maar kokos briketten produceren nauwelijks as, dus onzin

Dan de luchtcirculatie die minder zou zijn bij briketten dan bij houtskool, als ik kijk naar hoe klein ik het ventilatiegat open heb bij low and slow, dan zou hij best wat verder open kunnen voor eenzelfde resultaat.

Maar dan het gedeelte waar ze zeggen dat briketten een constante hitte afgeven en daardoor je kamado oververhit raakt, gewoon onzin. Als de briketten constant 120 C afgeven wordt je kamado echt geen 200C

Terug
Bovenaan Onderaan