BasBQ
Beef en Steak

Hoe portioneer je een wilde gans

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
Ik kwam op voernatuurlijk.nl, een site voor mensen die hun honden en katten rauw vlees voeren, het volgende filmpje tegen en dacht dat dat voor hier ook wel handig zou zijn omdat ik de vraag al eens langs heb zien komen. Wat me opviel is dat er eigenlijk heel weinig veren loskomen.

gans portioneren
 
Zonde dat ze het aan de hond voeren. Gans is prima te eten.
 
In ieder geval de borsten wel, zijn ook vrij eenvoudig te fileren en collega rookt ze ook.
Overigens is dit de zgn "grauwe gans" , naast de kolgans en de rietgans veel voorkomend in NL.
Dan zijn er o.a. ook nog de Brandgans en de Canadese gans en heden ten dage ook de Nijlgans die hier hun heil zoeken en de laatste ook vaak in grote getalen schade aanbrengend.
De grauwe gans in het filmpje is van behoorlijk dichtbij met hagel geraakt, let op de bloeduitstortingen op de filets en de inslagputjes in het verenpakket aan de onderkant.
 
Paar maanden terug meerdere ganzen gekregen en op de q gehad. Van de poten is echt allen een stoofpotje te maken (3 uur stoven , te gekke wildsmaak!). De borsten wisselde erg. Heb ze gerook maar sommige waren haast niet te eten, andere erg lekker. Heeft veel met leeftijd van de gans te maken..
Filmpje is echt ok. Veel meer valt er niet van een gans te maken en plukken is bij een wilde veel werk voor niks.
Zonde dat al dat biologische vlees naar de honden gaat of zelfs door het land geploegd schijnt te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan