BasBQ
Beef en Steak

Hout of kolen

bakkertje72

Vuurmaker
Berichten
93
Even een technisch vraagje

Heb sinds kort een offset smoker,
ben nu aan jet bekijken wat lekkerder is je spare ribs te bereiden op kolen , met rook hout of de offset te stoken met hikory of appelhout (blokken).
Wie heeft hier ervaring mee.

Gr Bakkertje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Denk dat een combinatie het beste werkt, alleen hickory en of appel is misschien iets te overweldigend qua rook en ook duurder schat ik.
Maar hoor graag tegen argumenten.
 
Ga het eens gewoon proberen , alleen hout of een combi er van ben benieuwd voor de rook smaak 


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Het ligt ook erg aan de kwaliteit van de offset. Ik heb zo'n alles in 1 bbq (gas+kolen+gaspit+offset) waarvan de firebox in de categorie el-cheapo valt. Dus dun staal en veel luchtlekken (zuurstof is dus nagenoeg niet te controleren). Met deze bbq heb ik 2x spareribs gemaakt.

De eerste keer een prima windstille dag. Toen met briketten en rookhout in de firebox. Temperatuur met moeite boven de 100 graden te krijgen. Althans, op de plek waar ik meette, want tijdens mijn tweede keer bleek er een vrij episch temperatuurverschil afhankelijk van waar ik de temp meette op het rooster (veel hoger op een andere plek).

De tweede keer heb ik hem gestookt met eikenhout, want toen waaide het zo hard dat ik hem niet op temperatuur kreeg met alleen kolen. De temperatuurschommelingen waren bizar, wederom vanwege de moeilijke zuurstofcontrole en het dunne staal van de bbq. Hierdoor moest ik er om de 5 min wel iets mee doen.

Ik had al veel oplossingen bedacht voor veel van de problemen (vuurvaste stenen als buffer, lekken dichtkitten, evt reverse flow maken, etc.), maar ben nu een UDS aan het maken.

Dat gezegd hebbende, de spareribs waren heerlijk, alleen niet gelijkmatig gegaard.

Mocht je een goede kwaliteit offset smoker hebben dan zul je minder problemen hebben als ik had :). En oefening baart kunst! Als ik niet voor de UDS was gegaan had ik ook met mijn unit prima resultaten gehaald, na wat (ingrijpende) aanpassingen. Dus probeer het vooral allebei en merk zelf wat het fijnst werkt. Het enige is idd wat Frits ook al aangeeft: alles stoken op een houtsoort die duur is gaat wel prijzig worden. Dan kun je wellicht beter eik pakken (geeft wel een heftige rooksmaak), want dat is een stuk goedkoper te vinden in NL. Of je moet goed aan appelhout, kersenhout oid kunnen komen voor een goede prijs.
 
Roken met hickory of eiken geeft naar mijn mening een veel te scherpe smaak aan het product.
nu ga ik even offtopic:

mijn Opa was palingvisser van beroep en rookte zelf zijn paling, hij gebruikte altijd een mix van Eiken/hicory of mahonie en mixte het met populierenhout en of ander zachte houtsoorten waar bijna geen hars in zit.

dit resulteerde in een hele lekkere smaak van het hardhout afgezwakt door het zachte hout.
met andere woorden de scherpe rooksmaak was verdwenen.

on topic:

een mix van snippers of blokken hardhout en zachthout kan een mooie smaak  resultaat geven
 
Het belangrijkste met hout en ook zeker houtskool is dat de boel een beetje goed uitgepyroliseerd is.
Hout en houtskool dat dit niet goed heeft ondergaan heeft vaak last van de reststoffen zoals teer die er nog in aanwezig zijn, dit geeft een petroleumachtige smaak aan je te bereiden product, smerig dus.
Houtskool hoeft er geen last van te hebben als de producent de tijd heeft genomen om zijn hout goed tot houtskool te verwerken, helaas grote vraag betekent snel produceren met slechtere houtskool to gevolg die wij in de BBQ verder moeten pyroliseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan