BasBQ
Beef en Steak

Hoe te temperatuur laag houden in een WSM?

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een WSM.
Had ik op mijn UDS soms problemen de temperatuur hoog te krijgen, bij de WSM lijkt het juist anders te gaan: met alle schuiven dicht krijg ik hem niet onder de 170 graden.
Heb er ongeveer 6 brandende kolen in gedaan..
Hoe doen jullie dit?
 
Ik denk dat je toch ergens valse lucht trekt!!
Hoe meer je hem gebruikt hoe meer de kieren dicht zullen slippen en dus minder valse lucht!!
 
Ik had tussen de losse componenten vilt gedaan en ook tussen het deurtje want die sluit meestal niet goed af!  Dat scheelde toch al heel wat!
 
Zelfde gehad met m'n nieuwe WSM. Het deurtje moet je goed nalopen en bijbuigen waar nodig. Voor de rest een sessie met veel rook en vet en dan loopt het als een tiet. Moet nog steeds 2 schuiven volledig dicht en 1 minimaal open voor 120 graden, dus ik heb ook nog een sessie of wat nodig om alles lekker af te dichten ;)
 
Als een wsm nieuw is dan reflecteert de warmte doordat de binnenzijde als een spiegel werkt. Veel rook en vet maken hier korte metten mee. Dat is bij veel wsm's die nieuw zijn.

Als je geen controller gebruikt is het vullen van de waterpan ook aan te raden. Er gaat dan energie in het aan de kook houden van het water waardoor de wsm rond de 100-120 graden blijft...
 
Had de waterpan ook gevuld om de temperatuur laag te houden, maar lukt nog niet helemaal. Ook ben ik een beetje geschrokken van het verbruik in vergelijking met mijn mini UDS.
Zal wel gaan lukken, idd maar eens een paar sessies doen en kijken hoe het dan loopt.
Voor wat zo een WSM nieuw kost vindt ik het deurtje en de luchtschuiven wel kwalitatief wat achter blijven.
 
BertM zei:
Had de waterpan ook gevuld om de temperatuur laag te houden, maar lukt nog niet helemaal. Ook ben ik een beetje geschrokken van het verbruik in vergelijking met mijn mini UDS.
Zal wel gaan lukken, idd maar eens een paar sessies doen en kijken hoe het dan loopt.
Voor wat zo een WSM nieuw kost vindt ik het deurtje en de luchtschuiven wel kwalitatief wat achter blijven.
Bert over het verbruik,  water aan de kook houden laat je verbruik toenemen.  Verder is het idd deur bijbuigen en het ding vies maken.
 
Kom maar een keer langs, gooien we meteen wat moinks en ribbels erop :D
 
ikheb meestal zo'n 2,5-3 liter heet water uit de waterkoker in mijn waterpan (80?) en heb 2 luchtschuiven dicht staan, nog nooit boven de 130 graden gekomen.
dit doe ik al vanaf de eerste sessie, dus ook toen de WSM nog blonk van binnen
 
Bert, om zo min mogelijk gedoe met de "Waterpan" te hebben, heb ik deze gevuld met 2 terracotta schalen.
Dit zorgt voor de noodzakelijkje massa van de buffer, net zoals ik in mijn OTG57 een baksteen had.

Dit werkt net zo goed als buffer, echter met het voordeel dat het makkelijker is met schoonmaken, en je geen gedoe met water hebt. (lees vullen, leeghalen, morsen tijdens eventueel verplaatsen e.d.)
(Zand schijnt ook een mogelijkheid te zijn)

8540459174_3c41d7760e_z.jpg


8540458342_35b34232f9_z.jpg


8540457246_a170d73f3a_z.jpg


8539350767_c7e814d2b6_z.jpg


Uiteindelijk doe ik over de waterpan nog een stuk aluminium folie, zodat ik in de meeste gevallen alleen maar de top folie laag hoef te verschonen.

Verder stook ik alleen maar houtskool in de WSM, en steek deze net zo aan als mijn eitje, met 2 of 3 aanmaakblokjes.
Prima op temp te houden.
Ook ik had in het begin problemen, maar dan met het niet uit krijgen van de WSM, en dit kwam ook door het goedkope dekseltje (ahum......?19,95 dacht ik, voor dat stukkie blik)
En na grondig buigen, en passen was ook dat probleem verholpen.

Mac

 
Een beetje valse lucht ok, maar 170 graden in een WSM  :-O  Ik moet echt mijn best doen om hier te komen !
Stond je wsm toevallig niet in een winderig hoekje ? heb wel eens gehad dat de wind er vol op stond en zo de temp opjaagde, 
maar dan nog, toen de waterpan zijn naam nog eer aandeed en gevuld was, kwam ik met moeite boven de 125 uit
 
Boldeagle zei:
Een beetje valse lucht ok, maar 170 graden in een WSM  :-O  Ik moet echt mijn best doen om hier te komen !
Tja, begin ook een beetje te twijfelen aan mijn Heatmeter, de meter op de WSM gaf 30 graden lager aan.
Gisteren wat rookworsten gerookt in harde wind, en met 3 briketten netjes op de 80 graden kunnen houden.
Vanavond maar eens een beetje water koken en kijken wat de probes aangeven.
 
Mijn ervaring met de WSM 57 (nieuw of gebruikt) is ook dat je het beste laag in temperatuur kan beginnen. Dat is goed te doen met bv. de minion-methode waarbij je slechts een halve tot een hele kleine (!!) starter aan briketten bovenop de andere briketten in de vuurschaal gooit. Op die manier kan je gecontroleerd de temperatuur naar het gewenste niveau brengen want als je er eenmaal (flink) voorbij schiet, dan kost het je veel meer moeite om de temperatuur weer naar beneden te krijgen.
Dat laatste is nog veel erger het geval wanneer er een redelijk windje staat, aangezien je dan veel meer trek door de WSM krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan