BasBQ
Beef en Steak

homemade bacon

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Vandaag gestart met zelf bacon maken. Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van (sorry vloeken in de kerk, ik weet het :D) want ik hou niet zo van het vet wat er aan zit.
Toch ga ik het zelf maken, te meer omdat ik dan controle heb over de hoeveelheid vet.

1,5 kilo, moet voldoende zijn lijkt mij
p2JT2dSl.jpg


In de vacu?m gedaan, nu een weekje wachtten
xtsbJqQl.jpg


TBC.......

 
Eindelijk tijd om de rest van de foto's te regelen

Rekje heeft afdruk achter gelaten
5SBbvItl.jpg


Temp op 70 graden
YUA3fJUl.jpg


Mooi gekleurd, volgende keer toch maar wel die randjes wegsnijden
P1JBMFdl.jpg


Pdx8s4zl.jpg



Voorraadje voor in de vriezer
qE0lcrol.jpg



leuk experiment geweest, zal vaker gedaan worden als de voorraad op is.
 
Zelfgemaakte bacon!  =P~
Heeeeeerlijk

Nu je het zelf gemaakt hebt, hoe kijk je nu tegen het vet aan? Vind je dit beter?
 
zelfgemaakte bacon is zoooo lekker.
probeer ook eens walchers gilde spek  :p

en dat vet, ik snap het wel een beetje. Soms is het gewoon teveel.
Als het echt veel vet is, snij ik ook een deel weg maar niet alles.
Het zorgt namelijk ook voor smaak en dat je vlees niet uitdroogt.
Nadat je bacon/spek oid klaar is kan je er altijd nog voor kiezen om dat stukje vet niet op te eten of eraf te snijden.
Maar dan heb je wel tijdens de bereiding geprofiteerd van het vet, dat langzaam je vlees bedruipt.

en een beetje vet mag best hoor. soms wordt daar nogal paniekerig over gedaan. bij spek/vlees is het zichtbaar, maar zoveel producten waar het ook in zit maar niet zichtbaar is.....
(melk, yoghurt, ei-geel, kaas, etc. etc.)
net zoals met alles geldt: met mate. en af en toe een keer flink uit de band springen mag ook  :D
 
Jammie


Ben je inmiddels nu wel om?
 
Wat betreft het vlees gedeelte van de bacon: SUPER, zoveel lekkerder dan uit de winkel.

Qua vet ben ik nog steeds niet om, ik hou gewoon niet van het glibberige mondgevoel. Moet wel zeggen dat ik met deze bacon iets meer van het vet gebruik dan die uit de winkel, en het op zich mee valt, dus de eerste stappen zijn gezet..... B-)
Ik snij het pas op mijn bord weg, want inderdaad vet=smaak, dus tijdens bereiding blijft het erop zitten.
 
Al die paniek om vet, een levend wezen heeft ook vet nodig!
Bodybuilders bijvoorbeeld spelen met hun eigen gezondheid door zoveel mogelijk aan lichaamsvet weg te trainen.
Vet zorgt er ook voor dat je hongergevoel wegblijft.
Het is ook niet zozeer het vette vlees waar we dik van worden het zijn voornamelijk de koolhydraten uit andere voedingsmiddelen die omgezet worden en opgeslagen worden in het lichaam als vet.
Vetten direct uit de maaltijd worden voor het grootste gedeelte uitgescheiden.
De voedingswetenschappers zijn het ook nooit met elkaar eens zo mag dit het ene jaar wel en het andere jaar weer niet.
Dierlijke vetten waren voor een aantal jaar geleden heel slecht, nu zeggen de wetenschappers weer dat je het weer wel nodig hebt.

Vet vlees gegrild van het BBQ rooster smaakt vele malen beter dan uit de koekenpan, bij die laatste methode kan het vet nog weleens ranzig gaan smaken.

TE is natuurlijk nooit goed TE veel, TE weinig, behalve TEvreden dat is dan weer wel goed.  =))
 
Dat van die voeding wetenschappers is al jaren niet te volgen maar zeker met je laatste zin ben ik het helemaal eens Ewald. :)
 
Helemaal met Ewald eens, het gaat bij mij ook absoluut niet om de algemene allergie tegen vet die ons door het voedingscentrum c.s. al sinds de jaren 60/70 in onze strot geduwd wordt. Ik hou gewoon echt niet van dat glibberige mondgevoel van een stuk vet.

TExel is trouwens ook wel weer goed, vooral het lamsvlees wat daar vandaan komt :D
 
Ewald zei:
Al die paniek om vet, een levend wezen heeft ook vet nodig!
Bodybuilders bijvoorbeeld spelen met hun eigen gezondheid door zoveel mogelijk aan lichaamsvet weg te trainen.
Vet zorgt er ook voor dat je hongergevoel wegblijft.
Het is ook niet zozeer het vette vlees waar we dik van worden het zijn voornamelijk de koolhydraten uit andere voedingsmiddelen die omgezet worden en opgeslagen worden in het lichaam als vet.
Vetten direct uit de maaltijd worden voor het grootste gedeelte uitgescheiden.
De voedingswetenschappers zijn het ook nooit met elkaar eens zo mag dit het ene jaar wel en het andere jaar weer niet.
Dierlijke vetten waren voor een aantal jaar geleden heel slecht, nu zeggen de wetenschappers weer dat je het weer wel nodig hebt.

Vet vlees gegrild van het BBQ rooster smaakt vele malen beter dan uit de koekenpan, bij die laatste methode kan het vet nog weleens ranzig gaan smaken.

TE is natuurlijk nooit goed TE veel, TE weinig, behalve TEvreden dat is dan weer wel goed.  =))

TEgoedbon... Je vergeet Tegoedbon...
 
Lekker hoor die bacon. Bij mij heeft het tot nu toen nog nooit de vriezer gehaald. Zodra ik het gemaakt heb kwamen er ineens veel gasten langs

Je zou ook eens Canadian Bacon kunnen proberen. Dit wordt gemaakt van de rug filets. Waar dan een klein randje vet aan blijft zitten. Dit is het soort spek wat je ook vaak in Engeland krijgt bij een ontbijt.
 
Bram zei:
Je zou ook eens Canadian Bacon kunnen proberen. Dit wordt gemaakt van de rug filets. Waar dan een klein randje vet aan blijft zitten. Dit is het soort spek wat je ook vaak in Engeland krijgt bij een ontbijt.

Daar was ik dus al een tijdje naar op zoek, nooit geweten dat dat Canadian heet, thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan