BasBQ
Beef en Steak

Hoender Sampioenpotjie

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
21055557844_8ba5a58198_c.jpg


Afgelopen 24 september was het Nasionale Braai Day in Zuid Afrika, en dan is dat natuurlijk bij uitstek een prachtige gelegenheid om daarin mee te gaan, en het dan ook hier te vieren toch  :)

Op mijn speurtocht naar recepten kwam ik een Potjiekos recept tegen (een stoofpotje waarin verscheidene ingredi?nten langzaam worden klaargemaakt)
En dat was voor mij een mooie aanleiding om mijn DO weer eens uit de schuur te toveren.

Het zou een Hoender Sampioenspotjie (kip - champion) gaan worden, en omdat het Braai Day was, natuurlijk op mijn eigen groene braai.
De DO in combinatie met mijn ei is eigenlijk perfect, om diverse redenen.

  • Voor mij de ideale werkhoogte
  • Beter controle over de temperatuur
  • Bij wind e.d. geen rondvliegend as van de briketten, want dan gaat de deksel dicht

Na het aanfruiten van wat uien, prei, en knoflook, de kip een beetje bruin gebakken, en vervolgens wat zilveruitjes, wijn en bouillion er bij.

21490493160_0627df4464_z.jpg


21678370415_68cf086d56_z.jpg


21678313775_74a9282f5c_z.jpg


Dan zachtjes laten pruttelen tot de kip gaar is, en vlak voor het einde de champions toevoegen, en nog een minuutje of 20-30 mee laten pruttelen.

21491458239_be95015209_z.jpg


En daarna is (lees was)  het smullen.  :)

21490513940_36310b1d2c_b.jpg


Voor meer details, neem dan een kijkje op mijn blog.
http://www.macsbbqpit.com/hoender-sampioenpotjie/

Mac
 
Ziet er gaaf uit Mac. Op welke temperatuur bereid je dit?
 
Ik heb de temperatuur van de bbq op ongeveer 110?C aangehouden. (dat was voldoende om het potjie zachtjes te laten pruttelen)
Mocht je geen barbecue gebruiken, maar d.m.v. briketten onder en bovenop de DO, dan kan je hier in de tabellen bekijken hoeveel briketten je nodig hebt.

Mac
 
Lekker Marcel! (Of had ik dat al gezegd?  ;) )

Mag ik deze naar het receptendeel verplaatsen? (ivm het todo-knopje....)
 
Mag ik deze naar het receptendeel verplaatsen? (ivm het todo-knopje....)

Ehhhh, tja, dat knopje ontgaat mij ff, maar als ik eerlijk ben liever (nog) niet.

Als deze meteen al naar het receptendeel gaat, dan verdwijnt hij voor een groot deel van de lezers van het forum, en ziet men het alleen als ze er naar zoeken.
Althans dat is mijn beleving hoor. (ik kijk ook zelden in het receptendeel, maar ik kijk wel dagelijks wat er nieuw gepost wordt)
Maar nogmaals misschien doe/zie ik het dan verkeerd  :-S

Mac
 
Wauw!
Het ziet er erg lekker uit. Dank voor het delen. Deze ga ik zeker eens maken.
We zijn hier (ook) wel van de stoofpotjes en dit is een leuke variant.
Mooie foto's ook Mac.

PS
ook de combi met je roosterbrood lijkt me lekker.
 
Ik gok hier even, maar ik denk wat dat ik dat misschien wel zou lusten. Met kilo's tegelijk.
 
Zier er heerlijk uit!
 
Mijn ei gaat het weer druk krijgen.....deze ziet er ook al zo lekker uit!
 
prachtig recept Marcel, ziet er weer verrukkelijk uit
 
Prachtig! Ik heb er geen ndre woorden voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan