BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel speling in temp

Patrick1992

Tondelzoeker
Berichten
10
Goedemorgen,

Ik ben vandaag voor het eerst pulled pork aan het maken volgens de methode van noskos snelle pulled pork.

De temp moet rond de 120 graden zijn, ik heb hem nu op precies 120 graden.
Wat houden jullie aan qua speling, laat zeggen tussen de 110 en de 130? of is het ook mogelijk om hem precies op 120 te houden gedurende 8 uur?
 
Zoals @Lankie010 aangeeft tussen de 100 en 130 is prima. Weet jij hem precies op 120 graden te houden gedurende de hele run is dat helemaal goed. Die 120 is de streeftemperatuur daar probeer je hem zoveel mogelijk in de buurt op te houden met wat eventuele uitschieters van +of - 10 graden.
 
ah super, bedankt.

tot nu gaat het aardig goed, ik moet soms wel kleine aanpassingen doen.
doen jullie dit ook? of zitten jullie er helemaal niet aan?
 
Bij mij ligt het voornamelijk aan het weer, en dan eigenlijk aan de wind of ik regelmatig bij moet stellen. Tot windkracht 2 tot 3 hoef ik eigenlijk niks te doen, gaat uren goed tussen inderdaad zo’n 100 tot 130 graden. Bij hardere wind en afhankelijk van de richting moet ik soms wel eens wat corrigeren. Maar in zo’n geval sluit ik meestal m’n controller en fan aan en hoef dan alsnog niks zelf meer te doen.
 
ah super, bedankt.

tot nu gaat het aardig goed, ik moet soms wel kleine aanpassingen doen.
doen jullie dit ook? of zitten jullie er helemaal niet aan?
Kleine aanpassingen zijn zeker nodig, de ene keer wat vaker als de andere keer en soms helemaal niet, maar dat is helemaal niet gek hoor.
De controllers zijn niet voor niets uitgevonden.;) Al gebruik ik die niet. monitoring vind ik belangrijk dat doe ik wel met een digitale thermometer regelen doe ik met de hand.
Vooral bij L&S moet je weleens vaker bijsturen.... schuifje tikje open..... schuifje tikje dicht.
 
En doe kleine correcties en wees geduldig. Wacht zo’n 10/15 min na een correctie. En zeker wat kleinere correcties wanneer je de temperatuur omhoog wilt hebben. Temperatuur omhoog krijgen bij een kamado is makkelijker dan omlaag wanneer het keramiek eenmaal op temperatuur is.
Je leert op den duur vanzelf hoe snel je kamado reageert.
 
Moet je de temperatuur toch wat naar beneden krijgen kan je er een pizza steen inleggen of een bak met water. Mijn kamado is met warm weer lastig in de hand te houden het laatste deel als ik de PP in alu folie heb gewikkeld loopt de temperatuur op naar 140 gr dit geeft geen probleem.
Niet elk stuk is even sappig als het klaar is. Ik had er laatst 4 hele nekken op en twee waren er sappiger dan de andere. Geen een was er droog.
 
Vind dat het houtskool ook niet onderschat moet worden, als je alleen grote harde stukken gebruikt (omdat die zo lang meegaan volgens de verkopers) waardoor er meestal grote gaten ontstaan in je "houtskoolbergje" met als gevolg temperatuurswisseling. Ik probeer hem meestal op 110-120 graden te houden, en dat gaat normaliter goed. met een mooi bed van houtskool :)
 
Bij inpakken in alu folie gaat bij mij ook altijd de temperatuur omhoog.
De laatste sessies doe ik kwartier of half uur voordat ik ga inpakken de luchtschuif onderaan al een beetje dicht. Temperatuur zakt dan nog niet echt maar het vuur wordt toch wat minder. Als de Q dan 2 keer geopend is voor te kunnen inpakken schiet de temperatuur minder omhoog.
Wel opletten voor een flash over bij openen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn kamado is met warm weer lastig in de hand te houden het laatste deel als ik de PP in alu folie heb gewikkeld loopt de temperatuur op naar 140 gr dit geeft geen probleem..
Voor een groot deel komt de hogere temperatuur waarde van de thermometer door de reflectie van de aluminiumfolie.
Leg het ingepakte vlees en probe eens verder uit elkaar en je zal al verschil zien. Leg er dan nog eens iets van een steen tussen dan zal het verschil tussen wel en niet ingepakt een stuk kleiner zijn.
Dat aluminium warmte goed geleid zal vast ook en rol spelen.

Bij het gebruik van een Meater+ lijkt de bbq temperatuur ook steeds toe te nemen. Maar dat lijkt ook deels te komen door de warmte uitstraling van het steeds warmer wordende vlees of door de warmte geleiding van het metaal van de probe zelf. Dit kan je zien door een andere rooster thermometer verder van het vlees te leggen.
Ik wil ook nog eens testen wat het verschil is in temperatuur waarden wanneer je inpakt met butcher’s paper en aluminiumfolie.
 
Voor een groot deel komt de hogere temperatuur waarde van de thermometer door de reflectie van de aluminiumfolie.
Leg het ingepakte vlees en probe eens verder uit elkaar en je zal al verschil zien. Leg er dan nog eens iets van een steen tussen dan zal het verschil tussen wel en niet ingepakt een stuk kleiner zijn.
Dat aluminium warmte goed geleid zal vast ook en rol spelen.

Bij het gebruik van een Meater+ lijkt de bbq temperatuur ook steeds toe te nemen. Maar dat lijkt ook deels te komen door de warmte uitstraling van het steeds warmer wordende vlees of door de warmte geleiding van het metaal van de probe zelf. Dit kan je zien door een andere rooster thermometer verder van het vlees te leggen.
Ik wil ook nog eens testen wat het verschil is in temperatuur waarden wanneer je inpakt met butcher’s paper en aluminiumfolie.
Dat is bij mij waarschijnlijk niet het geval. Volgens de leverancier ligt het aan het scharnier. En de banden. Ik ben er mee bezig geweest en dit gaf wel enige verbetering. Ik moet echter het blad van mijn BBQ meubel doorzagen om de BBQ eruit te krijgen. Dit zal ik dit jaar wel gaan doen en dan mijn twee meubel samenvoegen tot een. Als mijn temperatuur hoog is geweest gaat deze niet meer uit. Bij low en slow heb ik daar geen last van maar waar mijn weber met een kwartier uit is duurt dat bij mijn monolith lang.
 
De laatste sessies doe ik kwartier of half uur voordat ik ga inpakken de luchtschuif onderaan al een beetje dicht. Temperatuur zakt dan nog niet echt maar het vuur wordt toch wat minder. Als de Q dan 2 keer geopend is voor te kunnen inpakken schiet de temperatuur minder omhoog.
Wel opletten voor een flash over bij openen.
Je kunt het beste voor openen de onderste schuif helemaal dicht zetten en pas enkele minuten na het sluiten weer openen. Zo wordt er bij openen geen relatief grote hoeveelheid lucht aangezogen en blijft de temperatuur stabieler.
 
Bij inpakken in alu folie gaat bij mij ook altijd de temperatuur omhoog.
De laatste sessies doe ik kwartier of half uur voordat ik ga inpakken de luchtschuif onderaan al een beetje dicht. Temperatuur zakt dan nog niet echt maar het vuur wordt toch wat minder. Als de Q dan 2 keer geopend is voor te kunnen inpakken schiet de temperatuur minder omhoog.
Wel opletten voor een flash over bij openen.
Zet je hem later nog weer wat open?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ja na terug leggen van de ingepakte gerechten zet ik de schuif terug verder open als dat nodig is, volg de temperatuur op. Kijk om het krwartier ongeveer, bijstellen indien nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan